Utrikes flygskatt kommer nog inte att ske då SAS och Norwegian isåfall förlägger sina medeldistans- och långlinjer till Oslo och Köpenhamn.
Tyvärr tror jag att regeringen har förmågan att blunda för det faktumet och ändå tycka att det är bättre att det flygs mindre från Sverige.
Jag har extremt svårt för symbolpolitik utan verkligt innehåll.
Folk i norra Norrland och på Gotland kommer flyga lika mycket som idag eftersom det inte finns något reellt alternativ.
Folk från Skåne kommer flyga lika mycket som idag men från Kastrup istället (men det är ju en gammal svensk nationalsport att slå undan benen på Sturup till förmån för Kastrup)
Folk i övriga Sverige kommer i möjligaste mån flyga via en europeisk hub istället för direkt när de ska till USA, Thailand eller annan longhaul, vilket då ironiskt nog ger ännu mer utsläpp.
Kan tänka mig att sträckor som Sundsvall - Stockholm och Göteborg - Stockholm kan uppvisa en nedgång för flyget och en uppgång för antalet sålda tågbiljetter. Hur många som kommer fram är ju en annan sak givetvis eftersom det är svenska järnvägen vi talar om.
Nej summa summarum är detta totalt meningslöst ur klimatsynpunkt men kommer sannolikt hämma utvecklingen för Svenskt flyg vilket får negativ inverkan på svensk ekonomi.