Senaste nytt

Ny Swiss First Class och Business Class kabin inom kort

Flying P

Medlem
Ok nivån säger ju inte något för en oinsatt. Misstänker dock att det hänt en del sedan 90-talet i branschen.

Min egentliga fråga var eftersom många inklusive mig själv ibland brukar termer och förkortningar som få känner till innebörden av. Man bör iaf själv veta innebörden om man använder en fortkortning. :)
 

Senator

Moderator
Google är en mycket bra vän ;)

WikiPedia:
Available seat miles - Wikipedia, the free encyclopedia

Frågan om fasta eller variabla kostnader:
For instance, all other things being equal, an airline with a longer average stage length will have a lower CASM, because fixed costs will account for a lower portion of its total costs. For this reason, to be meaningful, CASM comparisons across different airlines generally require, at a minimum, that CASMs for all airlines be adjusted to a common stage length, or that the CASMs be graphed versus the stage length of all the airlines being compared.

Jag tycker också Investopedia har en intressant vinkel:
Cost Per Available Seat Mile (CASM) Definition | Investopedia

Many carriers exclude fuel costs from operating expenses, making the CASM an unreliable metric

Ett tips är i en diskussion att bara använda data/information som en själv förstår innebörden med som ett argument, men det är kanske bara jag som tycker :D Hela CASM får mig att tänka på det amerikanska uttrycket: "Lies, damn lies and statistics"

Nu en annan fråga i tråden: Swiss val av affärsklass. Kan hålla med att denna version känns som en facelift av nuvarande. Jag råkar tycka den är ganska skön, med kanske förbehåll för den trånga känslan när man glider ner i sovläge. Jag spekulerar på två saker:
1) det kan finnas ett långsiktigt avtal med leverantören som gör att Swiss inte kan byta. Det vill säga att Swiss har en commitment till leverantören även för framtidiga leveranser som skrevs när A330-300 kom
2) att det anses att ett byte av produkt på B77W innebär en retro-fit av A330-300, som skulle i dagsläget bli för kostsamt

Ovan 1) och 2) är spekulation från min sida...
 

toer00

Medlem
Åkte Swiss, United (Premium Service) och LH (nya business) i P -klass (rabatterad business) till ARN-LAX/SFO-NYC-ARN på semestern.
Swiss hade den överlägset bästa mjuka produkten, men tyvärr så var den hårda biten aningen sämre en kollegorna i *A. Framförallt IFE och och lilla skärmen är störande. Däremot upplevde varken jag eller frugan som att stolen skulle vara för hård, men smaken är bekant som baken...
Annars så känns det att A340 rent generellt är ett lite äldre plan så B777-300ER blir trevligt att se fram emot. Åker med Swiss till MIA över nyår men tyvärr hinner de nog inte få in några 777 or till dess...;)
 
Last edited:

toer00

Medlem
Jag kan också förstå att SWISS är försiktig i sina investeringar, speciellt om man ser till historiken med gamla Swissair (SR inte LX) och hur galet deras "Hunter" strategi gick... Ni som har tid och intresse, titta gärna på den här filmen som handlar om Swissairs sista dagar.

 

Viking75

Medlem
Jag har ingen koll på när eller i vilken ordning Swiss ska uppdatera in businessclass. Flyger ZHR-BKK i februari A340 med familjen. Finns det möjlighet att man kan bli överaskad:)
 

Senator

Moderator
Jag har ingen koll på när eller i vilken ordning Swiss ska uppdatera in businessclass. Flyger ZHR-BKK i februari A340 med familjen. Finns det möjlighet att man kan bli överaskad:)

Vill inte vara glädjesdödare men... Fram tills nu finns det ingenting som antyder att en retrofit kommer ske på befintlig flotta. Jag skulle förvånas om A340-300 kommer få någon form av uppdatering alls. B777-300ER är tänkt som ersättare till dessa, fast frågan återstår eftersom beställningen inte är lika stor som befintlig A340-300 flotta.

Oavsett, hur tråkig jag än låter nu, kan jag tyvärr inte se något annat än befintlig A340-300 konfig i Feb'16.
 

toer00

Medlem
Ingrn sv dem är egentligen sämre än de andra, men det är skillnad på den hårda resp. mjuka produkten. Och med Swiss oerhört starka "mjuka" del så kommer en ny hårdvara att var efterlängtad (tycker jag)
 
Toppen