Senaste nytt

Ny begränsning på antal lounge-gäster som EuroBonus Gold?

mha321

Medlem
Är det möjligt för ett enskilt bolag att göra avsteg från officiella *G-förmåner? Dvs. att kunna ta med en gäst in i loungen som är till för *G-innehavare?

Finns det något bolag inom alliansen som har gjort liknande avsteg vad gäller just loungebesök?

De kan alltid ta bort benefits för sina egna guldmedlemmar. Däremot inte för "andra pograms star gold".

Tydligt exempel på detta är Uniteds lounger i USA. Som Star Gold i något annat än Uniteds program så får du lounge på alla flygningar. Som Gold hos United själva får du inte på domestic.

Så SAS kan alltid begränsa vad EuroBonus Gold får göra i sina egna lounger. Men de får inte begränsa vad t.ex. en Senator eller en Aegan Gold får tillgång till, åtminstone inte ner förbi vad som ingår i officiella Star-förmåner.
 

agehall

Medlem
Spontant hoppas jag verkligen detta är en konstig felskrivning, en stor fördel av att man sliter ihop ett EBG under ett år är att kunna ge fru och barn lite trevligheter på Kastrup innan semestern. Devalvering...

Om man får slita för ett EBG så flyger man för lite. EBG är och har länge varit på tok för enkelt att få.

Jag skulle inte alls bli förvånad om detta är en ändring som kommer, för att ytterligare ge förmåner åt EBD. Det jag inte förstår är varför SAS införde EBD istället för att bara höja nivån för EBG. Det hade varit mer rimligt enligt mig.
 

EBGGOT

Medlem
Om man får slita för ett EBG så flyger man för lite. EBG är och har länge varit på tok för enkelt att få.

Jag skulle inte alls bli förvånad om detta är en ändring som kommer, för att ytterligare ge förmåner åt EBD. Det jag inte förstår är varför SAS införde EBD istället för att bara höja nivån för EBG. Det hade varit mer rimligt enligt mig.


Dock är det ganska mycket svårare att bli EBG nu med nya intjäning regler ...
30 enkel resor i "låg plus" i Europa för EBG samt att Aeagan har gjort det "svårare" också! Med andra ord kommer det bli bättre ....
 

agehall

Medlem
Dock är det ganska mycket svårare att bli EBG nu med nya intjäning regler ... samt att Aeagan har gjort det "svårare" också! Med andra ord kommer det bli bättre ....

Nja, med ett AmEx Elite så är det 25k poäng man ska dra in. Det är inte direkt svårt.

Och Aeagan gnälls det mycket på, men i ärlighetens namn har jag bara sett en enda person som gått in i SAS lounger med deras kort. Skulle inte säga att de är ett stort problem.
 

Johan Hbg

Medlem
Var väl iofs bara 25% intjäning på billigare economy, nu är det 50%. Andra
Om man får slita för ett EBG så flyger man för lite. EBG är och har länge varit på tok för enkelt att få.

Jag skulle inte alls bli förvånad om detta är en ändring som kommer, för att ytterligare ge förmåner åt EBD. Det jag inte förstår är varför SAS införde EBD istället för att bara höja nivån för EBG. Det hade varit mer rimligt enligt mig.
"Flyger för lite". Är väl snarare så att man flyger exakt det som krävs.

SAS får väl bygga en super diamant lounge så alla jätteviktiga personer får vara ifred från de som bara har en 20-30 resor om året. :)
 

FF#1

Medlem
50.000 statuspoäng eller 50 SAS/Wideroe flygningar jämfört med 45.000 statuspoäng eller 45 SAS/Wideroe flygningar idag.
Det fanns inte möjlighet att få 20.000 statuspoäng genom att ansöka American Express SAS EuroBonus Elite kort förut heller.

Sen var det väl inte så länge sen (10 år?) det var olika i de nordiska länderna, tex var det 70000 i sverige vad jag minns? samt att endast full fare C räknades som segment. har även hört att det var ännu värre förr, men då åkte ju alla affärsresenärer på affärsbiljetter. ( tex hade billiga biljetter 21 dagars förköpskrav mm)
 

agehall

Medlem
Var väl iofs bara 25% intjäning på billigare economy, nu är det 50%. Andra

"Flyger för lite". Är väl snarare så att man flyger exakt det som krävs.

SAS får väl bygga en super diamant lounge så alla jätteviktiga personer får vara ifred från de som bara har en 20-30 resor om året. :)

Vi har lite olika referensramar. Jag anser att de som gör mindre än 200 flighter per år inte är en frekvent resenär. Gör man endast 100 flighter per år är det fortfarande inte ens svårt att tjäna in ett EBG...

Sen var det väl inte så länge sen (10 år?) det var olika i de nordiska länderna, tex var det 70000 i sverige vad jag minns? samt att endast full fare C räknades som segment. har även hört att det var ännu värre förr, men då åkte ju alla affärsresenärer på affärsbiljetter. ( tex hade billiga biljetter 21 dagars förköpskrav mm)

Det ändrades 2010 eller 2011. Kommer inte ihåg vilket. Det var lägre i Norge och Danmark och harmoniserades därefter.
 

Chrille

Medlem
Jag tycker det ser ut som en ren felskrivning. Annars ett väldigt märkligt sätt att kommunicera en planerad förändring. :oops:


Men hur kan man överhuvudtaget beskriva ett eventuellt framtida tillstånd i en Q&A på det här sättet? Det är ju en sak att meddela att fr o m årskiftet gäller nya regler, men nu står det ju inte riktigt så. Eller finns det någon rubrik/ingress som förklarar saken...?
 
Toppen