Senaste nytt

Ny linje Västerås - Köpenhamn

Ny lansering: Flyg från Västerås till Köpenhamn

@Palazzi
Nu är det klart, blev offentliggjort i mitten av December som man misstänkte. :)
Fin julklapp för alla som bor inom rimligt avstånd till VST och kul för flygplatsen.

Antalet flygningar blir 20 turer per vecka, två avgångar per dag åt vardera håll måndag till fredag. Flygplanen kommer att ha plats för 33 passagerare. Saab 340 dvs. Flygtiden blir 1 h och 20 minuter.

Har jag rätt information bör premiären ske slutet av Mars nästa år.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det låter inte som något höjdarflyg, förmodligen en gammal skramlig SF340 med tanke på antalet platser och flygtid.
 
Det låter inte som något höjdarflyg, förmodligen en gammal skramlig SF340 med tanke på antalet platser och flygtid.

För folk som inte är så bortskämda och vill slippa all seghet på Arlanda så är det ultimat och grymt kul.
Tar typ 5 minuter att gå igenom allt på VST.

Om det sedan tar 1.20 timmar istället för 55 minuter med jet kunde jag personligen inte bry mig mindre om så länge avgångarna passar bra med långflygen från CPH.

För en boende i Västerås närhet:
Flyga från Arlanda, antingen egen bil + hitta parkering = 1.5 timmar enkel väg. Ett par 100 SEK i bränsle + parkering om man inte blir skjutsad dvs.
Med buss/tåg = Ca 1.5 timmar enkel väg = Ca 200 SEK enkel väg.
Taxi = Svindyrt. 1.000 SEK?

Från VST, glid in på flygplatsen väldigt tätt inpå avgång. Kostnad = Nästan obefintlig. Bekvämlighet = 4.5/5.

Tycker du planet bullrar för mycket? Sätt dig längre fram och använd ett par BOSE lurar som alla frekventa resenärer borde ha i väskan.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Från VST, glid in på flygplatsen 30 minuter innan avgång. Kostnad = Obefintlig, bekvämlighet = 4.5/5.
Det finns vissa flygbolag / flygplatser som inte tillåter sen incheckning / passering av säkerhetskontrollen. Japan inrikes är sådant.
Jag vet dock inte hur det fungerar hos Nextjet och på Västerås flygplats.
 
Det finns vissa flygbolag / flygplatser som inte tillåter sen incheckning / passering av säkerhetskontrollen. Japan inrikes är sådant.
Jag vet dock inte hur det fungerar hos Nextjet och på Västerås flygplats.

Ryanair: Incheckning öppnar 2 timmar före avgång, avslutas 40 minuter före avgång.
Nextjet: Incheckning öppnar 1 timme före avgång, avslutas 25 minuter före avgång.

Mer flexibilitet finns på små flygplatser, typ VST gentemot Arlanda också, kommer man någon minut sen brukar man oftast lösa det.
På större flygplaser är det oftast blankt nej, tack och hej.
 

Palazzi

Medlem
Väldigt trevligt. Kommer inte bo i närheten när linjen öppnar, men bra med alternativ (rimlig storlek på plan för Västerås).

SAAB340 fungerar utmärkt, och är ett betydligt trevligare plan än t.e.x. ATR enligt mig.

För att svara till @Alf så var det ett ganska slitet plan till/från Helsingfors för några veckor sedan. Fungerade utmärkt, men en lättare uppfräschning av inredning hade inte skadat.
 

Palazzi

Medlem
Vad ska alla västeråsare göra i Köpenhamn?

Åka vidare med SAS antar jag. Codeshare med SAS, som vanligt, även om det inte framgår i denna trådstart.
För anslutning inom Europa tror jag det blir viktigt att man kan hålla iaf 2x/riktning o dag.
En gång verkar fungera för anslutning via Helsingfors, men man vill ju helst undslippa 3-4h väntan från CPH (speciellt i arbetet).

Brukar ju bli ganska dyrt med Nextjet+SAS, men hoppas att man inte landar på standardpriser på 3.500kr t/r till London... Det kanske är OK om man flyger från Skellefteå, men inte när bussanslutningar till ARN (1h20min) går varje 30min...
 

Rebel

Medlem
Åka vidare med SAS antar jag. Codeshare med SAS, som vanligt, även om det inte framgår i denna trådstart.
För anslutning inom Europa tror jag det blir viktigt att man kan hålla iaf 2x/riktning o dag.
En gång verkar fungera för anslutning via Helsingfors, men man vill ju helst undslippa 3-4h väntan från CPH (speciellt i arbetet).

Brukar ju bli ganska dyrt med Nextjet+SAS, men hoppas att man inte landar på standardpriser på 3.500kr t/r till London... Det kanske är OK om man flyger från Skellefteå, men inte när bussanslutningar till ARN (1h20min) går varje 30min...

Till Helsingfors var ju priset vidare ut i europa ganska bra, vi får hoppas att Köpenhamn blir lika bra. Då är det bara att damma av EBG kortet och börja flyga Sas igen.
 

Palazzi

Medlem
Till Helsingfors var ju priset vidare ut i europa ganska bra, vi får hoppas att Köpenhamn blir lika bra. Då är det bara att damma av EBG kortet och börja flyga Sas igen.
Jag har också för mig det. Nu var det ju dock inte många dagar det gick att boka innan anslutningarna begränsades till långlinjer.
Söker jag på Itamatrix går jag fortfarande upp bra priser...

Hade jag bott kvar i Västerås, o priserna skulle gå att likställa med dehos Finnair hade detta definitivt blivit mitt förstaval.
Trots det att jag inte gillar SAS något vidare hade tidsbesparingen varit för stor för att jag skulle kunnat boka annat...
 
Toppen