Senaste nytt

Nu är det officiellt: SAS nya serviceconcept för pluskabinen-reducera den till en lång toalettkö

Bryant

Medlem
Det skulle vara roligt att låta ett gäng BC-medlemmar ta över ansvaret för en SK-flight en dag.

Passagerarna möts vid incheckning av den genuint sympatiske @SAS404. Vid säkerhetskontrollen står @NotRyan och @011430121 och förklarar reglerna (den förre på stabil norrländska - det kan aldrig gå fel). Väl framme i lounge tar några av forumets HON-medlemmar över och levererar service värd namnet. Vid ev. irrops har vi @Dr. Miles som snabbt kan ordna med ombokningar. Gate hanteras av @Agö och i bakgrunden står @agehall redo att ingripa. Ombord tar @Senator och @sembl över och bjuder till. Skulle en passagerare mopsa sig skickar vi fram @flying. Allt förstås dokumenterat av @Jonas C .

I cockpit sitter BC bemanning AB ;)
 

Bryant

Medlem
Att man inte vill ha en klunga med människor utanför cockpit är en anledning till varför man ska vänta bakom skynket.

Sen att de säger vänta bakom rad X som ingen bryr sig om ( varken CC eller pax) är en annan sorglig historia.
 

DonM

Medlem
Åker ofta plus och känner mig som regel besviken då servicen sviktar som många andra har nämnt i denna tråden. Sitter just nu i Plus på väg hem till OSL från CDG (arbetsvecka utvidgad till weekend och besök av fru DonM).

För en gångs skull fungerar det mesta. 8 rader Plus (inte dåligt på en söndag) och ganska fullt i bägge klasserna.

Seatblock fungerade utmärkt redan när vi valde platser på nätet. Jag (EBD) tog 3F och såg att D och E var lediga. Valde plats åt min fru (EBS) och då var E blockad så det blev D. Seatblocken var ledig också på flighten till trots för att alla andra platser utom 2 i Plus var tagna.

Besättningen var för en gångs skull riktigt på hugget. Fick tom citron och is till min läsk (ska köra hem). Tror de har varit och frågat om vi önskar något mer minst 3 ggr. En 'first' för mig i Plus. Oftast drar de för gardinen och blir borta fortare än kvickt :-(

Ingen toalettinfo och ingen toalett kö. Flighten är väl för kort för att det ska bli något problem.

Norsk Crew med kvinnlig purser (Holmen tror jag). Såg för övrigt att hon gick igenom hela plus kabinen med manifestet och kollade namn (eller status) innan take off.

Korsar fingrarna för att bagaget kommer först på bandet så har SAS alla rätt för en gångs skull.
 

MarcusC

Medlem
Ett 'dilemma' jag upplevt är att man 'uppmanar' passagerare på främre rader använda främre toalett pga serverings/försäljnigsvagnar i mitten av kabin...underlättar inte i plus :). Instämmer att plus faktorn är väldigt varienade som vanligt beroende på crew.
 

bossefin

Medlem
En av de få gånger jag flugit DY, efter att SAS ställt in min bonus-flight till Mallorca, så tycker jag de hanterade detta med paus för CC på ett bra sätt. När Cockpit körde sitt vanliga prat efter man kommit en bit så lade man till att om man undrar varför CC inte kommer vara synlig under en tid så beror det på en matrast, men att om man ville ha något så var det bara att "plinga". Gjorde ju att man inte förväntade sig att CC skulle synas till under de minutrarna och därför undveks irritation.
 

Zwizz

Medlem
Att kabinpersonalen drar för gardinen är ok för mig.Det jag reagerar på är om de inte kommer ut för att se om jag vill ha påfyllning av något.Jag tycker man ska få en andra chans även på kortare flygningar.
 
A

Aurora

Guest
Jag verkligen ogillar din retorik som du använder. Så fort någon klagar på SAS så säger du nästan alltid "du får jobba som xxx" eller "har du jobbat som xxx annars får du hålla käften".
Om jag får använda samma logik så kan jag säga "Res så mycket så att du blir HON Circle member innan du uttalar något".

Men kjære vene, Dr.Miles. Jeg ogillar - eller rettere sagt - blir lei meg av at du stadig vekk leser meg med sånne vanvittig negative briller.

Hva skrev jeg? For det første skrev jeg noe som jeg ser lite hensyn til i de 5 resterende sidene. At folk ikke bryr seg om manglende oksygenmasker tar jeg som et tegn på at folk er meget komfortable ombord i fly og ikke tenker risikoanalyse, men man bør i grunnen tenke på manglende oksygenmasker som å ikke ha på seg setebeltet i bilen.

Så skrev jeg at en av de andre årsakene er at cabin crew spiser lunch der. At jeg TILLOT meg selv å skrive "hvis man ikke forstår det så burde man prøve" er rett og slett fordi jeg har mange venner som jobber nettopp som det. Jeg har hørt hvordan de har det. Hvis du ikke liker det så "tough shit" - sånn er virkeligheten. Jeg forventer ikke medlidenhet eller at noen skal synes synd på noen. Forventer kun at man skal tenke "jaja, jeg SER den". Man kan være uenig i praksisen, utførelsen eller handlingen. Men at man i det minste tilkjennegjør (acknowledge the fact) at SÅNN ER DET. Det var det jeg var ute etter.

Synes rett og slett det er synd at det skal være så himla dårlig stemning. Jeg har ikke sagt noe av det du sier, allikevel skal det være denne kjeppjagingen hver gang man så mye som forsøker å belyse saken fra en annen vinkel enn "uhørt, gi meg privatjet-feeling". Trust me, etter alt for mange flighter i det siste med ubehagelige mennesker ved siden av meg (sist flight sovnet det en ekstremt beruset mann på meg), så har jeg akkurat like mye lyst på en privatjet feeling. Hvor alle oppfører seg. Hvor ingen står i dokø. Hvor ingen lukter vondt, hvor crewet er perfekt som roboter. Hvor ingen kaster snørrpapir på meg. Hvor den berusede mannen i midtsetet ikke sovner over meg, og nesten ikke går an å vekke til live. Men virkeligheten i kommers trafikk er jo ikke sånn. Derfor gav jeg to små faktasetninger:
Det er FAKTA at det ikke er nok oksygenmasker hvis halve flyet menger seg inni der. Accept it or not, det ER sånn allikevel. Det er FAKTA at det er kjipt for noen å spise lunch på fanget i en dokø hver bidige dag du er på jobb. Accept it or not, det ER sånn allikevel.
 
Last edited by a moderator:

Dr. Miles

Expert
Men kjære vene, Dr.Miles. Jeg ogillar - eller rettere sagt - blir lei meg av at du stadig vekk leser meg med sånne vanvittig negative briller.

Hva skrev jeg? For det første skrev jeg noe som jeg ser lite hensyn til i de 5 resterende sidene. At folk ikke bryr seg om manglende oksygenmasker tar jeg som et tegn på at folk er meget komfortable ombord i fly og ikke tenker risikoanalyse, men man bør i grunnen tenke på manglende oksygenmasker som å ikke ha på seg setebeltet i bilen.

Så skrev jeg at en av de andre årsakene er at cabin crew spiser lunch der. At jeg TILLOT meg selv å skrive "hvis man ikke forstår det så burde man prøve" er rett og slett fordi jeg har mange venner som jobber nettopp som det. Jeg har hørt hvordan de har det. Hvis du ikke liker det så "tough shit" - sånn er virkeligheten. Jeg forventer ikke medlidenhet eller at noen skal synes synd på noen. Forventer kun at man skal tenke "jaja, jeg SER den". Man kan være uenig i praksisen, utførelsen eller handlingen. Men at man i det minste tilkjennegjør (acknowledge the fact) at SÅNN ER DET. Det var det jeg var ute etter.

Synes rett og slett det er synd at det skal være så himla dårlig stemning. Jeg har ikke sagt noe av det du sier, allikevel skal det være denne kjeppjagingen hver gang man så mye som forsøker å belyse saken fra en annen vinkel enn "uhørt, gi meg privatjet-feeling". Trust me, etter alt for mange flighter i det siste med ubehagelige mennesker ved siden av meg (sist flight sovnet det en ekstremt beruset mann på meg), så har jeg akkurat like mye lyst på en privatjet feeling. Hvor alle oppfører seg. Hvor ingen står i dokø. Hvor ingen lukter vondt, hvor crewet er perfekt som roboter. Hvor ingen kaster snørrpapir på meg. Hvor den berusede mannen i midtsetet ikke sovner over meg, og nesten ikke går an å vekke til live. Men virkeligheten i kommers trafikk er jo ikke sånn. Derfor gav jeg to små faktasetninger:
Det er FAKTA at det ikke er nok oksygenmasker hvis halve flyet menger seg inni der. Accept it or not, det ER sånn allikevel. Det er FAKTA at det er kjipt for noen å spise lunch på fanget i en dokø hver bidige dag du er på jobb. Accept it or not, det ER sånn allikevel.
Jag citerar @Palazzis inlägg från en annan tråd för det summerar vad jag tycker angående dina inlägg.
Jag tänker inte ens ta det där inlägget i beaktning, @Aurora . Om man ska urskulda sig i efterhand varje gång kan man skriva vad som helst, utan risk. Smiley ger jag inget för, för jag upplever din ton likadan i många trådar på bc.se...

Att du sedan förflyttar felet till min sida, och att jag vaknat på fel sida.....jag vet inte hur jag ska reagera. Och precis som doktorn skrev i inlägget innan, så kommer förklaringen om "missförstånd".
Härskartekniker som "kjare vene" och "beklage at du har stått opp med feil bein i dag" har jag stött på alltför många gånger för att de ska bita....

Nu ska jag säga några sanningen ord (som får mitt inlägg raderat o tråden stängd): Du borde reflektera över vad du skriver/säger, och skaffa lite självdistans. Du möter kritik i 90% av de trådar du skriver i, och det är alltid alla andras fel? Hur vore det att reflektera över om du själv gör fel... Jag gör själv fel ganska ofta - man lär sig hantera det.
Hund/djur i loungen? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 
A

Aurora

Guest
Ja når man ikke har noen bedre argumenter å komme med, så forsøker man bare å "discredit" sin motstander gjennom måten man ordlegger seg på. Kjedelig retorikk på et internettforum, hadde vi nå enda vært politikere så hadde jeg skjønt det. Hvorfor den nedlatende holdningen? Hvorfor ikke bare svare meg og bemøte meg på en normal måte? Det er ikke akkurat noe som endrer seg av det vi skriver her....
 
Toppen