Senaste nytt

Ny begränsning på antal lounge-gäster som EuroBonus Gold?

olo

Medlem
Jag har då inga som helst problem att kalla mig frekvent resenär. Jag gör inte i närheten av 100 flighter per år, men jag gör oftast 120-170k miles i distans. Vi har alla olika jobb, olika områden att täcka etc och därmed olika förutsättningar, men vi är nog många som anser oss vara frekventa resenärer, oavsett om vi gör 50st ARN-GOT eller 10st long-haul på ett år.

Det här tycker jag är en bra poäng. Idag är status huvudsakligen kopplad till miles. Visst det finns segment också men miles är det enda som intjäning hos andra aktörer inom *A. Dessutom är det status som ofta framför som ett bevis på att vara "frekvent" resenär.

5 t&r till Hongkong, Houston, San Francisco, Shanghai eller Tokyo i Busniess Saver / år ger Diamond (9*2*5). För återkvalificering räcker det med 4 st t&r, tack vara 25% bonus. Är det att vara frekvent resenär?
Är det att vara mer frekvent än att rese inrikes t&r till Stockholm i Go varje arbetsvecka? Säg 40 veckor = 80 segment = guld, men i poäng blir det 30'000, om vi antar 50%-fördelning mellan 250p/500p per flight = silver. Är det då för svårt att nå guld? Hamnar dessutom brytpunkten fel kan veckopendlaren missa att nå guld och förbi silver.

Jag tycker att diskussionen om hur många miles eller flighter man behöver resa för att vara "frekvent" inte är helt rättvisande. Det är så mycket annat som spelar roll, som antal hotellnätter, hyrbilsdagar, tågresande - om det skall kvantifieras, vilket således är svårt. Det vettigaste måttet är resdagar eller nätter borta från familj och vänner - för det är nog det som spelar roll för dessa.
Om en person som precis lyckats resa ihop ett Guldkort, trots att personen i fråga varit borta två-tre nätter i veckan från familjen, vill ta dessa via loungen inför sommarens flyg till medelhavet - så tycker jag att det är helt okej. En lite sak som egentligen inte borde kunna störa så mycket... Och dessutom kanske det som gjorde att sommaren semesterresa bokades hos SAS istället för hos någon annan..?

Vad gäller hur många flighter som sker med specifikt bolag eller nätter som sker hos ett specifikt hotell, handlar om hur trogen kund man är, men det är en annan diskussion,. Även om viss korrelation finns så handlar det huvudsakligen inte om man är frekvent resenär eller ej.
 

johhenrik

Medlem
Nahe... Vad gallde det da? Vad som ar en frekvent resenar..??
Ja. Om nu inte din poäng var att din definition av frekvent resenär är att man reser business/first. Isf, så håller jag inte med om den heller. ;) Men iaf, det jag pratade om handlade inte om huruvida det är svårt för mig att få status eller inte.
 

Stefan62

Medlem
Ja og nej. Ja, SAS Gold Lounge er en "First Class Lounge" (ligesom Senator lounge mfl...), men der findes ikke Star Alliance-selskaber med First Class til og fra de Skandinaviske hovedstæder så i praksis får man aldrig adgang.

Ok - betyder det att om Du köper en First-biljett ARN-CDG-BKK, där första delen är SAS Plus så kommer man inte in i Gold-lounge på ARN, trots att man har en fortsatt resa i First?
 
Toppen