Nuvarande kaos och resepolicy

Diskussion i 'Övrigt' startad av flum, 3 Mars 2015.

  1. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vi har ju på senare tid observerat allt mer kreativa lösningar hos flygbolagen för att få ner kostnaderna. Detta börjar nu nå, ett i mitt tycke, ganska kaotiskt stadium som tyvärr säkert kommer att försämras snarare än förbättras. Det verkar helt enkelt som pris är den enda parameter kunden eftersträvar. Hos många privatresenärer är det säkert så, men hos många företag borde tillförlitlighet vara en minst lika viktig parameter då avvikelser borde innebära långt större kostnader. Trots detta står det i väldigt många resepolicies "Billigast möjliga resa skall bokas".

    Min fråga är: Har ni någon resepolicy som fokuserar på flygbolagets "stabilitet" om ni förstår vad jag menar.
     
  2. Peter Hagander

    Peter Hagander Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jepp, på longhaul har vi: "Low Cost Carriers (for example Norwegian, Air Asia, Jetstar, Silk Air, EasyJet or Non-IATA Members) without interline agreement shall be avoided on Long Haul travel due to lack of protection during irregularities."
     
  3. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det vore ju trevligt om alla storföretag (och små för den delen) hade en liknande policy.
     
    flum och Peter Hagander gillar detta.
  4. Peter Hagander

    Peter Hagander Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det blir ju så när jag skriver policyn. :) Vi är väl en 100 globalt + minst lika många konsulter som på ett år gör 1000+ resor som bokas av mig å en kollega.
     
    Henry, FlyingErik och EkstromChris gillar detta.
  5. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker framförallt att statliga (även kommun och landsting) arbetsgivare borde ta sig en funderare om dom verkligen vill bidra till den nuvarande utvecklingen.
     
    lowflyer gillar detta.
  6. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Man måste nog dela upp problematiken i två delar; Risken för problem kontra Lösningar när problem uppstår.
    När det gäller det första så har nog Flagship Carriers haft betydligt mer strejkproblem än Low Cost.
    Men i regel större möjligheter till halvbra lösningar...
     
  7. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Det handler ikke om hvorvidt X eller Y strejker meget, det handler om hvordan X og Y agerer når der er strejke/vejr/teknik/[Indsæt selv hændelse]. Legacy carriers booker normalt om til andre (legacy carriers) - den mulighed har man (i praksis) ikke hvis man ikke er medlem af IATA og man udnytter den normalt ikke hvis man er LCC.
     
    Aurora gillar detta.
  8. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Så är det. Men hur man än ombokar så medför det med dagens kabinfaktorer likväl oftast mycket långa förseningar, missade anslutningar etc.
    Och då kanske många funderar på om man hellre bokar med bolag med mindre strejkrisk än många Legacy Carriers...
     
  9. Monkey_Class

    Monkey_Class Guest

    Vi har i vår policy att vi skall använda säkra och etablerade bolag och i 1:a hand våra avtals bolag.
    När jag ville använda Aeroflot då de hade en businessdrive som var billigare än vår avtals normala economy så blev det nej med hänvisning att Aeroflot är ett "farligt" bolag. När jag upplyste dem att vår huvudcarrier Thai är farligare enligt listor så tystnade de :)
     
    nota bene gillar detta.
  10. Om du tvingas att åka taxi i Thailand och i Kina, vad som är farligt med Aeroflot eller THAI överhuvudtaget? (frågan är inte till dig utan till din arbetsgivare:))
     
    Jonas C, Mikeswede, nota bene och 4 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×