Senaste nytt

Ny direktbuss airside från terminal 4 till terminal 2 och 5 på Arlanda

Berglund

Medlem
Bussen fungerar finfint!
Nu senast i förra veckan när jag var på T4 fanns det åtskilliga ”roll-ups” som marknadsförde transferbussen. Jag tror det ska mycket till om de tar bort busslinjen efter så pass mycket ”reklam” som de ändå gjort för den.
 

ekf

Medlem
Tänk om de kunde fixa en ”transfer customs”, så att man kunde åka buss åt andra hållet med... det incheckade bagaget (om man reser med sådant) går ju ändå vidare direkt som det ser ut, så borde gå att genomföra airside...
 
Sist jag åkte med bussen var det en hel drös med passagerare som hade väldigt bråttom och sprang in i "fel" ingång (de stora glasdörrarna där det står typ ankommande T5 på). Några hann stoppas innan men jag lider med de som mest troligt missade planet för att de var tvugna att passera genom säkerhetskontrollen igen (rätta mig om jag harfel). Detta är alltså den första avstigningen efter att man lämnat T4. Jag att det borde vara mycket tydligare utmarkerat vars man ska gå in. Det är väldigt många ovana resenärer som åker med bussen.

Till historien hör också att bussen tog mer än 10 minuter att komma på plats samt att den väntade ovanligt länge på passagerare som kom gåendes i maklig takt genom korridoren. De som var mest stressade och också var fram och pratade med chauffören om detta var också de som sprang fel vid första stoppet.
 

ante_77

Medlem
Sist jag åkte med bussen var det en hel drös med passagerare som hade väldigt bråttom och sprang in i "fel" ingång (de stora glasdörrarna där det står typ ankommande T5 på). Några hann stoppas innan men jag lider med de som mest troligt missade planet för att de var tvugna att passera genom säkerhetskontrollen igen (rätta mig om jag harfel). Detta är alltså den första avstigningen efter att man lämnat T4. Jag att det borde vara mycket tydligare utmarkerat vars man ska gå in. Det är väldigt många ovana resenärer som åker med bussen.

Till historien hör också att bussen tog mer än 10 minuter att komma på plats samt att den väntade ovanligt länge på passagerare som kom gåendes i maklig takt genom korridoren. De som var mest stressade och också var fram och pratade med chauffören om detta var också de som sprang fel vid första stoppet.

Jag har aldrig varit med om första stopp (från gate 30D) som innebär att man blir avsläppt på fel sida av säkerhetskontrollen.

Kan inte riktigt känna igen beskrivningen över några stora glasdörrar, men jag Hr nog aldrig kollat efter riktigt noga.
 
Jag har aldrig varit med om första stopp (från gate 30D) som innebär att man blir avsläppt på fel sida av säkerhetskontrollen.

Kan inte riktigt känna igen beskrivningen över några stora glasdörrar, men jag Hr nog aldrig kollat efter riktigt noga.
Om du anländer med bussgate från planet har du två dörrar att välja på den ena leder innanför och den andra utanför säkerheten. Det kanske är det som avses här?
 

ante_77

Medlem
Om du anländer med bussgate från planet har du två dörrar att välja på den ena leder innanför och den andra utanför säkerheten. Det kanske är det som avses här?

Hmmm, ok.
Jag brukar ta transferbussen 1 gång i veckan, men har aldrig lyckats se någon annan ingång än den man ska ta som leder upp till gate 11-17(?)
 

Nemo

Medlem
47B6B845-2933-413F-8941-1A5BF83B2E13.jpeg 164C8052-0356-4E9F-AC31-8A82455A9702.jpeg 4ABE6FD3-7AA0-4FDE-96E9-9C9362E8C2C5.jpeg T5 airside F-pir
 
Vill åter vädra lite "missnöje" med hur bussen fungerar.

Idag fick jag först vänta 10 minuter precis som vanligt men sen även ungefär 10 minuter till i bussen innan den körde iväg pga att det kom ströpassagerare hela tiden i korridoren. Många irreterade resenärer på bussen som frågade föraren om det inte var dags att åka snart. Verkar vara lite av ett lotteri huruvida föraren väljer att åka omedelbart eller stå och vänta godtycklig tid. En del gånger har bussen försvunnit framför näsan på mig då jag kommit en sekund försent men har inga problem med det så länge nästa kommer inom de utlovade 10 minutrarna.

Min åsikt är att bussen bör lämna hållplatsen tämligen omgående när den ankommit. Annars är det ju stört omöjligt att veta om man kan ta bussen eller om man måste ta en språngmarch över till T5 vid kort transfer.

Finns det några riktlinjer kring detta?
 
Toppen