Senaste nytt

Ny linje Västerås Helsingfors

JohanA

Medlem

Palazzi

Medlem
Nextjet får 72.5 miljoner/år i ersättning, av kommunen, varje år för denna linje. Totalt uppgår det till 290miljoner kronor under kontraktstiden...

Är det bara jag som totalt saknar insikt, eller är detta en helt vansinnig siffra (?) De måste ju isf räkna med extremt låg beläggning eller vinstmarginal på - x % ...

Säkert bra för de som flyger point to point Helsingfors, men de som ska ut i världen tappar ju samma tid med bytet som bussen tar. Jag tycker dock själv det är skönare att flyga hela vägen...
Det, som jag trodde, stora bussbolaget Swebus (har bl.a. shuttle Vås - ARN) har en omstättning på 280 miljoner inkl alla linjer i Sverige, Danmark och Norge. För 72.5 miljoner/år hade de nog gjort vinst trots att alla åkt gratis Vås-Arn....

Jag tyckte det var en bra satsning, men hade inte förstått de ekonomiska proportionerna. Är ju mångdubbelt alla satsningar vi sett i Karlstad mfl
 
  • Gilla
Reactions: jsn

Palazzi

Medlem
Här är källa till det @Palazzi skriver.

Nextjet begärde 290 miljoner för ny flyglinje från Västerås - P4 Västmanland | Sveriges Radio



Det är också en helt annan frekvens än Karlstad, Norrköping, Växjö m.fl.

Tack.

Jo, men jag trodde också det var en högre efterfrågan i Västerås. Det är ju en befolkningsmässigt större stad, och med en betydligt större industri. Men som sagt finns det väl en anledning till att staden saknat en linje i så många år...

Inväntar att se priserna på linjen. Är också de höga förefaller det, i mina ögon, vara en konstig satsning. Den enda som kan skratta är väl Nextjet som på ett bräde ökar omsättningen med över 100 miljoner (20%).

Visst finns det västeråsindustrier med finlandskoppling, men alla de som ska till andra platser (inkl turister) kommer ofta inte tjäna ens 30min på byte i HEL vs buss till ARN. De pratar om turism till länet, men tror det är en utopi... Västerås kan väl inte en människa vilja besöka, och till den utbrända skogen (som tydligen lockar folk ) är det inte så vansinnigt långt från varken Örebro eller Stockholm.

Hoppas det blir en lyckad satsning, så att vi inte betalar 72.5 miljoner till finska kulturföreningen.
 

jsn

Medlem
Visst finns det västeråsindustrier med finlandskoppling, men alla de som ska till andra platser (inkl turister) kommer ofta inte tjäna ens 30min på byte i HEL vs buss till ARN.
Hur stor del av dessa industriers resor går mot Asien? Jag gissar att fler kommer flyga vidare österut än stanna inom Finland...?
 

Palazzi

Medlem
Hur stor del av dessa industriers resor går mot Asien? Jag gissar att fler kommer flyga vidare österut än stanna inom Finland...?

Har ingen uppfattning om det. Vet att ABB har mycket aktivitet i Kina o Indien iaf..Om det är så att denna aktivitet bedrivs där det inte finns direktflyg från Arlanda borde det vara en vinst (till Indien finns väl inte alls direktflyg från ARN).

I västerled kanske bolagens policies säger att de får flyga WOW air, som erbjuder en del amerikanska destinationer från Västerås (via Island).
Har sett en del "ABB-gubbar" boarda Ryanair-flyget till London, så då kan de säkert även flyga wow.
 

011430121

Medlem
Nu har jag ingen aning om antalet avgångar det är per år, men det finns säkert någon med den kunskapen och en räknare eller excel som kan räkna ut vad kommunen betalar per avgång, och per passagerare med låt oss säga 70% beläggning. Nu begärde jag mycket.
 

Morgan

Medlem
18 avgångar och 18 ankomster per vecka = 7488 flighter på fyra år. Röda dagar, sommar osv drar säkert ner det faktiska antalet till 6000-6500, vi antar 6500 för att vara snälla.

Planet tar 68 passagerare, 70% kabinfaktor ger 48 passagerare. Totalt alltså 48*6 500=312 000.

290 000 000 kr / 312 000 passagerare = 929 kr i subvention per enkelresa.

Herregud, har jag räknat rätt?
 
Toppen