Senaste nytt

Ny Diamantnivå och loungetillgång för silvermedlemmar – vi sammanfattar nya EuroBonus

TheEagle

Medlem
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om silvernivån heller - Behöver man primera de som reser 5t/r om året? Iofs kanske man är självisk här.... De är väl just dessa resenärer man (teoretiskt) kan locka över från Norwegian.
.

Den stora massan flyger inte mer än 5t/r om året så givetvis är det prio hos SAS att knyta till sig dessa kunder. Många som har det resmönstret flyger nog idag med DY.
 

Tjaeng

Medlem
Varför är det alltid så at "mycket vill ha mera"? Tycker SAS gjort det här bra men direkt har jag hört och sett kommentarer om just det.


Kanske för att det fortfarande är högst oklart vad man ens får? Hittills är det ingen klarhet i vad "ökad bonustillgänglighet" ens innebär, och den enda andra helt nya förmånen är att ge bort ett guldkort. I utbyte mot att kvalificeringskraven för EBD råkar vara som... två stycken EBG.
 

011430121

Medlem
Är också frågan jag ställer mig. Sedan undrar man ju hur det blir om C-kabinerna får färre säten vid den kommande uppgraderingen. Färre bonusplatser?
Om jag fattade rätt så kommer det att bli färre C säten när dom nya A-330 kommer, dock osäker hur många A-350 kommer att ha.
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Den stora massan flyger inte mer än 5t/r om året så givetvis är det prio hos SAS att knyta till sig dessa kunder. Många som har det resmönstret flyger nog idag med DY.

Jag tycker denna är ganska smart av SAS. De som flyger några få ggr per år i jobbet och kanske någon gång privat kan nu få tillgång till lounge under semesterperioderna, vilket iaf innebär lite plus då. Det kanske kan styra om en o annan businessresa från DY till dem. För dessa kunder har det ju inte funnits ett mål direkt med EBS tidigare. Iaf bland mina kollegor har ingen tyckt att EBS varit något att ha. Nu kan de ju iaf få lite guldkant (silverkant?) under semesterresan iaf, om den görs med *A (eller kanske bara är lounge på SK-biljett?)
 

Palazzi

Medlem
Den stora massan flyger inte mer än 5t/r om året så givetvis är det prio hos SAS att knyta till sig dessa kunder. Många som har det resmönstret flyger nog idag med DY.

Jodå, förstår det. Är bara lite orolig för mitt eget resande (när jag får stå i loungen) :p .

Det som skrämmer mig lite, allmänt, är att många bolag främjar sig starkt från de tidigare allians-samarbetena. Lufthansa tar bort nästan alla möjligheter, Turkish bryter samarbeten, flertalet bolag minskar på linjer till mindre flygplatser, SAS satsar mer på egna programmet (på bekostnad av samarbeten?) etc....

Min fråga är således: Kommer man i framtiden kunna ta sig A-B-C i Europa med loungetillgång etc på B?
Nu är ju inte detta SAS fel, utan en branschtrend. Lite konstigt när man i Europa gör bäst i att nyttja ett sydamerikanskt bonusprogram.

Jag hoppas att SAS kommer stärkas av detta bonusprogram, men jag är fortsatt tveksam. För litet linjenät och en för dålig flygprodukt tror jag är mer negativt än vad bonusprogrammet är positivt. Jag tror att de som reser DY redan är förlorade, och de med riktigt höga krav väljer andra bolag. Fortsatt kommer man ju kontrollera majoriteten av inrikesmarknaden, men räcker det?
 

TheEagle

Medlem
Kul!!

Saknar förmåner ombord för Diamond. Vore trevligt med halva priset på ombordsortimentet, eller ett kraftigt reducerat pris för macka/sallad. Jobba även vidare där så blir jag nöjd.

Håller med dig megaman!
Där borde man verkligen kunna göra förbättringar.
Automatisk Op-Up till Plus i mån av tillgång när man reser i Go vore en trevlig förmån för Diamond tycker jag.
Automatiskt seatblocking så länge planet inte är fullbokat är en annan bra sak man också skulle kunna införa.
 

m10

Medlem
Ang artikeln i SvD Näringsliv så finns det något väldigt gulligt i den här ambitionen:

Eivind Roald [säger sig] ha hittat inspiration hos it-företaget Apple. Företagets kärnprodukter är smarta mobiler, datorer och datorplattor. Men Apple lever också stort på att sälja appar, musik och inte minst på att många konsumenter gillar hela det sammanhängande systemet.

– Det har väldigt mycket med identitet att göra. Apple är ett företag som ger människor en tillhörighet och det gör också att de kan få kunderna att betala mer, säger Eivind Roald som hoppas kunna göra samma sak med SAS.

– Kunderna kanske inte väljer SAS för att priserna är de lägsta, utan för att totalupplevelsen är den bästa.

Så SAS som flygbolagsvärldens Apple? Snarare flygbolagsvärldens Acer.

Citatet ovan i kombination med informationen från pressreleasen/texten från BCs förstasida gör den gulliga ambitionen till ett drömskt rosafluffigt moln:

en ny app lanseras som gör det möjligt att gratis ringa till andra EuroBonusmedlemmar.

Skulle vilja ha varit med på spånmötet när det förslaget kom upp…
 

johhenrik

Medlem
Ang artikeln i SvD Näringsliv så finns det något väldigt gulligt i den här ambitionen:



Så SAS som flygbolagsvärldens Apple? Snarare flygbolagsvärldens Acer.

Citatet ovan i kombination med informationen från pressreleasen/texten från BCs förstasida gör den gulliga ambitionen till ett drömskt rosafluffigt moln:



Skulle vilja ha varit med på spånmötet när det förslaget kom upp…

Nu är du lite hård tycker jag. :) Han har inte sagt att de ska vara flygbolagens Apple, utan framhåller att det finns andra saker än bara den primära produkten. Jag tycker inte han har fel i det han säger. Huruvida de lyckas är ju dock en helt annan sak.

Ang appen håller jag med dig till hundra procent dock. Det är ju faktiskt bara lite pinsamt. Finns ju redan 100 olika VoIP-lösningar för olika plingefoner, varför skulle folk använda denna som bara funkar till andra EB-medlemmar? Verkar ju helbäng i mina ögon, men det kanske är jag som inte fattar nått här. :)
 

fly4fun

Medlem
EuroBonus-nivå:Guld
Medlem sedan:mars 2007
Kvalificeringsperiod:01 mar 2013 - 28 feb 2014
Baspoäng intjänade denna period: 84 730

Vad säger ni, är det värt skrapa ihop 16000 poäng nu i februari? Finns det chans att få Diamant då?
 

TheEagle

Medlem
Jodå, förstår det. Är bara lite orolig för mitt eget resande (när jag får stå i loungen) :p .

Det som skrämmer mig lite, allmänt, är att många bolag främjar sig starkt från de tidigare allians-samarbetena. Lufthansa tar bort nästan alla möjligheter, Turkish bryter samarbeten, flertalet bolag minskar på linjer till mindre flygplatser, SAS satsar mer på egna programmet (på bekostnad av samarbeten?) etc....

Min fråga är således: Kommer man i framtiden kunna ta sig A-B-C i Europa med loungetillgång etc på B?
Nu är ju inte detta SAS fel, utan en branschtrend. Lite konstigt när man i Europa gör bäst i att nyttja ett sydamerikanskt bonusprogram.

Jag hoppas att SAS kommer stärkas av detta bonusprogram, men jag är fortsatt tveksam. För litet linjenät och en för dålig flygprodukt tror jag är mer negativt än vad bonusprogrammet är positivt. Jag tror att de som reser DY redan är förlorade, och de med riktigt höga krav väljer andra bolag. Fortsatt kommer man ju kontrollera majoriteten av inrikesmarknaden, men räcker det?

På sommaren och jul brukar ju inte trängseln vara enorm i loungerna. Kan vara rätt tomt där då. Sedan gäller det ju bara tillgång till vissa lounger och inte de lounger dit EBG har tillträde.

Tyvärr tycker jag precis som du se stora slitningar inom *A. Detta gör mig tveksam till hela alliansens framtid. Känns som om OW har en bättre sammanhållning.

Jag tycker att Diamond borde ge tillgång till *A:s första klass lounger precis som hos OW.
Att SK EBD skulle få tillgång till LH:s F-lounger känns dock som en utopi.
 
Toppen