Ny flyglinje Karlstad-Frankfurt

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Jacob, 4 April 2014.

1. Jacob

Jacob Medlem

2. erc

erc Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om operatören av en framtida linje mellan Karlstad KSD och Frankfurt FRA skulle vara en av de som redan trafikerar FRA antar jag att de möjliga namnen är;

Condor & TUIfly, säsongslinje för privatresenärer - föga kompatibelt med näringslivets behov

Lufthansa, svar på KLM's satsning på direktlinjer från regionalflygplatser till storhubb - dröm för näringslivet. Har inga tillräckligt små kärror... B737-500 och A319-100 lär vara allt för stort för dagliga avgångar.

Lufthansa CityLine, känns inte allt för långsökt. CRJ700 är kanske rätt hårdvara?

Eurowings (Germanwings), kanske mest troligt - men är CRJ900-maskinerna med sina 90 platser tillräckligt små?

SAS, helt och hållet osannolikt. Å andra sidan var ju SVG-IAH ganska otippat för några år sedan...

Airlines at Frankfurt FRA

2 personer gillar detta.
  3. Jag förstår inte riktigt.

Är det så att man bildar ett bolag som säljer biljetter/utför flygningar eller ska bolaget bara agera finansiär för att täcka opererande bolags förluster? Alternativ två låter ju inte direkt rimligt med tanke på EU-reglerna .... Är det så att man kringgår regeln genom 51% ägandeskap inom näringslivet?

Jag tror på Lufthansa CityLine isf. 70 säten låter på gränsen till för stort, men ändå mindre än alternativa bolags överkapacitet. Lufthansa har ju sagt att man ska utmanövrera SAS ist för att köpa upp dem... och detta kanske är en taktik (?)

Eurowings övergår till Germanwings, och det bolaget flyger inte till Frankfurt (förutom från egna baser).
    Norwegian har väl tyska baser, men ingen i Frankfurt (?)
    Vanliga Lufthansa har för stor kapacitet/plan.
    SAS skulle behöva ha flygplanet stående i Karlstad, i.o.m att flygningen inte sker till/från en bas.

Andra alternativet är väl att det blir ett eget litet bolag, men jag har inte sett så många sådana rulla in på FRA..

4. RyanAir till Frankfurt Hahn 2 dagar i veckan...

1 person likes this.
  5. Xilan

Xilan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SAS affärsidé är att få folk att byta flyg i Köpenhamn, så att de skulle ställa upp på att runda sin egen hub och mata in till Lufthansas nät verkar osannolikt.
    Det verkar väl troligast att man vill ha dit Lufthansa i någon form eftersom det givetvis är deras nät från Frankfurt man sneglar på. Ett eget "flygbolag" a la Höga Kusten Flyg tror jag inte på.

6. jonten

jonten Medlem

http://www.nwt.se/karlstad/article1525173.ece Den artikeln är dock låst med inloggning men jag citerar den härunder.

7. erc

erc Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När Bryssel nämns kan jag inte låta bli att fundera på om det kan röra sig om Flyglinjen med wetleasade BMI Regional ERJ145.

8. kerran1980

kerran1980 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag gissar också på Ryanair till Frankfurt Hahn.

9. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Å där kom del 2 om dessa tidigare rykten.
    Den gången (för något år sedan) var det numer konkursade Nordic Air Sweden som direkt eller indirekt var involverade. Och eftersom kommunen fortsätter med sitt skuggspel (mygel) blir jag inte förvånad det visar sig vara samma människor som ligger bakom.

Kan också tänka mig att anledningen till att man denna gång valt dylik konstellation av företag med en minoritetspost torde bero på möjligheterna till minskad insyn för journalister och för att som Palazzi nämnt, kringå vissa förordningar och krav som ett till fullo kommunägt bolag torde behöva rätta sig efter.

Flyglinjen skulle med rätt bolag bakom spakarna vara synnerligen välkommet.

10. erc

erc Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!