Nextjet får 72.5 miljoner/år i ersättning, av kommunen, varje år för denna linje. Totalt uppgår det till 290miljoner kronor under kontraktstiden...
Är det bara jag som totalt saknar insikt, eller är detta en helt vansinnig siffra (?) De måste ju isf räkna med extremt låg beläggning eller vinstmarginal på - x % ...
Säkert bra för de som flyger point to point Helsingfors, men de som ska ut i världen tappar ju samma tid med bytet som bussen tar. Jag tycker dock själv det är skönare att flyga hela vägen...
Det, som jag trodde, stora bussbolaget Swebus (har bl.a. shuttle Vås - ARN) har en omstättning på 280 miljoner inkl alla linjer i Sverige, Danmark och Norge. För 72.5 miljoner/år hade de nog gjort vinst trots att alla åkt gratis Vås-Arn....
Jag tyckte det var en bra satsning, men hade inte förstått de ekonomiska proportionerna. Är ju mångdubbelt alla satsningar vi sett i Karlstad mfl