Senaste nytt

Nya Lufthansa första klass Boeing 747-8, Boeing 747-400 och Airbus A380

Bonden

Medlem
Då har man fått den stora äran att prova nya Lufthansas nya First på 747-8, 747-400 och A380 vid lite olika tillfällen. Så då är det dax för bondens helt subjektiva jämförelse :)

Jag gör jämförelsen i 4 ronder där maxbetyget är 5

Rond 1: Toaletterna
747-400: En toalett där framme och en där bak i kabinen gör att springet minimeras, tyvärr är toaletterna små och bara blygsamt renoverade. Betyg: 2
747-8: 2 fräscha mindre toaletter finns att tillgå. Betyg:3
A380: 2 stora och väldigt fina med bla. pissoar. Betyg:5

Rond 2: Ljudnivå
747-400: Under ett samtal med grannen är det ofta man inte hör honom pga allt buller. Betyg: 2
747-8: Är ett av de tystaste flygplanstyperna som jag har flugit med. Betyg:4
A380: Ett samtal i normalton går enkelt att föra, det tystaste planet jag har åkt med. Betyg:5

Rond 3: Sovmöjligheter
747-400: Den egna sängen är verkligen trevlig, det är en bra avlastnings yta och känns privat. Enda lilla svagheten är att skärmens betrakningsvinkel gör att bilden blir dålig om man vill ligga ner och titta på film. Betyg: 5
747-8: Helt ok privacy med väggarna. Betyg: 3
A380: Helt ok privacy med väggarna. Betyg: 3

Rond 4: Kabinen
747-400: Jag gillar privat jet känslan och placeringen av toaletterna. Betyg 4
747-8: Ljussättningen är underbar men jag tycker seatingen Rad 1: 1-2-1 Rad 2-3: 1-1 är konstig gör det svårt att få bra seating om man är två som åker tillsammans. Betyg: 3
A380: Stort och luftigt med toaletterna direkt anslutna till kabinen gör en bra lyxkänsla. LH har dessutom en speciell fuktare för luften för F i A380. Betyg:4

Poängsammanräkning
747-400: 13p, är mitt val om jag åker ensam och behöver sova. Alla refittade 747-400 har Flynet så är det viktigt kör 747-400!
747-8: 13p, är det snyggaste planet i samlingen och tyst.
A380: 17p Ospännande, men komfortkungen!


Är jag helt ute på hal is med mina bedömningar? :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Jag har bara testat 747-400 i F, men jag håller med dig om det du säger om A380 (som jag testat i Y och C på LH och även PV på AF). A380 är rymlig och tyst.

747-400 UD var inte speciellt privat, men det var ju inte direkt störande heller. Man har ju hela gången mellan sig och sin granne. Och med lite tur slipper man ju grannar helt!
 

Palazzi

Medlem
Är nog få medlemmar, ens på businessclass.se, som testat F på alla tre flygplanstyperna. Måste ha varit en ynnest! :)

Precis som Agehall har jag dock suttit i alla flygplanstyperna, och kan därmed iaf reflektera över några av parametrarna. Jag tycker att A380 vinner på alla punkter, utom själva kabinen i första klass. Planet är mer spatiöst än konkurrenterna, ljudnivån är lägre, flygplanet är går stabilare etc.....

Håller med andra ord med dig om alla punkter där jag möjligen kan ha en åsikt :)
 
Toppen