Senaste nytt

Nuvarande kaos och resepolicy

flum

Medlem
Vi har ju på senare tid observerat allt mer kreativa lösningar hos flygbolagen för att få ner kostnaderna. Detta börjar nu nå, ett i mitt tycke, ganska kaotiskt stadium som tyvärr säkert kommer att försämras snarare än förbättras. Det verkar helt enkelt som pris är den enda parameter kunden eftersträvar. Hos många privatresenärer är det säkert så, men hos många företag borde tillförlitlighet vara en minst lika viktig parameter då avvikelser borde innebära långt större kostnader. Trots detta står det i väldigt många resepolicies "Billigast möjliga resa skall bokas".

Min fråga är: Har ni någon resepolicy som fokuserar på flygbolagets "stabilitet" om ni förstår vad jag menar.
 

flum

Medlem
Jag tycker framförallt att statliga (även kommun och landsting) arbetsgivare borde ta sig en funderare om dom verkligen vill bidra till den nuvarande utvecklingen.
 

JonW

Medlem
Vi har ju på senare tid observerat allt mer kreativa lösningar hos flygbolagen för att få ner kostnaderna. Detta börjar nu nå, ett i mitt tycke, ganska kaotiskt stadium som tyvärr säkert kommer att försämras snarare än förbättras. Det verkar helt enkelt som pris är den enda parameter kunden eftersträvar. Hos många privatresenärer är det säkert så, men hos många företag borde tillförlitlighet vara en minst lika viktig parameter då avvikelser borde innebära långt större kostnader. Trots detta står det i väldigt många resepolicies "Billigast möjliga resa skall bokas".
.
Man måste nog dela upp problematiken i två delar; Risken för problem kontra Lösningar när problem uppstår.
När det gäller det första så har nog Flagship Carriers haft betydligt mer strejkproblem än Low Cost.
Men i regel större möjligheter till halvbra lösningar...
 
Man måste nog dela upp problematiken i två delar; Risken för problem kontra Lösningar när problem uppstår.
När det gäller det första så har nog Flagship Carriers haft betydligt mer strejkproblem än Low Cost.
Men i regel större möjligheter till halvbra lösningar...
Det handler ikke om hvorvidt X eller Y strejker meget, det handler om hvordan X og Y agerer når der er strejke/vejr/teknik/[Indsæt selv hændelse]. Legacy carriers booker normalt om til andre (legacy carriers) - den mulighed har man (i praksis) ikke hvis man ikke er medlem af IATA og man udnytter den normalt ikke hvis man er LCC.
 

JonW

Medlem
Så är det. Men hur man än ombokar så medför det med dagens kabinfaktorer likväl oftast mycket långa förseningar, missade anslutningar etc.
Och då kanske många funderar på om man hellre bokar med bolag med mindre strejkrisk än många Legacy Carriers...
 
M

Monkey_Class

Guest
Vi har i vår policy att vi skall använda säkra och etablerade bolag och i 1:a hand våra avtals bolag.
När jag ville använda Aeroflot då de hade en businessdrive som var billigare än vår avtals normala economy så blev det nej med hänvisning att Aeroflot är ett "farligt" bolag. När jag upplyste dem att vår huvudcarrier Thai är farligare enligt listor så tystnade de :)
 

Dr. Miles

Expert
Vi har i vår policy att vi skall använda säkra och etablerade bolag och i 1:a hand våra avtals bolag.
När jag ville använda Aeroflot då de hade en businessdrive som var billigare än vår avtals normala economy så blev det nej med hänvisning att Aeroflot är ett "farligt" bolag. När jag upplyste dem att vår huvudcarrier Thai är farligare enligt listor så tystnade de :)
Om du tvingas att åka taxi i Thailand och i Kina, vad som är farligt med Aeroflot eller THAI överhuvudtaget? (frågan är inte till dig utan till din arbetsgivare:))
 
Toppen