Senaste nytt

Ny flyglinje: Stockholm-Mogadishu

Traveller

Medlem
Men nu verkar det som det hela är över. 1000 Svenskar är fast i Somalia då flygbolaget gått i konkurs.. Flygbolaget hette tydligen "Asia Pacific / Fly Olympic" men har slutat existera.

Flera hundra svenskar strandsatta i Somalia | Nyheter | Aftonbladet

Fly Olympics hemsida visar följande:



To Whom it May Concern



Regrettably after two weeks of trying to find a solution to our financial difficulties, at 16:00, Tuesday the 29th of July 2014, Asian Pacific / Fly Olympic filed for bankruptcy after 25 years in business.



The new operation to Africa performed dramatically below all reasonable expectations, and the losses sustained were too great for a company of our size to survive. We had discussed with several investment groups over the last 10 days in a bid to save the company but unfortunately time ran out.



All flights are cancelled and all reservations are therefore also cancelled.



An administrator will be appointed as soon as possible whom will take over the running of the company.



All questions should be sent via e-mail to:

Info@FlyOlympic.se



All claims / refund requests should be sent via e-mail to:

Economy@FlyOlympic.se



We deeply regret this decision and we apologize to all our customers and suppliers.



Yours Sincerely





The Team @ Asian Pacific / Fly Olympic
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
VDn för FlyOlympic verkar ha varit inblandad i konkursen för Aer Olympic för ca 10 år sedan. Läs bland annat här: Lagen om grupprättegång ? bakgrund och framtid | SvJT

Har för mig att de hade ett kontor ovanför Kungsgatan i Stockholm.

På deras hemsida finns en bild som visar att de "samarbetar" med Kommerskollegium. Är inte det för resegaranti som ganska snabbt borde träda in för att få hem folk. Om det nu är så att de verkligen ställt resegaranti till förfogande.

Utan att veta exakt hela historien så tycker jag den känns riktig skum.
 

Kricka

Medlem
Verkar som mellanlandning i JIB (Djibouti) ingår. Jag skulle åkt till Mogadishu innan sommaren
men familjen sa (för första gången) Stopp ! MarSecLtd har helt rätt vad gäller säkerheten.
Flygplatsen/Campen är rätt säker men sedan är det betydligt värre.
 

Totopez

Medlem
På deras hemsida finns en bild som visar att de "samarbetar" med Kommerskollegium. Är inte det för resegaranti som ganska snabbt borde träda in för att få hem folk. Om det nu är så att de verkligen ställt resegaranti till förfogande.

Utan att veta exakt hela historien så tycker jag den känns riktig skum.

Jag hörde någon jurist från Konsumentverket uttala sig i radio, FlyOlympic räknades inte som flygbolag, då man inte hade några sådana tillstånd, och inte heller som researrangör, då man inte sålt paketresor. Och paketresor är väl det enda som omfattas av resegarantin?

Juristen ansåg att bolaget var en "flygreseförmedlare" eller ett "virtuellt flygbolag". Enda chansen verkar vara om det bolag som faktiskt har utfört flygningarna bestämmer sig för att flyga hem de strandade paxen.
 
Jag har en kompis som hade bokat en biljett med Flyolympic från London till Stockholm 20 juli (av alla flygbolag). Flygningen skulle utföras av ett bolag som heter Skygreece Airlines. Tre dagar innan avfärd får han ett meddelande om att flygningen är inställd och pengarna har betalats tillbaka. Oturligt nog ser han inte detta förrän han är på flygplatsen den 20:e. Blev en del extrautgifter i och med detta naturligtvis som jag försökte hjälpa honom att begära ersättning för. Nu har ju givetvis bolaget gått i konkurs men vad jag kan se finns fortfarande det här suspekta Skygreece Airlines kvar.

Tror ni man kan vända sig till dem för att begära ersättning? Problemet här är ju bara att de inte har någon e-postadress och sitta och skicka brev till Grekland känns som en dum idé om man någonsin vill se den portokostnaden åter. Eller är det enklas att bara skicka in en begäran till konkursboet tro? Inte för att jag tror att ha någonsin kommer att få ersättning varken enligt EU-reglerna eller för de extra utgifter han fått men kan ju vara roligt att försöka i alla fall. Han ska väl vara glad att pengarna överhuvudtaget betalats tillbaka skulle jag tro.
 

Agö

Medlem
Jag har en kompis som hade bokat en biljett med Flyolympic från London till Stockholm 20 juli (av alla flygbolag). Flygningen skulle utföras av ett bolag som heter Skygreece Airlines. Tre dagar innan avfärd får han ett meddelande om att flygningen är inställd och pengarna har betalats tillbaka. Oturligt nog ser han inte detta förrän han är på flygplatsen den 20:e. Blev en del extrautgifter i och med detta naturligtvis som jag försökte hjälpa honom att begära ersättning för. Nu har ju givetvis bolaget gått i konkurs men vad jag kan se finns fortfarande det här suspekta Skygreece Airlines kvar.

Tror ni man kan vända sig till dem för att begära ersättning? Problemet här är ju bara att de inte har någon e-postadress och sitta och skicka brev till Grekland känns som en dum idé om man någonsin vill se den portokostnaden åter. Eller är det enklas att bara skicka in en begäran till konkursboet tro? Inte för att jag tror att ha någonsin kommer att få ersättning varken enligt EU-reglerna eller för de extra utgifter han fått men kan ju vara roligt att försöka i alla fall. Han ska väl vara glad att pengarna överhuvudtaget betalats tillbaka skulle jag tro.

Det tror jag blir ruskigt svårt. Inte direkt en prioriterad fordran.
 
Toppen