Senaste nytt

Nu har det blivit galet! Vad gör man?

palmen

Moderator
Palmens sammanfattning är 100% riktig. Problemet är hur SAS nu tänker göra.
Det är ju SAS problem att lösa det, tyvärr har det även blivit ditt problem.
Jag skulle be att få prata med någon ansvarig och fråga varför de har avbokat din biljett, om de inte har något de kan backa upp med att en avbokning borde ha skett så får de lösa problemet. Jag har inte läst igenom T&C men jag tvivlar på att det står att SAS får avboka din resa utan anledning. Ett misstag är ingen anledning till att avboka resan heller.
 

agehall

Medlem
Ok, om vi då kallar dina första bokningar A1 och A2 samt de nya du försökte göra B1 och B2, så är det alltså en av A-bokningarna som försvunnit och som aldrig skulle ha rörts överhuvudtaget? Jag förutsätter nu att du har haft biljettnummer till A1 och A2, annars faller hela resonemanget.

Isåfall blir det till att bråka med SAS. De kan inte bara avboka en resa hursomhelst. Tyvärr kommer du att ha uppförsbacke hela vägen.

För att göra det här så enkelt som möjligt, så ska du blanda in så få kundtjänster som möjligt. Dvs var det en 2-4-1-bokning som försvann, så är det ENBART Tallinn du ska prata med. Var det en vanlig bokning som försvann så skulle jag endast prata med SAS vanliga kundtjänst. AmEx ska du öht inte dra in i detta.

Det första du måste göra är att sammanfatta det som har hänt på fem korta meningar - krävs det mer kommer ingen att förstå och du riskerar att det bara blir värre. Det gäller alltså att tänka igenom detta både en och tio gånger innan du kontaktar SAS. Jag hade börjat med att ringa dem, men räkna med att du även måste skicka mail.

Jag hade börjat med att läsa alla gällande regler, såsom conditions of carriage och liknande för att se vad du har för stöd där. Sedan hade jag ringt SAS och förklarat vad som hänt och bett dem lösa det. När personen du pratar med säger att det inte går så får du be dem eskalera till någon chef. Någon på kundtjänst måste kunna gå utanför scriptet och faktiskt gräva i detta internt. Precis som @palmen skriver, så kan det även finnas inspelningar från samtalen - be dem gå tillbaka till dessa. Då bör det vara enkelt att avgöra vem som har rätt och fel.
 

Viking75

Medlem
Nu fick jag mail med 2 e biljetter från Tallinn!

Nu får ni hjälpa mig lite med bokningsklasser.

Det ser ut som om man lyckats få in mig och sonen på samtliga flighter som frugan och dottern. Dock skiljer det lite i bokningsklasser på longhaul sträckorna mot ursprungsbiljetterna. Jag tror det är business men känner mig osäker

FRA-BKK har ändrats från I till Z

BKK-ARN har ändrats från I till D

Om detta är business så får jag antagligen slå en signal angående seating.
 

Thornado

Medlem
Nu fick jag mail med 2 e biljetter från Tallinn!

Nu får ni hjälpa mig lite med bokningsklasser.

Det ser ut som om man lyckats få in mig och sonen på samtliga flighter som frugan och dottern. Dock skiljer det lite i bokningsklasser på longhaul sträckorna mot ursprungsbiljetterna. Jag tror det är business men känner mig osäker

FRA-BKK har ändrats från I till Z

BKK-ARN har ändrats från I till D

Om detta är business så får jag antagligen slå en signal angående seating.

Detta ska vara business, ja, och dessutom "vanliga" (betalda) business-bokningsklasser, så om du har riktigt tur så kan det faktiskt hända att du får poäng för dessa biljetter.
(200% intjäning dessutom, så borde resultera i ca 21500 poäng)
 

Viking75

Medlem
Jag har just ringt och bokat sittplatserna igen:)

Även agenten på SAS kunde konstatera att dessa är betalda biljetter. Konstigt att ingen hört av sig? Kan det helt enkelt vara så att man har tagit så här lång tid på sig för att gå igenom eventuella inspelningar osv?
 
OT men hade en väldigt otäck upplevelse idag när jag ringde och ville boka om en bonusresa till USA. Killen kollade så att det fanns platser, jag sa visst vi bokar om, men då råkar han boka av istället! Dessutom hade han inte sett att det var business vi pratade om så det fanns ju inte dom platser han först sa. Som tur var hittade jag mina "gamla" platser på sas.se samtidigt som han strulade på i luren och lyckades rädda mig själv. Tackade och la på. Kasst. Helt okunniga i andra änden av luren. Visste inte vad LPI var äns "vi flyger nog inte därifrån". Phu...tur att jag fick tillbaka poängen så snabbt så att jag kunde boka nytt direkt.
 

Viking75

Medlem
OT men hade en väldigt otäck upplevelse idag när jag ringde och ville boka om en bonusresa till USA. Killen kollade så att det fanns platser, jag sa visst vi bokar om, men då råkar han boka av istället! Dessutom hade han inte sett att det var business vi pratade om så det fanns ju inte dom platser han först sa. Som tur var hittade jag mina "gamla" platser på sas.se samtidigt som han strulade på i luren och lyckades rädda mig själv. Tackade och la på. Kasst. Helt okunniga i andra änden av luren. Visste inte vad LPI var äns "vi flyger nog inte därifrån". Phu...tur att jag fick tillbaka poängen så snabbt så att jag kunde boka nytt direkt.
Där hade du tur att du var snabb kan jag säga.
Nu har jag haft ett antal ärenden med kundtjänst där de faktiskt gjort bort sig totalt. Alla utom ett har gått att "fixa" efter mycket om och men. Jag tycker att kundtjänsten på SAS och särskilt Tallinn behöver få betydligt bättre utbildning samt på något sätt kvalitetssäkra detta.
För min del är det otroligt sällan det krånglar med köpta biljetter men när det gäller bonus resor är det väldigt ofta strul.
 
Där hade du tur att du var snabb kan jag säga.
Nu har jag haft ett antal ärenden med kundtjänst där de faktiskt gjort bort sig totalt. Alla utom ett har gått att "fixa" efter mycket om och men. Jag tycker att kundtjänsten på SAS och särskilt Tallinn behöver få betydligt bättre utbildning samt på något sätt kvalitetssäkra detta.
För min del är det otroligt sällan det krånglar med köpta biljetter men när det gäller bonus resor är det väldigt ofta strul.
Ja och dom som jobbar där borde ju lära sig med tiden också tycker man, eller byter don ut folk hela tiden?
 
Toppen