Ny togstation ved Københavns Lufthavn undervejs

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Christian R, 29 Oktober 2014.

  1. Christian R

    Christian R DYKWIA

    I forbindelse med øget godstrafik over Øresund er der nu udfordringer i forbindelse med trafikken omkring Kastrup Station (Lufthavnen) - dette bliver formentlig løst med en ny station til 1/2 mia. kr der er en del af det såkaldte "tog forlig"

    Efter togforliget: Kastrup skal have helt ny station til yderligere en halv milliard | Ingeniøren
     
    Magnus_K gillar detta.
  2. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack låter lite bättre än artikeln i Sydsvenska dagbladet. Innebär väl att nya stationen placeras intill Hilton?
     
  3. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Som jeg forstå det så ja, men jeg kan ikke finde flere oplysninger om projektet så jeg er usikker på hvor langt man er... Offenligt byggeprojekter i Danmark har det med at trække lidt ud...
     
    ulagun gillar detta.
  4. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns ju också stora fördelar. Jag som pendlar på sträckan Köpenhamn-Malmö upplever att just tunneln vid Kastrup brukar vara en rejäl flaskhals. Det är alltför ofta som man fastnar före Kastrup på endera sidan. Detta kan kanske avhjälpa detta problem och förbättra punktlighet för Öresundstågen och SJ.
     
    itti, Palazzi och Christian R gillar detta.
  5. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Jeg ser næsten kun fordele. Regelmæssigheden vil (forhåbentlig) blive så meget bedre at det opvejer de ekstra 200-300 meter man skal gå.

    Som jeg forstår det er det netop problemet med kø før Kastrup man vil fjerne ved at splitte det op. Som det fungerer i dag krydser godstrafikken sporene til passagertrafikken og passagertrafikken skal åbenbart holde tilbage for godstrafikken(!?).
     
    Agö gillar detta.
  6. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Men tanke på att Kastrup måste byggas om/till inom X antalet år då man skall fortsätta expandera.
    Det jag tänker på främst är terminal 3 där både avgående och ankommande pax får "slåss" om samma yta.
    De ansvariga på Kastrup måste få till avgränsning på ankommande pax så att dessa kommer ut enkelt, detta gäller båda Air side/Land side. Utgången eller avgångshallen i T3 måste flyttas.....

    Det är därför en ombyggnad av stationen måste följa vad som kommer hända på Kastrup inom X antalet år.
     
    Christian R gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×