Jo, jag förstod vad du menade. Dock vet jag inte om man skall ta hänsyn till det.
En hel del här har rest på mistake fare, trots att det inte är tanken från flygbolaget att de skall sälja så billiga biljetter, trots att man eventuellt måste hitta på var man kommer ifrån osv (det finns även de som sen tycker man skall strida mot flygbolaget även fast biljettpriset är uppenbarligen för lågt).
Matkassar skall tydligen köpas för en negativ kostnad trots att det uppenbarligen är fel (sen skall det klagas över att man inte får någon matkasse).
Allt ovan är vad som avhandlas här, och vad som praktiseras här. Jämfört med detta så är att beställa ett AMEX-kort till respektive och sen säga upp inom en snar framtid inget konstigt.
Den gången man hittat på att man bor i Danmark fast man bor i annat land så fick faktiskt United rätt i att cancellera alla dessa biljetter där folk nyttjat en glitch som fanns med resor bokade via danska sidan. Det var uppe hos DOT (Department of Transportation) i USA om jag kommer ihåg rätt och flygbolaget fick faktiskt rätt vilket är väldigt ovanligt. Alla flygbolag har möjlighet att cancellera din biljett om du bokar en misstake fare, likväl som amex säkert har något i sitt avtal de kan peka på som gör att de kan spärra ditt kort utifall att man pysslar med sådant. Det är dock lite slantsingling om de gör det eller ej, det kan generera mer badwill än sparade förluster.
Vad det gäller City Gross kampanjen så var det bara oerhört dumt av folk att köpa saker för negativt belopp, sådant triggar varningsflaggor hos de flesta företag. Om det bara varit ett fåtal som gjort detta och inte handlat för negativa summor tror jag inte citygross hade gjort något. Nu blev det ju en "storm" över det hela när BC och Flashback gick bananas på att boka kassar och många gjorde det med negativa belopp också. Jag bokade också en kasse med summa 49 kronor eller liknande. När det inte blev något för den summan så gillade jag läget och avbokade bara beställningen. Sometimes you win, sometimes you lose. Om City Gross har någon form av friskrivelser från detta som gör att de får spärra mig som kund så får de göra det, inget jag kommer att klaga över heller.
Är det verkligen värt att tjäna 5k mer poäng (än normalt) med risk för att få sitt amex konto spärrat? Är det värt att detta eventuellt sabbar för alla andra för att man själv ska tjäna några poäng?
Dra parallellen till en viss person i USA som troligtvis var orsaken till att de flesta trick som fanns med Lifemiles försvann. Han gick till DOT och klagade när han utnyttjad cabotage (om jag kommer ihåg rätt) och blev nekad ombordstigning. Han krävde då att få pengar tillbaka trots att man mycket väl visste vad han gjorde och att det inte var en slump att han råkat boka just detta. Han fick rätt hos DOT men några dagar senare försvann alla dessa möjligheter via Lifemiles. Kalla det slump om du vill men det tror jag inte en sekund på, det är rätt stora böter för bolag som bryter mot cabotage i USA så de skyndade sig nog för att täppa igen det. Detta resulterade i att väldigt många inte kunde nyttja detta längre (även om några lever kvar). En person fick tillbaka lite pengar men alla andra blev av med möjligheten till att boka billiga resor med lifemiles.
Något som Amex kanske väljer att skriva in i reglerna är att man inte får tillbaka något på årsavgiften om man avslutar kortet tidigare. På så sätt skulle de bli av med de som bara skaffar kortet för signup poängen och sen avslutar det. Kommer då den stora massan tjäna på detta eller vara förlorare?