Nya Alitalia presenteras 4 Juni

Diskussion i 'Skyteam' startad av Palazzi, 2 Juni 2015.

  1. Nu på torsdag, den 4:e Juni 2015, sker den stora presentationen av nya Alitalia. Det är en genomgång av ett helt nytt koncept gällande service, hårdvara o destinationer.

    Nya uniformer och ett helt nytt flygplan (A330) finns på plats redan på torsdag. Med tanke på vad Etihad gjorde med Air Serbia (gamla JAT) är förväntningarna stora. Av teaserbilder att döma kommer flygplanens nya livery få ett mycket mer modernt intryck en den förra...

    Kabinen får sig säkert en rejäl uppfräschning, och beiget läder vore inte förvånande. Det är nämligen inte en ovanlig färgsättning i varken flygplan från Etihad eller Darwin/Etihad Regional......och man vet redan att italienska lädermakaren Poltrona Frau varit inblandade.

    Servicen ska ha fått sig ett sig ett rejält lyft. Precis som hos JAT/Air Serbia så sker kabinutbildning numer i Abu Dhabi. Återstår att se hur serveringen påverkas - den var inte helt dålig sedan innan heller.

    Länk: nuovo brand 4 giugno| Alitalia
     
    jumbooze, WTP och jerixon gillar detta.
  2. Italienare kan ju det där med mat och dryck - tänk om dom lyckas få till konceptet perfekt, då blir det en höjdare.
     
    Cristoffer Cedergren gillar detta.
  3. Homer

    Homer Medlem

    En annan Alitalia nyhet

    Alitalia to end Air France-KLM partnership
    Italy's Alitalia announced it will not renew its partnership and joint venture agreements with Air France-KLM.
    The agreements were originally signed in 2009 and are due to expire in January 2017, reports Giulia Segreti in Rome.
    The decision was taken as "these agreements are no longer beneficial, either commercially or strategically, to the new Alitalia and its ambitious turnaround plan," says Silvano Cassano, chief executive, in a company statement on Tuesday.
    "They were negotiated when Alitalia was in a very different position, with the result that the agreements in their current forms favour the other party," he adds.
    Italy's flagship airline signed a deal with Etihad Airways in August last year in which the Gulf carrier acquired a 49 per cent stake, becoming the company's largest stakeholder.
    This was part of a €1.7bn rescue plan to avoid Alitalia's second bankruptcy in six years and kick-started an ambitious restructuring of the Italian carrier, with the aim of returning to profit in 2017.
    According to Mr Cassano the agreements with Air France - KLM, "are undermining our ability to restructure our network and the airline effectively to achieve the long term sustainability of our business.
    He added, however that Alitalia was "open to further discussions to achieve a mutually acceptable solution."

    Alitalia to end Air France-KLM partnership - fastFT: Market-moving news and views, 24 hours a day - FT.com
     
  4. Kommer dom gå ur Skyteam måtro?
     
  5. Är väl inte alldeles otroligt. I takt med att den egna alliansen växer minskar behovet...
    Allianslös verkar vara ett krav för att bli prefered partner också, om man tittar på andra bolag i Etihads Equity-portfolio. Etihad regional, Air Serbia o Air Seyschelles är de enda som är "prefered" idag, trots stora innehav i t.e.x. Air Berlin.

    Air Berlin verkar samtidigt vara en misslyckad investering, då man inte riktigt fått chansen att påverka. Skulle inte förvåna mig om Etihad säljer ut sin andel i Air Berlin i framtiden.... Det verkar finnas större ambitioner för Alitalia mfl.
     
  6. erhel

    erhel Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det här kan verkligen bli riktigt bra. Det bästa av båda världar: mat/dryck och elegans från Italien tillsammans med pålitlighet och servicenivå från Etihad låter som en "match made in heaven".
     
    Smuffe och robban- gillar detta.
  7. robban-

    robban- Medlem

    Håller helt med, ska bli spännande att se vilken slutprodukt de kommer att leverera!
     
  8. doc

    doc Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad gäller nytt livery och grafisk profil är det inte en dag för tidigt. Det skulle ha gjorts för länge sedan. Det nuvarande känns väldigt mycket 70/80-tal.
     
  9. Walter Landor-design från 1969. Nära oförändrad livery i 46år... Från DC8 till E175.

    Walter Landor var en mycket duktig varumärkesdesigner, men han räknade nog inte med att hans produkt skulle vara orörd i ett halvt sekel
     
    Smuffe, OnlyAFool och doc gillar detta.
  10. doc

    doc Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, absolut! I sig tycker jag det är snyggt, men tyvärr väldigt otidsenlig. Man har svårt att tro att det är en E175 och inte en DC-8 man har framför sig på plattan. Blir spännande att se vad de har åstadkommit.
     
    Palazzi gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×