Ny flygplatsreklam - på rulltrappshandräcket

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Jacob, 15 Maj 2012.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    I snitt spenderar varje resenär mellan 15 och 30 sekunder i en rulltrappa och det är tid som företaget Handrail Media Scandinavia vill ta vara på.

    Nu lanseras ett nytt reklamformat där man folierar ytor på rulltrappor och i synnerhet handlar det om handräcket. Först ut i Sverige är Mc Donalds som på fem rulltrappor på Göteborg Landvetter flygplats, Luleå Kallax flygplats och Sundsvall Midlanda flygplats lanserar McWrap, på handräcket.

    Kampanjen pågår under perioden 8 maj till 4 juni 2012.
     
  2. Moco

    Moco Medlem

    Idén är intressant och visar på alternativt utnyttjande av yta. Samtidigt tycker jag att det får finnas någon rim och reson. Medan man i vissa länder lagstiftar för att rensa städer och platser från reklam går Sverige tvärt emot och översköljs av meningslös reklam. En på sätt och vis inte helt underbar utveckling.
     
  3. Inte en sådan dum idé, tycker jag som marknadsförare :). Jag tror dock inte att det är en långvarig lösning....ganska lätt att värja sig emot ett reklam på ett räcke när man vant sig att reklam kan finnas där. Men initialt kommer ju folk givetvis reagera på att det inte är det vanliga svarta "handräcket".
     
  4. I Kina finns det reklam överallt, alltså överallt. Reklam TV på bussen, i hissen t o m på toaletten.
    Jag undrar om det verkligen genererar intäkter för annonsbeställare. Viagra reklam på toa kanske fungerar, men knappast för en köksutrustning.
     
  5. Om man tillverkar kök kan man ju häckla konkurrenterna genom att ha denna slogan på toasitsen: Skit i IKEA, välj XXXX... Vet dock inte vad marknadsföringslagarna i Kina säger om den typen av reklam:p
     
  6. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Trodde att vi gick mer mot individanpassad reklam och marknadsföring. HSBC har ju köpt ensamrätt till gaterna på LHR?
     
  7. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Så länge reklamen inte smetar av sig på händerna så må det vara hänt. Men det kanske vore en ide: få reklamen påsmetad på handen, visa upp handen i butiken/restaurangen och få rabatt på någonting...
     
  8. Tror jag inte heller är rätt väg att gå... (Nu har väl troligen HSBC gjort marknadsundersökningar så kanske inte ska kritisera alltför mycket...). Tror dock att detta skulle ha varit ett bättre grepp för en mindre etablerad bank som söker kunder...

    De flesta vet nog om HSBC och deras koncept och troligen är väl deras kundunderlag precis det som trafikerar LHR normalt. De kanske skulle försökt träffa den unga (förtappade;) ) generation på STN istället....

    Nu vill väl kanske HSBC uppmärksamma sina kunder om nya tjänster på väggarna i LHR....men det hade nog varit billigare med mailutskick:p
     
  9. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Såg detta på GOT nyss såg helt OK, men det får intew bli för avancerade budskap på "bandet" då fungerar det inte...
     
  10. Nej, Mcdonalds har ju lite gratis som är "top of mind" hos konsumenterna. De flesta tänker nog på Mcdonalds direkt när det ser färgerna rött och gult :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×