Nya regler för incheckat baggage och separata biljetter

Diskussion i 'Oneworld' startad av Homer, 11 Juni 2016.

1. Homer

Homer Medlem

British Airways:
    From 1 June 2016, the oneworld policy on accepting customers travelling on separate tickets was changed. BA, along with our oneworld partners, has implemented this change in policy which is as follows:

Only those customers that have separate tickets issued in the same PNR/booking for flights operated by a oneworld partner, will be accepted for through check-in.

Cathay:
    Please remind passengers opting to travel on two tickets that additional connecting time at their transfer point might be required as they will be required to re-check in either after landing or at the transfer point depends on each airport’s set up and facilities. Landing visa for transfer point might also be required.
    CXagents.com

oneWorld guidelines for separate tickets

• Only customers with separate tickets issued in the same PNR will be accepted for through check-in
    • Customers must be transferring to/from a oneWorld partner
    • Customers holding separate tickets are only eligible for disruption assistance after they have been accepted for through check-in.
    British Airways' Speedbird Club: Welcome to British Airways Speedbird Club

British Airways har sagt att detta även gäller när det är olika British Airways biljetter/flighter

2. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hmm. Om man bokar exemeplvis Stockholm - London - Los Angeles - Honolulu - Maui där sista sträckan är av Hawaiian Airlines kan man få det på samma PNR men med olika biljettnummer så ur det perspektivet uppfylls kraven för genomgående incheckning av baggage. MEN ser man Hawaiian som en oneworld-partner?

Reglerna verkar även justeras för vilken support man får i händelse av störningar/förseningar :(

British Airways har exemplifierat detta:

ba.png

Tyvärr är secnario 3 troligen lite vanligare än vad man tror vid första anblick. Dock uppstår den väl främst vid bokning via resebyrå antar jag då få websiter klarar av att trycka ihop biljetter hur som helst?

3. Homer

Homer Medlem

4. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är helt klart problematiskt för mig, även om jag oftast har saker på samma biljett (eller vill/lätt kan ta ut bagaget).

Tidigare har ju OW haft som publicerad regel att faktiskt göra detta alltid, till skillnad från Star Alliance där det alltid varit 'at carrier discretion'. Nu har OW gått från att vara bäst till sämst, och sämst i klassen är British Airways som inte ens gör through check på sina egna bokningar.

5. thsred

thsred Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur funkar det då med SAS som ibland bokar genomgående biljetter med American Airlines i USA. Då skulle alltså American Airlines kunna vägra att checka in hela vägen trots att jag som kund har lyckats boka en resa på SAS hemsida och gissar att det inte står någon info där.

6. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @thsred
    När det gäller resor till USA så måste man väl hursomhelst hämta ut väskan för att
    passera tullen ? Men om jag förstår de nya reglerna rätt så är det inte något problem
    så länge alla sträckorna ligger på samma PNR/biljett vilket de ju lär göra om du bokat
    en genomgående biljett hos SAS.

7. thsred

thsred Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo, men du måste ju kanske hem någon gång också... Och kanske åker American Airlines till ditt SAS flyg.

Och enl. BAs regler så får du ju inte checka in bagaget hela vägen om du åker British Airways först och SQ sedan (scenario 3), vilket iofs inte är riktigt samma som mitt exempel (American Airlines->SK och inte SK->American Airlines).
    Så jag undrar vad som kan gälla när man åker OW till Star på en biljett bokad på internet av SAS.

8. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    American Airlines är inte British Airways.

American Airlines har annonserat att de kommer att fortsätta som tidigare med interline inom OW och på genomgående biljetter.

9. thsred

thsred Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nähe... Trodde British Airways var AAs b-lag... men misstog mig. I informationen om British Airways gick ut med så stod det att de anpassar sig till OWs regler så därför frågade jag. Och såg inte att det stod att de fortfarande kommer att göra de t på icke-OW bolag. Men tack för svaret på frågan.

Edit: finns en aning ironi i texten, kom på att den kanske lät lite hård...

Last edited: 18 Juni 2016
  10. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hehe.

Tyvärr har denna policy change från OW centralt lett till att alla bolag hanterar det olika. American Airlines har gått ut med att de gör som tidigare, AY+Cathay Pacific att de gör det på genomgående biljetter och separata på egen metall. British Airways extremt restriktiva där de endast checkar in inom OW på en biljett. Flera andra bolag har ej gått ut med något.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!