Senaste nytt

Ny handling af SAS

Smithy

Medlem
Sitter på SK2 på Arlanda. "Oerhört ont om lastpersonal". Kan det vara fackligt möte?

Sverige är inte Danmark och här finns det inte stöd i lagen för att utlysa fackmöten på arbetstid med kort varsel.

Sanningen är så enkel som att de är hopplöst underbemannade. Nästan varannan flight jag försöker angöra en gate med vissa dagar blir inte uppmött. Utan vi får stå och vänta medan killarna och tjejerna rusar från en annan gate.

Sen finns det ingen pushback truck till avgången...

Jag kan iaf säga att problemen endast upplevs på ARN. OSL funkar bra och det gör även CPH utom när det strejkas vilt.
 

Agö

Medlem
Sverige är inte Danmark och här finns det inte stöd i lagen för att utlysa fackmöten på arbetstid med kort varsel.

Sanningen är så enkel som att de är hopplöst underbemannade. Nästan varannan flight jag försöker angöra en gate med vissa dagar blir inte uppmött. Utan vi får stå och vänta medan killarna och tjejerna rusar från en annan gate.

Sen finns det ingen pushback truck till avgången...

Jag kan iaf säga att problemen endast upplevs på ARN. OSL funkar bra och det gör även CPH utom när det strejkas vilt.
Låter inget vidare detta. Hur länge har det varit så på Arlanda?
 

Smithy

Medlem
Låter inget vidare detta. Hur länge har det varit så på Arlanda?

Det verkar ha varit till och från senaste decenniet när jag frågar mina mer erfarna kollegor. De två år jag har varit här på SAS upplever jag att det har fungerat ganska dåligt, men som allra värst i våras. Det hände att man fick vänta med en motor igång upp till sju-åtta minuter utanför gaten innan någon kommer och slår på dockningen.

Här på Arlanda kan man av okänd anledning inte använda handsignaler heller. Så medan personalen på OSL kan vinka in oss lite snabbt när dockningssystemet inte är igång än får man stå och vänta som ett fån på ARN.
 
Toppen