Senaste nytt

Ny linje Västerås Helsingfors

airac

Medlem
Flygplatsen skriver på Facebook att avtalet gäller initialt i två år, och att det blir flyg alla dagar (även röda?): "... Det blir Nextjet som från 15 sep flyger Västerås-Helsingfors med avgångar varje dag året runt, på vardagar tre gånger om dagen. I likhet med ett flertal offentligt ägda regionala flygplatser har vi upphandlat en operatör som kunnat möta våra krav. För mer info om ställda krav och inlämnat anbud, kontakta oss eller Västerås Stads upphandlingsenhet. Avtalet löper initialt på två år, med tydliga begränsingar i affärsrisk och åtaganden. ...".
 

Rebel

Medlem
Vår flygplats kostar oss skattebetalare ca 30 miljoner om året så vad är några kr mera??

Annars så är det ju bara att höja skatten;)

Jag skulle hellre ha en linje söder ut till central Europa.

( inlägget kan ha spår av ironi så läs försiktigt )
 

011430121

Medlem
18 avgångar och 18 ankomster per vecka = 7488 flighter på fyra år. Röda dagar, sommar osv drar säkert ner det faktiska antalet till 6000-6500, vi antar 6500 för att vara snälla.

Planet tar 68 passagerare, 70% kabinfaktor ger 48 passagerare. Totalt alltså 48*6 500=312 000.

290 000 000 kr / 312 000 passagerare = 929 kr i subvention per enkelresa.

Herregud, har jag räknat rätt?
Du är en hjälte!
 

Palazzi

Medlem
Måste ju ha blivit en lägre summa tillslut (?) Eller så har vi räknat helt galet....
Måste ju ha funnits rätt många bolag som skulle ha lagt bud om den summa vi diskuterar stämmer. Man kan ju nästan starta ett bolag o gå med vinst om biljetterna subventioneras upp till 80% av driftkostnader (bara ett antagande om de erhåller 900kr per upptagen flygstol). Raljerar, men ändå inte...

Det som är bra är väl att man verkligen garanterar trafik med denna subvention o inte riskerar att linjen försvinner efter 4 mån.
I andra städer har det ju hela tiden visat sig att pengarna inte räckt till.
Nu satsar man på säker trafik i 2år o kan utvärdera efteråt om det är en lönsam affär.
Tycker det låter tveksamt, men bevisas gärna ha fel.
 

Valley

Medlem
Nextjet får 72.5 miljoner/år i ersättning, av kommunen, varje år för denna linje. Totalt uppgår det till 290miljoner kronor under kontraktstiden...

Är det bara jag som totalt saknar insikt, eller är detta en helt vansinnig siffra (?) De måste ju isf räkna med extremt låg beläggning eller vinstmarginal på - x % ...

Säkert bra för de som flyger point to point Helsingfors, men de som ska ut i världen tappar ju samma tid med bytet som bussen tar. Jag tycker dock själv det är skönare att flyga hela vägen...
Det, som jag trodde, stora bussbolaget Swebus (har bl.a. shuttle Vås - ARN) har en omstättning på 280 miljoner inkl alla linjer i Sverige, Danmark och Norge. För 72.5 miljoner/år hade de nog gjort vinst trots att alla åkt gratis Vås-Arn....

Jag tyckte det var en bra satsning, men hade inte förstått de ekonomiska proportionerna. Är ju mångdubbelt alla satsningar vi sett i Karlstad mfl

Vem vet hur mycket man lärt sig av turerna kring Karlstads Flygplats ? :)
Om inte annat har man nog kunnat fiska upp vilka kreativa lösningar som oavsett gråzon, de facto är legala.
Och behöver man en ny VD som är väl insatt i hur man kan göra, har vi en över :p

Hur stor del av dessa industriers resor går mot Asien? Jag gissar att fler kommer flyga vidare österut än stanna inom Finland...?

Liksom de grundläggande utredningarna Karlstadpolitikerna gjort tillsammans med Handelskammaren Värmland, som ansågs/anses ligga bakom beslutet om diverse flyglinjesatsningar, har väl Västeråsfolket gjort något liknande.
Undrar om de i sina beslut vågat ställa den "obekväma" frågan till företagen om de verkligen tänker använda linjen om den startar ?
Kan till exempel företagen överge sina policybeslut om val av flygbolag ? Och i synnerhet. Kan man göra det om det innebär att flygbiljetterna blir dyrare ?
 
Last edited by a moderator:

airac

Medlem
Liksom de grundläggande utredningarna Karlstadpolitikerna gjort tillsammans med Handelskammaren Värmland, som ansågs/anses ligga bakom beslutet om diverse flyglinjesatsningar, har väl Västeråsfolket gjort något liknande.
Undrar om de i sina beslut vågat ställa den "obekväma" frågan till företagen om de verkligen tänker använda linjen om den startar ?
Kan till exempel företagen överge sina policybeslut om val av flygbolag ? Och i synnerhet. Kan man göra det om det innebär att flygbiljetterna blir dyrare ?
Bra fråga. Policy körs dock alltid om av individer. Många taxibilar som går mellan Arlanda och Västerås med folk som enligt policy bör åka buss. Det är min känsla i alla fall, har inga statistiker att backa upp det. ABB vet jag dock har avtal med vissa flygbolag och är osäker om Finnair ingår där, är mycket star-alliance.
 
Toppen