Nu är det officiellt: SAS nya serviceconcept för pluskabinen-reducera den till en lång toalettkö

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av HON-II, 22 Mars 2015.

  1. HON-II

    HON-II Medlem

    SAS's servicekoncept på europeiska flygningar är välbekant: snabbt ut med matlådorna och dryckerna och sedan snabbt tillbaka till pentryt och snabbt igen med skynket och - vips - borta är personalen under resten av flygningen. Jag förmodar att de flesta av oss också har märkt och irriterats av de växnade toalettköerna i SAS's pluskabin sedan C-klassen avskaffades och skynket togs bort, fr. a. på flyg längre än en timma. Efter ett antal SAS flyg i förra veckan i smockfulla plan mellan ARN-LHR fick jag på den sista flygningen höra SAS's innovativa lösning på problemet: pursern annonserade via högtalarna att det var ett fullt flyg, att det fanns en främre och en bakre toalett och att det p.g.a. fullt flyg kunde bli köer. Hon bad därför de som skulle köa i främre kabinen att göra det framför det fördragna skynket. Således: allt för att personalen inte skall störas bakom skynket, vad som försigår i pluskabinen spelar ingen roll. För detta nöje tar SK ett pris för fullt Y som överstiger British Airways's i D.....
     
    Jakob K, vegardg och Glenn E gillar detta.
  2. Aurora

    Aurora Medlem

    Ved trykkfall är det inte nok surgas-masker til alla om man står 5-7 stk i galley. Derfor kan man inte stille seg innafor gardinen. Det er heller inte nok masker om man står i en lang kø och flyget er fullt, selv i PLUS-kabinen.

    I all øvrighet har cabin crew hos SAS sine matpauser i luften. Det vil si at når de forsvinner bak gardinen så spiser de lunch, slik du och jag gjør på jobb. Alle som tror det er helt greit å spise lunch med folks bakender i ansiktet, anbefaler jeg å prøve cabin crew jobbet i 1 måned.
     
  3. Jag verkligen ogillar din retorik som du använder. Så fort någon klagar på SAS så säger du nästan alltid "du får jobba som xxx" eller "har du jobbat som xxx annars får du hålla käften".
    Om jag får använda samma logik så kan jag säga "Res så mycket så att du blir HON Circle member innan du uttalar något".
     
    Last edited: 22 Mars 2015
    airbus380.se, Jakob K, Murre och 15 andra gillar detta.
  4. HON-II

    HON-II Medlem

    Detta är precis vad det rör sig om: det är inte så trevligt "att spise lunch" eller frukost med "folks bakender i ansiktet". Det är således en fråga om passagerarkomfort. Med tanke på de priser som betalas för pluskabinen är det rimligt att förvänta sig mer än det som SAS levererar. Tyvärr..
     
    Matsson, Moco, Gus och 17 andra gillar detta.
  5. mha321

    mha321 Medlem

    Ibland brukar de faktiskt annonsera att man ska köa bakom rad X, där x matchar första raden i Go. Fast de brukar sällan ange just att det är skiftet plus/go de pratar om, och det är nog inte många som kommer ihåg vilken rad det pratades om - om de kommer ihåg något alls om någon rad.

    Sedan är det ju tyvärr som vanligt inget som följs upp, så när folk ändå köar där framme så blir de inte ombedda att flytta bak.
     
  6. SAS404

    SAS404 Medlem

    På kortare flygningar under 1,30h har jag aldrig upplevt detta som ett problem. Men på längre har det hänt några gånger att det blivit långa köer och ibland fast den bakre har varit ledig, och visst känns det något knepigt. Tycker gott man borde ha Go-bakre och Plus-främre.
     
  7. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Så är det ju och det har jag hört sägas många gånger ombord SAS. Ärligt talat så kräver det ju gardin för att upprätthållas. Inte minst med tanke på att "poliserna", dvs. CC, alltsom oftast befinner sig i galley.
     
    Christian R och johhenrik gillar detta.
  8. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan bara hålla med, GO nyttjar de bakre toaletterna och PLUS den främre toaletten. Är det ingen kö alls ser jag dock inga problem att man nyttjar valfri toalett.
     
  9. matte_ante

    matte_ante Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Klockrent. Klyschan "Passagerarna är inte en störande del av jobbet, de är skälet till att du har ett jobb" passar utmärkt in här.
     
    Moco, Glenn E, Dreamliner och 3 andra gillar detta.
  10. SAS404

    SAS404 Medlem

    Ja många gånger har det ropats ut, men där folk helt enkelt inte brytt sig och då har man inte gått vidare med det. Samtidigt behövs det nog en gardin, att ibland tillåta (ledigt) och ibland förbjuda (upptagen) fungerar inte, det måste vara konsekvent för att inte bli en soppa.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×