Senaste nytt

Ny bilpoolsaktör i Stockholm: car2go

fcx

Medlem
Har en fråga som jag grubblat på gällande car2go. I innerstan så är det ju städdag en gång per vecka, (min gata måndag 0 - 6).
Car2go har i villkoren att så länga man parkerar enligt parkeringsreglerna så är det OK.

Någon vecka sedan hade en car2go-smart ställt sig på min gata lördageftermiddag, varpå ingen ytterligare valde att använda bilen och måndagmorgon hade den således fått p-bot.
Hur fungerar reglerna här?
Låt sig att jag istället hade ställt mig utanför söndag 23.59, hade det varit OK?

Bilarna har hittat hem till mig också, och de lappas friskt...
 
Har en fråga som jag grubblat på gällande car2go. I innerstan så är det ju städdag en gång per vecka, (min gata måndag 0 - 6).
Car2go har i villkoren att så länga man parkerar enligt parkeringsreglerna så är det OK.

Någon vecka sedan hade en car2go-smart ställt sig på min gata lördageftermiddag, varpå ingen ytterligare valde att använda bilen och måndagmorgon hade den således fått p-bot.
Hur fungerar reglerna här?
Låt sig att jag istället hade ställt mig utanför söndag 23.59, hade det varit OK?

Enligt reglerna får man inte lämna bilen där parkeringsförbud inträder inom 24 timmar om jag minns rätt. Alltså får du senast parkera den på lördag kl 23.59 i ditt exempel.
 

drW

Medlem
Finns det någon fördel för mig som besökare i Stockholm med ett sådant här system? Jag kan inte riktigt se det. UberX verkar smartare för oss tillfälliga besökare, eller?
 

Morgan

Medlem
Syftet med Car2go är inte att att ha bilen ett dygn, syftet är för den son behöver köra hem från Solna till Hornstull, eller med jobbet ska från Hornsberg till Gärdet.

De två resorna tar kanske 15-20 min och kostar då typ 80 kr mot kanske 150 med UberX och 200 med gammeltaxi. Tunnelbana kostar 25-40 kr. Om det är värt det kan man diskutera, likaså om Stockholm är tillräckligt stort: typ Fridhemsplan-City kan man ju lika gärna promenera.

Jag tycker det är ett kul koncept, men har själv svårt att se så många användningsområden, då jag har egen bil och bor i stan.
 

Brandten

Medlem
Fast vilken kö är det och snacka om på en stor mack med hyrbilar? Det lär ju knappast finnas en car2go bil ledig precis där jag vill ha den ifrån iallafall = "kötid" för att leta efter och hämta bilen. Gällande soppan kan du köra ca 50 mil med en hyrbil innan du är uppe i 650kr och det är tveksamt att du kör så mycket på en dag med en sån bil ändå. Så jag hävdar ändå att det är ett billigare alternativ. MEN, jag tycker car2go är ett riktigt häftigt och bra erbjudande!
 

Bryant

Medlem
Vad gör man om det inte finns någon parkeringsplats på ARN. Ställer man bilen på valfri parkering utan att betala?
 

Morgan

Medlem
Vad gör man om det inte finns någon parkeringsplats på ARN. Ställer man bilen på valfri parkering utan att betala?
Ja:

Om parkeringen redan skulle vara full när du kommer till flygplatsen så kan du ändå lämna din bil, men gör det gärna så nära vår parkering som möjligt. Vi ser sedan till att flytta eventuellt överflödiga bilar.
Hej Stockholm! Klicka på "Airport"
 
Toppen