Ny möjlig insikt: hur fördelas intäkter på en komplex bokning?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Senator, 21 Juli 2015.

  1. Vänner!

    Jag har ofta funderat på hur intäkterna fördelas på en komplex resa med olika bolag, och gärna med "Interline" överenskommelser mellan olika bolag. Idag (tror jag) att jag fick lite bättre insikt.

    Som egenföretagare är jag också medlem i de olika bolags företagsprogram: SAS Credit, Lufthansa PartnerPlus och British Airways OnBusiness. BAs program gjorde en del uppdateringar nu i våras, och idag kollade jag status.

    I BAs program kan jag tjäna credit på British Airways, Iberia och American. Min senaste resa hade jag:
    CPH-HEL med Finnair (ej credit)
    HEL-LHR med Finnair (ej credit)
    LHR-YYZ med British Airways
    YYZ-LGA med American
    LGA-DCA med US Airways/American (ej credit så långt)
    DCA-BOS med US Airways/American (ej credit så långt)
    BOS-LHR med British Airways
    LHR-CPH med British Airways

    Resan kostade SEK 8766 + Tax/Fee/Charge SEK 3807 = SEK 12573. Såhär fördelar British Airways OnBusiness värde av min resa:
    07/07/15 Flight award London (LHR) - Copenhagen (CPH) +€75.68
    06/07/15 Flight award Boston (BOS) - London (LHR) +€418.13
    03/07/15 Flight award Toronto (YYZ) - New York (LGA) +€46.32
    02/07/15 Flight award London (LHR) - Toronto (YYZ) +€454.76

    För någon med snabb matematikhjärna så måste skatter och avgifter vara inräknat, eller så kör British Airways med egen valutaväxling ;) då det saknas 4 segment.

    Om ovan är rätt så är det bra riktlinjer på relationen mellan långa och korta sträckor, och varför det kanske inte år så lönsamt att agera interline inom Europa. T.ex. hur lönsamt är det för SAS att transportera kunder mellan GOT och LHR för United.
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast vad kostar en billig biljett, tex ARN-LHR? SAS säljer ju dessa för i princip ingenting då och då, så jag tror inte det är så dåligt som man kan tro. Nu flög du väl visserligen business, men ändå. Jag tror helt enkelt att dessa biljetter (för det där är ju en biljett köpt på rea) ligger precis på marginalen. Det är dock många biljetter som inte gör det...
     
  3. Nu blir det ju extra "billigt" eftersom jag som du inte åker CPH-NYC snabbaste vägen som normalstörda människor gör ;).. Med andra ord, ett reapris som skall fördelas på massor av segment.

    Det överraskar mig fortfarande att det är en relation på nästan 10-1 på vad American Airlines får mellan YYZ och LGA mot vad British Airways får LHR-BOS..
     
  4. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Å andra sidan är det inte många bankers som köper full fare PLUS på London rutten, så förmodligen bör det täcka upp förlusterna för alla 399kr biljetter.
     
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant :)

    Jag skulle tro att bränsleavgifter (Carrier Imposed Charges) är inkluderade i det som räknas som pris.

    När jag (för ett tag sedan) läste lite på FT om hur United implementerat sitt revenuebaserade bonussystem fanns det ganska många exempel på hur ett biljettpris hade fördelats över de olika segmenten. Det var helt klart så att långa segment fick mycket pengar.

    Av de segment du fått kredit för är sträckorna fördelade längdmässigt enligt följande på totalen 7788 miles

    CPH-LHR 610 miles (7,83%)
    LHR-BOS 3265 miles (41,92%)
    LGA-YYZ 357 miles (4,58%)
    YYZ-LHR 3556 miles (45,66%)

    Du har fått cirka €995 och det känns som om fördelningen ganska väl stämmer med längden på segmenten. Antar att de pengar du inte fått tillfaller Finnar och US Airways.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×