Senaste nytt

Ny flygskatt

virot

Ny medlem
Snacka om att försöka slå undan benen på bolag som har direkt flighter från Sverige så som SAS och till viss del Norwegian..
Saxat från länken "Skatten kan bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser ....".
Så gissar att flyga till Copenhagen och sen till USA blir bara 80kr istället för 400kr.

Jag har inget emot skatten men vi kan väl se till att den gäller lika för alla bolag?
 

Rebel

Medlem
Hur blir det för oss BCare som jagar. poäng och åker via köpenhamn eller oslo.
Får dom mera poäng och mindre skatt??
 

BAS

Medlem
Lite mer utförligt i Statlig utredning föreslår att skatt på flygskatt på mellan 80 och 430 kronor ska införas 2018 - DN.SE

Här pratas det om tre nivåer:
- 80 kr inom europa (här nämns inte EU)
- 280 för länder delvis i europa eller max 6000 km från arlanda
- 430 för länder i andra världsdelar.

Inrikesflyget skulle nog drabbas hårdast med 80 kr per enkel resa. Framgår inte ifall mellanlandning inrikes ger dubbla avgifter, då skulle t.ex. Malmö - Luleå t.o.r. bli 320 kr extra skatt.
 

Nemo

Medlem
Norge har inrikes flygskatt på 80NOK. Efter debatt och förhandling lär väl flygskatt i Sverige hamna på det beloppet och omfattning. Utrikes flygskatt kommer nog inte att ske då SAS och Norwegian isåfall förlägger sina medeldistans- och långlinjer till Oslo och Köpenhamn.
 

Xilan

Medlem
Utrikes flygskatt kommer nog inte att ske då SAS och Norwegian isåfall förlägger sina medeldistans- och långlinjer till Oslo och Köpenhamn.
Tyvärr tror jag att regeringen har förmågan att blunda för det faktumet och ändå tycka att det är bättre att det flygs mindre från Sverige.

Jag har extremt svårt för symbolpolitik utan verkligt innehåll.
Folk i norra Norrland och på Gotland kommer flyga lika mycket som idag eftersom det inte finns något reellt alternativ.
Folk från Skåne kommer flyga lika mycket som idag men från Kastrup istället (men det är ju en gammal svensk nationalsport att slå undan benen på Sturup till förmån för Kastrup)
Folk i övriga Sverige kommer i möjligaste mån flyga via en europeisk hub istället för direkt när de ska till USA, Thailand eller annan longhaul, vilket då ironiskt nog ger ännu mer utsläpp.

Kan tänka mig att sträckor som Sundsvall - Stockholm och Göteborg - Stockholm kan uppvisa en nedgång för flyget och en uppgång för antalet sålda tågbiljetter. Hur många som kommer fram är ju en annan sak givetvis eftersom det är svenska järnvägen vi talar om.
Nej summa summarum är detta totalt meningslöst ur klimatsynpunkt men kommer sannolikt hämma utvecklingen för Svenskt flyg vilket får negativ inverkan på svensk ekonomi.
 
Toppen