Senaste nytt

Ny begränsning på antal lounge-gäster som EuroBonus Gold?

niksal

Medlem
Personligen är möjligheten att ta in familjen (fru och två barn) i samband med privata resor en enorm fördel. Tas den fördelen bort från EBG så är det en stor förlust för mig och jag ser det som mindre viktigt att förnya EBG. Det betyder mer flyg med Finnair och färre med SAS. EBD ser jag inte som realism för mig.
 

dino_81

Medlem
Så SAS kan alltid begränsa vad EuroBonus Gold får göra i sina egna lounger. Men de får inte begränsa vad t.ex. en Senator eller en Aegan Gold får tillgång till, åtminstone inte ner förbi vad som ingår i officiella Star-förmåner.

Då är jag med, tack. SAS kan alltså inte begränsa förmånerna i egna lounger men inte i andra Gold-lounger?

Men så länge EBG är lika med *A Gold och SAS egna lounger välkomnar *A Gold kan de väl inte utesluta EBG med en gäst då detta är officiell förmån? Eller tänker jag fel nu?

Vilken tur att man har två *G då...

Eller hur. Jag har tom. tre. (Trots att jag inte ens är i närheten av att vara en frekvent resenär med 200 resor/år...) ;)

Och Aeagan gnälls det mycket på, men i ärlighetens namn har jag bara sett en enda person som gått in i SAS lounger med deras kort. Skulle inte säga att de är ett stort problem.

Tror inte jag heller men minns de tidigare diskussionerna om lättheten att få guldkort med Miles & Bonus. I SAS egna lounger tror jag att en klar majoritet av besökarna är EBG/EBD. Vore intressant att se fördelningen dock.
 

Homer

Medlem
Men hur kan man överhuvudtaget beskriva ett eventuellt framtida tillstånd i en Q&A på det här sättet? Det är ju en sak att meddela att fr o m årskiftet gäller nya regler, men nu står det ju inte riktigt så. Eller finns det någon rubrik/ingress som förklarar saken...?

Informationskanalerna är väl inte synkade, artikeln kanske var tänkt att publiceras efter det att
informationen om förändringarna redan var publicerade på annat sätt.
 

Dr. Miles

Expert
Men så länge EBG är lika med *A Gold och SAS egna lounger välkomnar *A Gold kan de väl inte utesluta EBG med en gäst då detta är officiell förmån? Eller tänker jag fel nu?
Som någon skrev, t ex United begränsar tillgång till egna lounger av egna status medlemmar när de flyger USA inrikes.
Detta gäller även för dem som har Star Alliance Gold status (Premier Gold, Premier Platinum, Premier 1K).

För egna Premier Gold, Premier Platinum, Premier 1K (Star Alliance Gold, alla tre)
United skrev:
A valid Star Alliance Gold membership card and a boarding pass for travel within 24 hours on an international1 flight operated by a Star Alliance member airline (does not have to be the same itinerary)

För andra flygbolags Star Alliance Gold medlem:
United skrev:
A valid Star Alliance Gold membership card and a same-day boarding pass for travel on a flight operated by a Star Alliance member airline and departing from the same airport
Club and lounge access | United Airlines
MileagePlus Premier Benefits | United Airlines

Tror inte jag heller men minns de tidigare diskussionerna om lättheten att få guldkort med Miles & Bonus. I SAS egna lounger tror jag att en klar majoritet av besökarna är EBG/EBD. Vore intressant att se fördelningen dock.
Det finns några nyfikna medlemmar som gärna ställer frågor till andra loungebesökare, så det kan inte vara så stort problem, väl? ;)
 

dino_81

Medlem
Jag tycker det ser ut som en ren felskrivning. Annars ett väldigt märkligt sätt att kommunicera en planerad förändring. :oops:

Informationskanalerna är väl inte synkade, artikeln kanske var tänkt att publiceras efter det att
informationen om förändringarna redan var publicerade på annat sätt.

Den fiktiva frågeställaren vill bjuda in både fru och barn varpå jag tror att den förändring som annonseras (för tidigt?) i ombordmagisnet endast gäller borttagande av förmånen att ta med familjen in i loungen (EBG/EBD i SAS egna lounger).

Att ta bort möjligheten till att bjuda en gäst som EBG/EBD har sin upprinnelse i det obekräftade rykte som @Stefan62 hört i Olso.

Jag tror förstnämnda är mer sannolikt än andra.
 
  • Gilla
Reactions: bnr

011430121

Medlem
Tänkte om det var fler miles eller dylikt, om det var "svårare" att uppnå det.
Idag kan du köpa ett EBG, säljs och köps rätt så flitigt här på forumet.
Jag skulle villa säga att jobba in ett EBD är ungefär som det var att få ett EBG för 5-7 år sedan.
Går vi ännu längre tillbaka i tiden låt oss säga 15 år sedan så var det status att ha EBG på SAS.
 

Jonas C

Medlem
Det är nog per definition alltid flygbolagets egna statuskunder som står för merparten av besökarna i flygbolagets egna lounger. De flesta normala människor får sin status av misstag, dvs guldkortet kommer som ett brev på posten vare sig de ville ha det eller inte. Och sen finns det ju de som inte har en susning om vad en lounge är, trots guldkort.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

PetrelliDK

Medlem
Vi har lite olika referensramar. Jag anser att de som gör mindre än 200 flighter per år inte är en frekvent resenär. Gör man endast 100 flighter per år är det fortfarande inte ens svårt att tjäna in ett EBG...



Det ändrades 2010 eller 2011. Kommer inte ihåg vilket. Det var lägre i Norge och Danmark och harmoniserades därefter.

At sige at folk som har under 200 flights per år ikke er "frekvent rejsende" er direkte idioti.

Om man er frekvent rejsende eller ej er selvfølgelig relativt til den individuelle, men synes nu at "you're setting the bar a bit too high."

At man kan få 20k fra amex og bare skal tjene 25k er ikke ret anderledes fra sidste år, da de jo har skåret point indtjening i halv(i hvert fald på de fleste booking klasser).

Man kan så argumentere for, om der skal tages fordele fra *G og i stedet tilføres til Diamond, som er en anden diskussion :).
 

johhenrik

Medlem
Vi har lite olika referensramar. Jag anser att de som gör mindre än 200 flighter per år inte är en frekvent resenär. Gör man endast 100 flighter per år är det fortfarande inte ens svårt att tjäna in ett EBG...
Inte konstigt ni har olika referensramar, då jag personligen tror du är rätt ensam i världen om den referensramen. :)

Så, per din egen definition, förtjänar du ingen status hos något av bolagen du har nu eller? Om nu 200 flighter per år är vad som borde räknas som en frekvent resenär. För status bör väl bara ges till den som är frekvent? :)

Jag har då inga som helst problem att kalla mig frekvent resenär. Jag gör inte i närheten av 100 flighter per år, men jag gör oftast 120-170k miles i distans. Vi har alla olika jobb, olika områden att täcka etc och därmed olika förutsättningar, men vi är nog många som anser oss vara frekventa resenärer, oavsett om vi gör 50st ARN-GOT eller 10st long-haul på ett år.
 
Toppen