Senaste nytt

Nya regler för flygningar till USA, skärpta regler från och med 2017-10-26

mha321

Medlem
Idag på Arlanda var det intervju vid incheckning. Den gick ut på "Reser du på ESTA? Ja. Har du packat handbaggaget själv? Ja." Klart. Men det är enligt vad kollegan där sade fler frågor om man har incheckat baggage.

Så det gick snabbt. Å andra sidan fick jag SSSS på boardingkortet, så man får väl se om det blir extra extra special där. Eller om det kanske är fler än vanligt som får det nu.
 

Juancarlos

Medlem
Idag när jag checkade in var det först en ”intervju” vid incheckningsdisken gällande om jag packat det incheckade bagaget själv. Sen var det ytterligare en ”intervju” gällande incheckat samt Handbagaget efter passkontrollen vid sas service center där vi fick en stämpel. Vid gaten fick jag en ytterligare frågor om jag lämnat bagaget utan uppsikt och packat själv. Tog sin lilla tid. Rekommenderar att vara ute i god tid.
 

mha321

Medlem
Idag när jag checkade in var det först en ”intervju” vid incheckningsdisken gällande om jag packat det incheckade bagaget själv. Sen var det ytterligare en ”intervju” gällande incheckat samt Handbagaget efter passkontrollen vid sas service center där vi fick en stämpel. Vid gaten fick jag en ytterligare frågor om jag lämnat bagaget utan uppsikt och packat själv. Tog sin lilla tid. Rekommenderar att vara ute i god tid.
Ah, jag har inte hunnit så långt ännu :) Men jag fick stämpeln redan i incheckningsdisken. Eller är det mer än en stämpel?
 

Juancarlos

Medlem
Räcker med stämpel. Vissa fick stämpel redan vid incheckning (inte jag). Men enligt personen i incheckningsdisken som checkade in mig var det tydligen ytterliggare intervju samt stämpel för handbagage.
 

mha321

Medlem
Jag kom direkt förbi vid service disken eftersom jag hade stämpel. Definitivt mer folk än vanligt som fått ssss. Checken i sig lite noggrannare än det var sist jag gjorde den men fortfarande ingenting jämfört med en ssss check i USA (eller för den skull med United från Arlanda).
 

Spax

Medlem
Om man flyger från Arlanda till USA via Köpenhamn. Sker så kontrollen när man checkar in bagage på Arlanda eller vid gaten i Köpenhamn? Räcker det med att vara två timmar före avgång vid incheckningen på Arlanda?
 

palmen

Moderator
Om man flyger från Arlanda till USA via Köpenhamn. Sker så kontrollen när man checkar in bagage på Arlanda eller vid gaten i Köpenhamn? Räcker det med att vara två timmar före avgång vid incheckningen på Arlanda?
2 timmar innan avgång räcker, som jag har förstått det görs kontrollen i Köpenhamn i ditt fall.
Det är inget långt korsförhör direkt utan bara några enkla frågor man ska besvara.
 

Spax

Medlem
2 timmar innan avgång räcker, som jag har förstått det görs kontrollen i Köpenhamn i ditt fall.
Det är inget långt korsförhör direkt utan bara några enkla frågor man ska besvara.

Tack @palmen
Jag kan bekräfta det du skrev.

Inga frågor på Arlanda. Vid gaten på Kastrup ställde personalen några snabba frågor. Personalen läste innantill från ett inplastat kort med typ sju frågor. Det flesta handlade om man hade packat själv och haft uppsikt på sitt bagage. Det tog uppskattningsvis EM minut.
 
Toppen