Senaste nytt

Ny linje Västerås Helsingfors

011430121

Medlem
Och så till frågan. Varför skulle man starta linjen ?
För att Mälardalens passagerare skall välja Finnair i stället för SAS, tror att SAS har tagit en stor del av Finnairs Skandinaviska passergerare på Hong Kong, kan bli lika om SAS startar upp en linje till Seoul från exempelvis Arlanda, om jag har förstått det hela så räknar Finnair Sverige som hemmamarknad på flygningarna till Asien. Finnair skall fylla upp sina A350 och då behövs en större hemmamarknad än Finland.
 

Valley

Medlem
Får tipsa mina lokala politiker om att det kanske kan vara lämpligt att samarbete också med Västerås om europalinjen.
Så kan man köra Karlstad, Västerås, Jönköping, Helsingfors, Frankfurt/London/Amsterdam. Tror jag blir en jättebra lösning :)

Nu har jag ju i tidigare liv varit med på några kommunala trafik/kommunikationsmöten. Men det skulle ändå vara väldigt roligt att få höra hur diskussionerna kring borden går när det gäller detta med nya flyglinjer.
Och framförallt hur man lägger fram argument och kalkyler. Jobbar man verkligen utifrån rena affärsmässiga aspekter eller väver man in politiska villkor ?
Kanske dags för ett flygplatsparti till nästa val :D
 

Alf

Medlem
Får tipsa mina lokala politiker om att det kanske kan vara lämpligt att samarbete också med Västerås om europalinjen.
Så kan man köra Karlstad, Västerås, Jönköping, Helsingfors, Frankfurt/London/Amsterdam. Tror jag blir en jättebra lösning :)

Nu har jag ju i tidigare liv varit med på några kommunala trafik/kommunikationsmöten. Men det skulle ändå vara väldigt roligt att få höra hur diskussionerna kring borden går när det gäller detta med nya flyglinjer.
Och framförallt hur man lägger fram argument och kalkyler. Jobbar man verkligen utifrån rena affärsmässiga aspekter eller väver man in politiska villkor ?
Kanske dags för ett flygplatsparti till nästa val :D

Hur kan du tro att det är affärsmässiga aspekter som styr när det är politiker som förhandlar fram och beslutar om detta. Jag kan tänka mej att bli medlem i ditt flygplatsparti om man man bara slipper de stora och tunga politiska frågorna. Om det håller sej till en enkel huvudfråga som piratpartiet gjorde kanske det blir enkelt :rolleyes:
 
Finns många politiker som inte kan ett dugg om flyg, typ Liberalernas J**per Br**dberg.
Han gick ut direkt och gnällde när det 'bara' var 3-5 pax de första dagarna. Inte oväntat direkt.
Han har varit emot flygplatsen så länge jag kan minnas.

Avtalet må vara dåligt skrivet från början, men omförhandlingar är på tapeten.
Hoppas det blir av och en vettig lösning framöver för linjen tror jag på.

Att man dock inte ger detta tid att växa är otroligt, liksom dagarna framöver är det hyfsat bokat ändå, 15-20 pers osv.
I förrgår var det t.ex drygt 15 pers på den extremt tidiga morgonflygningen.

Vad fan tror folket på kommunen och en del av våra politiker? Att det ska vara 100% beläggning från dag/vecka 1?
Har stött på flera som tycker detta är sjukt smidigt. Extremt skönt att slippa Arlanda hetsen osv när dom ska vidare till Asien.

Tragiskt om linjen läggs ner. Hade man bara gett detta mer tid hade allt tagit fart.
Synd att inte jag har några fancy utbildningar, annars hade jag ansökt direkt om att bli flygplatschef och styra upp skutan, alt marknadsföringsinriktad då jag är social och gillar att diskutera och komma fram till bra lösningar.

Överlag tycker jag fler och fler företag ter sig så. De smartaste och bästa personerna jobbar alltid en bit ner i kedjan.
Har sett för många företag gå i graven p.g.a chefer som saknar total förmåga att förstå hur företaget dom själva driver arbetar/producerar från golvet så att säga.
 
Last edited:
Ny information om linjen från Västerås Flygplats:

”Flyglinjen VST-HEL kommer att fortsätta enligt plan, trots att avtalet med flygplatsens sägs upp. Finnair och Nextjet är nöjda med bokningsingången, som visar en positiv utveckling vecka för vecka. Vi ser positivt till att boka Helsingforsresorna och resor via Helsingfors till Asien från Västerås. Samarbetet Finnair och Nextjet möjliggör linjens fortsättning, detaljer i detta förhandlas inom kort.”

To be continued!!!
 

Rebel

Medlem
Wooohooo
I like this.
Jag flög västerås riga förra veckan. Och dörr till dörr mär det mycket bättre än via Arlanda. Visst jag missar loungen på arlanda men lounge hemma hos mig är mycket bättre.

Och 55 min turboprop och lite tid i Finland slår 1.20 buss och 1 tim på ARN. Finns linjen kvar är man ju snart guld hos finnair.

Woohoo

Dock håller jag med era ideer om våra älska lokalpoliter
 
Toppen