Senaste nytt

Ny flyglinje Karlstad - London

Valley

Medlem
Blir bara bättre och bättre.
Får nog föreslå Landmark och co att man kombinerar denna linje med Norrköping och Oslo också
 

MarcusC

Medlem
Kan vi gissa hur många veckor dessa linjer kommer finnas...... flyga Arvidsjaur-SKellefteå-Karlstad-London ?? Då kan man väl lika gärna flyga med SAS via ARN flera gånger om dagen ?! Med ungefär samma transittid och större möjlighet välja resdag etc ?

Jag tippar denna linje uppför inom en månad ? Men man vet aldrig, iallafall positivt de kommit igång ändå.
 

Valley

Medlem
Tror nog att man överlever 3-4månader borde väl bli en 20 t&r-resor. Vet att många gillar åka till London för vårshopping och detta i kombination med lågvärderat pund kan rädda dem till att börja med.

Men någonstans har man säkert i vanlig ordning plockat fram statistiken för hur värmlänningar reser. Skall vi gissa på ett totalt upptagningsområde på 150 000 pers av vilka minst 40 - 50 pers i veckan skall åka till GB och ungefär lika många engelsmän som vill komma hit och meta i älven eller titta på älgar :cool: (Jo, smileys måsta ha solglasögon i solstan)
 

Jacob

Medlem
Jag tippar denna linje uppför inom en månad ? Men man vet aldrig, iallafall positivt de kommit igång ändå.
Jag (och många andra här) har varit med tillräckligt länge för att veta hur liknande linjer faller ut i praktiken och vad som brukar hända. Men håller ändå med dig Marcus, tumme upp för att de faktiskt försöker.

Sverige har alldeles för dåligt utbud av utrikeslinjer om man räknar bort Stockholm och Göteborg (och Ryanair), det är ju diskussioner som är uppe här ganska ofta. Sen är ju frågan hur en vettig linje ska se ut, varifrån den ska gå och hur ofta den ska trafikeras. Hur får man ihop en vettig och lönsam utrikeslinje från norra Sverige? Eller från Värmland?
 

NotRyan

Medlem
Sen är ju frågan hur en vettig linje ska se ut, varifrån den ska gå och hur ofta den ska trafikeras. Hur får man ihop en vettig och lönsam utrikeslinje från norra Sverige? Eller från Värmland?

Jag tror nog att en Londonlinje från Luleå skulle löna sig om man bara inte körde EN rundtur på lördagar. Skulle kunna tänka mig att ex. avgång från Luleå torsdag kväll till London med retur söndag kväll skulle funka. Då skulle London-törstande norrlänningar kunna åka på förlängd weekend, samt britter kunna åka upp till sköna Norrland söndag-torsdag.

Man skickar upp en extra flight ARN-LLA på torsdag eftermiddag som vänder till LHR för att sedan gå antingen sen LHR-ARN eller till Stockholm fredag morgon. Tvärtom på söndag, en extra ARN-LHR som vänder och går till LLA söndag kväll, sedan förstärker man måndag morgon LLA-ARN.

Alternativet kan vara två rundturer (torsdag och söndag) eller en daglig rundtur.

Nu spånar jag fritt, dissa eller hissa? :)

Mvh
/NotRyan
 

MarcusC

Medlem
Jag tror nog att en Londonlinje från Luleå skulle löna sig om man bara inte körde EN rundtur på lördagar. Skulle kunna tänka mig att ex. avgång från Luleå torsdag kväll till London med retur söndag kväll skulle funka. Då skulle London-törstande norrlänningar kunna åka på förlängd weekend, samt britter kunna åka upp till sköna Norrland söndag-torsdag.

Man skickar upp en extra flight ARN-LLA på torsdag eftermiddag som vänder till LHR för att sedan gå antingen sen LHR-ARN eller till Stockholm fredag morgon. Tvärtom på söndag, en extra ARN-LHR som vänder och går till LLA söndag kväll, sedan förstärker man måndag morgon LLA-ARN.

Alternativet kan vara två rundturer (torsdag och söndag) eller en daglig rundtur.

Nu spånar jag fritt, dissa eller hissa? :)

Mvh
/NotRyan

Tror ju helt klart Luleå eller Umeå borde ha störst underlag för denna typ av linje? Och att 2-3 flighter i veckan skulle funka. Tror tyvärr Ryanair ha haft störst chans lyckas, men det förvånar mig AirSweden (eller vad de nu heter) inte lanserar rutten mer "proffsigt". Hade man från början marknadsfört linjen ex vis Skellefteå-Karlstad-Stansted så tror jag man säkert kunnat fylla en ERJ170 flera gånger i veckan. Men att först lansera stort från Umeå , sedan byta till Skellefteå och 4dagar innan trafikstart lägga till Karlstad.....jaa vad skall man tro / säga?

Men det är ju bara gå över till Norge och se på Flynonstop ( FlyNonstop tilbyr nonstop flyvninger fra Kjevik Barcelona, Berlin, Dubrovnik, London, Nice, Palma, Paris og Parma. ) de verkar ju kunna vara på väg mot något?! Så ett koncept liknande dem skulle nog ha större chans lyckas än AirSwedens märkliga setup.

Potentialen bord ju finna locka resenärer även till norra Sverige? En vinterlinje LLA-OSD-STN borde ju kunna locka brittiska skidresenärer exempelvis.
 

NyfikenGrau

Medlem
SAS har ju testat detta om än i mkt begränsad omfattning. Och som NotRyan, inte överdrivet genomtänkt.

Rent generellt kan man väl säga att det faktum att det startas upp så mycket "glesbygdslinjer" är lite märkligt ur lönsamhetssynpunkt - så länge man förutsätter att bara flygbolaget i sig gjort satsningen. Men i de flesta fall är det nog ofta kommun X som frågar olika bolag om de kan tänka sig att provköra sträckan X till [valfri metropol]. Givetvis då med lite utlovad "starthjälp" (=kommuninvånarnas skattepengar). När starthjälpen är slut läggs linjen ner.

Därmed inte sagt att det inte kan lyckas ibland, finns det tillräckligt mycket folk och näringsliv som har långt till andra flygplatser och därmed tillräckligt mycket att tjäna på att flyga från X till metropol kan det lyckas (LPI-AMS).

Eller så har man en jättefinansiär i ryggen som kan sponsra en daglig linje i flera år så att företag till slut kan räkna med att det alltid går att åka från X till metropol och därmed investerar i X på allvar. Hade Kamprad varit lite mer slösaktig så hade nog Älmhult kunnat ha några intressanta linjer ;)
 
Last edited:
Toppen