Senaste nytt

Ny flyglinje: Stockholm-Mogadishu

aminchini

Medlem
Inte helt tippad linje..men underlaget finns säkert med tanke på stora grupper med kopplingar/ursprung till regionen. Och möjligheterna ta sig till Mogadishu är väl rätt begränsade?

Jo, absolut så finns det nog stor efterfrågan. Men möjligheterna är väl inte så begränsade nu när Turkish åker dit.
 

SFC

Medlem
"The mog" är nog en av de platser jag definitivt inte vill återvända till, säkerhetsläget kan väl kanske betecknas som något bättre än livsfarligt för närvarande...

Eller vad säger vår Afrika-vagabond agehall ,sugen på en weekend till Afrikas horn? :)
 

Transit

Medlem
Under min år i London och då jag renoverade mitt hus där besökta jag IKEA frekvent (så klart).
De taxichaufförer jag använde mig av för att komma hem till huset med varorna var ofta somalier och jag samtalade alltid mycket med dem på väg hem.
Då jag nämnde att jag var från Sverige uppmärksammades detta alltid av dem, flertalet kunde lite svenska då de spenderat några år här och nästan alla hade släktingar hemma i Sverige.
De skrattade ofta och sa, RInkeby är Lilla Mogadishu :)
Men de var trevliga människor och man förstår att det flytt landet som ej haft en fungerande stat sedan 70-talet.
Mycket tråkig situation där för de civila.
Men underlag kanske det finns fårn ARN någon gång i veckan, vem vet.
Personligen välkomnar jag alltid fler utrikesdestinationer till huvudstaden även om jag personligen med stor sannolikhet inte kommer använda rutten.
 
Last edited:

EricT

Medlem
Jag skulle vilja åka rutten, men kommer inte göra det i närtid. Hoppas Somalia blir lugnare och att jag någon gång i framtiden får anledning att besöka landet.
 

Coco

Medlem
Mot ett resereportage så bjuder jag på biljett, visumansökan och flott boende! :D

Jag skulle nappa direkt på ditt erbjudande! :D

Ursäkta för dumpningen, men jag blev nyfiken på den här rutten. Jag har i flera år haft en fascination för just Mogadishu och det är väl något av en galen dröm att besöka staden. Så är det någon på BC som har en aning om hur säkert är det att landa på flygplatsen? Vidare transport och boende är ju en helt annan sak.
 

xvikmic

Medlem
Måste ju säljas merparten one way biljetter från Mogadishu

Verkar ändå inte vara så.
Pratade med en taxichaufför i (bosatt i Norge) som skulle besöka bekanta i Mogadishu i ett par veckor.
Han sa att han skulle åka via Arlanda då det nyss har öppnats ett direktflyg.

Tydligen så har det lugnat ner sig i Somalien den senaste tiden, så det finns nog en marknad för detta.
 

MarSecLtd

Medlem
Det är inte farligare att landa där än t ex Nairobi, Mombasa, Abuja etc. Finns ett säkert hotell 100m ifrån gaten in till flygplatsen. Vill du sedan ut på strövtåg så kan hotellet skaffa fram eskort till dig. Skulle inte rekommendera att åka bortanför UN campen utan ett riktigt eskort team. Dvs inte gå på loacals som erbjuder ett dags skydd för 1000$.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Hade lugnt åkt dit om någon betalade ;) twiggs Lovar ett reportage värt varenda krona :cool:
 
Toppen