Senaste nytt

Ny och förvirrad

demgard

Medlem
Hej,

Tack för ett fantastiskt forum - vilka oceaner av information det finns här!

Jag har historiskt inte rest i den omfattning att jag orkat bry mig om bonusprogram och kreditkort m.m, men inser att det borde jag kanske ha börjat tänka på redan för några år sen. Min status nu är att det blir i snitt en längre resa per år (ofta Afrika i allmänhet, Sydafrika i synnerhet) privat. Utöver det har jag sen några månader ett jobb som kräver en del inrikes resor, här blir det mycket tåg men jag räknar med kanske en t/r GOT till norrland per kvartal. Dessutom har jag utlägg i arbetet på ca 15-30k i månaden.

På mina privata långresor hade jag gärna kommit åt lounger och haft lite större chans till uppgradering etc och jag böra ju i allmänhet samla poäng för gratis/billigare resor.

Jag gissar att SAS EB är det bästa alternativet för att samla poäng, men efter en del läsande både här och på SAS är jag lite förvirrad.

Som jag förstår det kan jag tjäna baspoäng och extrapoäng. Samtliga poäng går att utnyttja för att boka resor, men bara baspoäng är grundande för vilken nivå jag har, om jag förstått det rätt? Och främsta sättet att tjäna baspoäng är genom att flyga?

Baserat på detta har jag följande funderingar:
  • Om jag flyger star alliance men inte bokat via SAS kan jag då fortfarande få EB baspoäng och hur mkt får jag per spenderad kr?
  • Samtliga kredit / betalkort ger mig bara extra poäng på köp, aldrig baspoäng? Och det samma gäller välkomstbonusar?
  • AmEx Elite ger vad jag förstår 20 000 statusgrundande poäng. Betyder detta att det är baspoäng, eller är det ytterligare en kategori som bara ger är nivågrundande och sen inte går att utnyttja?
Jag har för tillfället Coop MMM kort och tittar på att skaffa någon form av kreditkort ytterligare som ska ge EB poäng.

Alla tips utifrån ovan situation mottages tacksamt!
 

spritfet

Medlem
Star Alliance är säkerligen ett bra val om du siktar på Afrika och framförallt Sydafrika samt inrikes i Sverige.

- Om du inte bokar via SAS får du baspoäng efter bokningsklass (finns under "tjäna poäng" på sas.se för respektive bolag) och extrapoäng beroende vilket kort du använder för betalning.
- Stämmer, du får inga baspoäng när du betalar med kort.
- Stämmer, Elitepoängen är enbart nivågrundande.

Jag värvar gärna dig till Amex Premium eller Elite! :)
 

JSQ

Medlem
Som jag förstår det kan jag tjäna baspoäng och extrapoäng. Samtliga poäng går att utnyttja för att boka resor, men bara baspoäng är grundande för vilken nivå jag har, om jag förstått det rätt? Och främsta sättet att tjäna baspoäng är genom att flyga?

Baserat på detta har jag följande funderingar:
  • Om jag flyger star alliance men inte bokat via SAS kan jag då fortfarande få EB baspoäng och hur mkt får jag per spenderad kr?
  • Samtliga kredit / betalkort ger mig bara extra poäng på köp, aldrig baspoäng? Och det samma gäller välkomstbonusar?
  • AmEx Elite ger vad jag förstår 20 000 statusgrundande poäng. Betyder detta att det är baspoäng, eller är det ytterligare en kategori som bara ger är nivågrundande och sen inte går att utnyttja?
Jag har för tillfället Coop MMM kort och tittar på att skaffa någon form av kreditkort ytterligare som ska ge EB poäng.

Alla tips utifrån ovan situation mottages tacksamt!

Att flyga är det enda sättet att få baspoäng förutom Amex-kort som också räknas som basboäng men du kan inte spendera dessa.

"Om jag flyger star alliance men inte bokat via SAS kan jag då fortfarande få EB baspoäng och hur mkt får jag per spenderad kr?"

Ja du tjänar baspoäng på andra flygbolag inom *A, hur mycket du får per krona beror på bokningsklass och flygbolag.

"Samtliga kredit / betalkort ger mig bara extra poäng på köp, aldrig baspoäng? Och det samma gäller välkomstbonusar?"

Ja, aldrig baspoäng vad jag sett i alla fall? (Undantaget är de statusgrundande poängen från Amex)

Om du behöver någon som värvar dig till Amex så ställer jag gärna upp! :)
 

Svante

Medlem
  • Om jag flyger star alliance men inte bokat via SAS kan jag då fortfarande få EB baspoäng och hur mkt får jag per spenderad kr?

Enkelt svar ja du får baspoäng. Vissa bokningsklasser hos de andra bolagen ger dock 0 poäng vilket kan vara bra att ha i åtanke när man bokar. Just spenderad krona är lite svårt att säga, då du oftast får baspoäng i form av flugna mil. Andra har fasta poäng beroende på sträcka och bokningsklass.

  • Samtliga kredit / betalkort ger mig bara extra poäng på köp, aldrig baspoäng? Och det samma gäller välkomstbonusar?
Baspoäng får du bara om du flyger. But in seat:)

  • AmEx Elite ger vad jag förstår 20 000 statusgrundande poäng. Betyder detta att det är baspoäng, eller är det ytterligare en kategori som bara ger är nivågrundande och sen inte går att utnyttja?
Stämmer, enbart statusgrundande, dock baspoäng, så du behöver bara flyga ihop 25000p per år för att få/behålla guldkortet.
 

demgard

Medlem
Tack för svar, då hade jag ju lyckats förstå en del trots allt..

Så ytterligare en fråga - jag har lite poäng på Miles & Smiles (typ 14 000 miles), men det finns inga sätt att föra över detta till SAS va?

Och angående Amex inbjudan så förstår jag att det finns många intressenter, jag ska lura lite på om jag ska köra på det eller inte och återkommer.. :)
 

JSQ

Medlem
Tack för svar, då hade jag ju lyckats förstå en del trots allt..

Så ytterligare en fråga - jag har lite poäng på Miles & Smiles (typ 14 000 miles), men det finns inga sätt att föra över detta till SAS va?

Och angående Amex inbjudan så förstår jag att det finns många intressenter, jag ska lura lite på om jag ska köra på det eller inte och återkommer.. :)

Nej det finns inget sätt att överföra dom mig veterligen.
 

olo

Medlem
Star Alliance är säkerligen ett bra val om du siktar på Afrika och framförallt Sydafrika samt inrikes i Sverige.
Vissa bokningsklasser hos de andra bolagen ger dock 0 poäng vilket kan vara bra att ha i åtanke när man bokar.
Flyger man på Afrika är det framförallt Brussels som man skall vara noga med bokningsklass på. De är stora på delar av Afrika, men har en hel hög med bokningsklasser som ger 0p.
Hos Lufthansa får man alltid poäng, dock kan det i vissa fall vara låga nivåer. Kolla alltid vad aktuell bokningsklass ger på: SAS EuroBonus airline partners - SAS och räkna fram miles på gcmap.com innan du bokar.
 
Toppen