Google är en mycket bra vän
WikiPedia:
Available seat miles - Wikipedia, the free encyclopedia
Frågan om fasta eller variabla kostnader:
For instance, all other things being equal, an airline with a longer average stage length will have a lower CASM, because fixed costs will account for a lower portion of its total costs. For this reason, to be meaningful, CASM comparisons across different airlines generally require, at a minimum, that CASMs for all airlines be adjusted to a common stage length, or that the CASMs be graphed versus the stage length of all the airlines being compared.
Jag tycker också Investopedia har en intressant vinkel:
Cost Per Available Seat Mile (CASM) Definition | Investopedia
Many carriers exclude fuel costs from operating expenses, making the CASM an unreliable metric
Ett tips är i en diskussion att bara använda data/information som en själv förstår innebörden med som ett argument, men det är kanske bara jag som tycker
Hela CASM får mig att tänka på det amerikanska uttrycket: "
Lies, damn lies and statistics"
Nu en annan fråga i tråden: Swiss val av affärsklass. Kan hålla med att denna version känns som en facelift av nuvarande. Jag råkar tycka den är ganska skön, med kanske förbehåll för den trånga känslan när man glider ner i sovläge. Jag spekulerar på två saker:
1) det kan finnas ett långsiktigt avtal med leverantören som gör att Swiss inte kan byta. Det vill säga att Swiss har en commitment till leverantören även för framtidiga leveranser som skrevs när A330-300 kom
2) att det anses att ett byte av produkt på B77W innebär en retro-fit av A330-300, som skulle i dagsläget bli för kostsamt
Ovan 1) och 2) är spekulation från min sida...