Ny mardröm för Dreamliner

Diskussion i 'Övrigt' startad av segra, 19 Juni 2013.

  1. segra

    segra Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
  2. Trumis

    Trumis Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  3. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    DI rapportering när det gäller tillbud inom flygsektorn är under all kritik, den är sämre än kvällstidningarnas sensationella rubriksättningar.
    Flygningen var från Denver till Tokyo och inte tvärtom. Vidare lägger dom in en bild med slides utfällda. Det finns inget som tyder på en nödevakuering utan en normal evakuering. Det är naturligtvis inte bra att detta händer just nu för detta plan, men detta fel är inte helt ovanligt och kan hända viltet flygplan och bolag som helst. Har ju ingen koppling till batterifelet. Även A380 hade en del allvarliga problem i början.
     
    MaBe och Dr. Miles gillar detta.
  4. etnoy

    etnoy Medlem

    Otroligt dålig rapportering. Speciellt att de lägger ut en bild med rutschkanorna, helt ofattbart.
     
  5. Matts Lindmark

    Matts Lindmark Medlem

    Ort:
    New York
    Sensationsjournalistik är bedrövlig. Oljefilterproblem? Ja, den utan synd skall kasta första stenen. Vilken maskin som helst kan råka ut för detta. Jag skulle t.o.m hävda att 99% av dessa incidenter INTE föranleder artiklar men det är klart, nu var det en B787 och då måste man klanka.

    Man nödevakuerar inte heller flygplanet p.g.a ett sådant problem. I allra värsta fall stänger man av en motor om det behövs men inte mer.

    Borde inte DI klanka på Airbus lika gärna? Jag tänker på den A319 som nödlandade på Heathrow för ett tag sedan efter att motorkåporna slitits bort - de var ju inte stängda och låsta?

    Jakten på B787 börjar bli rent tragisk och än sorgligare är det om skräckartiklarna har effekt, d.v.s att en del påverkas negativt och "inte vågar" flyga med den.:(

    Jag skall underlätta för journalisterna dock: ALLA flygplan är dåliga. ALLA flygplan kan drabbas av tekniska fel. ALLA flygplan måste någon gång säkerhetslanda p.g.a någonting. ALLA nya flygplanstyper råkar ut för inkörningsproblem dessutom!

    Jag tror att jag skall börja flyga Ford AT-5 TriMotor och Junkers Ju-52 hädanefter. Då slipper man visserligen inte ifrån oljefiltren man man slipper allt bjäfs såsom digital avionik, fly-by-wire, tryckkabin och annat som enbart är potentiella felkällor!

    Eller så struntar man i flygandet helt och tar bilen, alla vet att bilkörning är MYCKET säkrare än flyget!;)

    Det är väl därför journalisterna skriver sensationer om flyg och kör bil.

    Förövrigt är det sensationsjournalistik som detta som gör att det tydligen är "farligt" så fort maskinen tillverkats i Ryssland. Däremot är det tydligen alltid säkert och bra så fort den är tillverkad i "väst". Ja, kära journalister - vad vore man utan era upplysningar? Man kanske rent av kan bli sittande i en B787 utan att förstå hur farligt det är!

    Edit: Boeing 767 (ja, 767) är rent mög. Orsak: En av SAS 767or fick en svår bränsleläcka för många år sedan och tvingades nödlanda i Churchill. Den förlorade ungefär 7,2 ton per timme vill jag minnas eftersom ett rör till oljekylaren hade gått rakt av. Det borde brännmärka flygplanstypen för all framtid med tanke på att B787 tydligen råkat ut för en ny "mardröm" p.g.a oljefiltret.

    Glöm inte heller när Lauda Airs 767a reverserade under flygning. Farlig maskin det där.... Ja, enligt journalistlogik. Kanske lika farlig som första de Havilland Comet!

    Sedan får vi inte glömma Airbus heller med det däringa fly-by-wiresystemet som tar kontrollen över flygplanet och därmed orsakar haverier. För alla vet att så fort det händer något med en sådan kärra är det FBW som är orsaken!

    ATR i synnerhet och turboprop i allmänhet är också farliga saker enligt journalister så de skall man undvika. Q400 är också synnerligen farlig att flyga med, glöm inte SAS problem med landningsställen!

    Nej, om journalister tycker jag inte - fackjournalister undantagna dock. Komiskt är det dock med alla saker man får lära sig.;)
     
    Last edited: 19 Juni 2013
    2 personer gillar detta.
  6. Matts Lindmark

    Matts Lindmark Medlem

    Ort:
    New York
    Jag tycker DIs journalister skall montera bort oljefiltren permanent och sedan fylla på med Biltemas olja. Det borde lösa problemet - dock tänker jag inte flyga med just den maskinen.;)
     
  7. Ett nytt problem för Boeing 787. Den här gången är sensorer på vingarna.
    U.S. FAA proposes requiring fix for Boeing 787 Dreamliner| Reuters
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×