Ny flyglinje planeras: Stockholm-Västervik

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Jacob, 13 Juni 2011.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Det är Västerviks Kommun, det lokala näringslivet och faktiskt Björn Ulvaeus som tycker att förbindelserna till Västervik är alldeles för dåliga och vill därför öppna en ny flyglinje från Västervik till Stockholm och Bromma flygplats.

    Planerna är ganska långt gångna och det är Nextjet som står som tilltänkt flygoperatör. Även kommunen har utryckt en vilja att finansiera en förlängning av landingsbanan för att kunna ta emot något större flygplanstyper om ATR72, förutsatt att en flyglinje blir realitet.

    Västerviksflyg

    Men finns det något passagerarunderlag för en så liten stad som Västervik?
     
  2. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det kan funka. Nordöstra Småland är tyvärr väldigt isolerat pga. de dåliga kommunikationerna. Tåget till Stockholm tar som bäst fyra timmar, vilket ju får ses som ett dåligt skämt (från Alvesta tar det 3h och det är nästan dubbelt så långt!). Flyg tar väl ungefär 25 minuter.

    Men. Flygplatsen i Västervik är pytteliten i dagens läge. Det fanns en NDB och AFIS-tjänst fram tills någon gång på 2000-talet (har jag för mig), men idag är det en ren VFR-flygplats. För att kunna driva seriös passagerartrafik behövs som sagt en förlängning av banan, installation av ILS med allt som hör därtill, AFIS eller flygledning, terminalbyggnad, handling, säkerhetskontroll osv. Det är inte gratis.

    Av materialet att döma får man lite intrycket av att det bara är att förlänga banan ett par hundra meter och tuta och köra. :) Men alltid kul att det finns visioner och folk som vill satsa!

    ATR72 känns väl lite väl ambitiöst. Jetstream 32 låter väl mer rimligt.
     
    Last edited: 13 Juni 2011
  3. Är det inte enklare att ordna passagerartrafik med Cessna(typ Cessna 441 som klarar upp till 10 passagerare) mellan Västervik och Barkaby?

    Med tanke på pengarna som behövs att bygga till flygplatsen, räcker de säkert subventionera flygbiljetter för Cessnatrafiken.


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
     
  4. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tja.. Barkarby är stängt. Och har nog aldrig haft något civilt instrumentlandningssystem. Bromma vore nog bättre i så fall. :D

    Men problemet kvarstår. Om molnbasen är under 1000 fot och sikten under 5 km kommer du inte ned på Västervik - om man inte bygger ut flygplatsen till att bli instrumentflygplats. Och det kostar pengar.
     
    Last edited: 13 Juni 2011

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×