Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Dr. Miles

Expert
Jag väntar på min flight till Hong Kong.
Boarding time har skjutits fram men flighten skall avgå som planerad om man tror på flygplatsens informationstavlorna.

Jag har lyckats att ändra min flight till Hong Kong till två flighter tidigare trots att det är en bonusresa med US Airways miles. Tummen upp för EVA Air!

Jag har besökt två lounger i tre delar. Det fanns en trädgård lounge till också men den var inte öppet när jag var där.
 

Dr. Miles

Expert
Boarding processen var mycket civiliserad. Ingen som försökte boarda när det inte var sin tur (EVA Air delar boarding i olika delar och det står nummer på boardingkort)

Bubbel erbjöds som pre-flight drink idag men inte på flighten från Tokyo igår.

Jag frågade flygvärdinna Josephine om detta och hennes svar var: EVA Air erbjuder sparkling wine (ej champagne) som pre-flight drink på flighterna från Taipei men inte från outstations.

EDIT: Det heter Chateau Moncontour Touraine Brut Tête De Cuvée
09 EVA Air Business class TPE-HKG_39.jpg
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Efter en hektisk dag igår och även imorse har jag kommit till Hong Kong flygplats och installerat mig i THAI Royal Silk Lounge.
Snart är det dags att åka med THAIs Airbus A380 till Bangkok.

För dem som inte dricker alkohol, kan jag rekommendera Simply Life på IFC Mall i Central, HK. Bra utsikt mot Tsim Sha Tsui (Kowloon) med stor fönsterglas. Lite synd att vägarbete (underjordisk motoväg) pågår framför byggnaden just nu.
 
Last edited:

nota bene

Medlem
Efter en hektisk dag igår och även imorse har jag kommit till Hong Kong flygplats och installerat mig i THAI Royal Silk Lounge.
Snart är det dags att åka med THAIs Airbus A380 till Bangkok.

För dem som inte dricker alkohol, kan jag rekommendera Simply Life på IFC Mall i Central, HK. Bra utsikt mot Tsim Sha Tsui (Kowloon) med stor fönsterglas. Lite synd att vägarbete (underjordisk motoväg) pågår framför byggnaden just nu.
Om du är i Bangkok kan vi ha en mini-träff :)

Jag är här till Söndag 00:10 och min polare flyger hem ikväll framåt midnatt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vaknade runt kl. 7 och tanken var att äta ute sedan åka till flygplatsen, men det ösregnade i morse så skrotade jag idén och tog mig till flygplatsen tidigt istället.

Nu sitter jag i THAI Royal Silk lounge på C piren på Bangkok flygplats efter en halvtimmes Neck&Shoulder massage på THAI Royal SPA lounge. Det är ganska lugnt här efter de flesta morgonflyg har avgått.

Servicen på THAI flighten Hong Kong->Bangkok igår var inte bra alls, även om hårdvaran på Airbus A380 var jag helt nöjd med.
Det tog nästan 1,5 timmar innan de serverade varmrätt (på en flight som är 2,5 timmar) och de serverade Jasminté när jag beställde Oolongté. Ingen kabinpersonal kom även 8 minuter efter jag tryckte på Call button (ingen turbulens under tiden). Till sist stoppade jag den kabinpersonalen som passerade vid mitt säte). Det måste ha varit en dålig dag för mig.

Om du är i Bangkok kan vi ha en mini-träff :)

Jag är här till Söndag 00:10 och min polare flyger hem ikväll framåt midnatt.
Det var synd att jag såg ditt meddelande nu. Jag kommer tillbaka till Bangkok på 14 aug men då har du redan åkt iväg. :(
 

Dr. Miles

Expert
Nyss kom jag tillbaka till hotellet i Kunming, Kina.
Det var 18 år sedan jag besökte den här staden och jag känner inte igen mig.
Det är ganska behagligt väder, gissningsvis ca 18-20 grader på kvällen.

Kunden bjöd mig till sauna (bastu) i stan och det var sunkigaste/snuskigaste bastu jag har varit.
Först var bastun inte igång trots att stället var öppet dygnet runt. Vi tog fotmassage först medan vi väntade på bastun men bastun var inte varm efter en timme.
Vi badade i en uppvärmd pool i väntan på bastun. Poolen såg hyfsad ut från långt håll och jag hade inte mina glasögon på mig när jag klev in i poolen. Jag såg en massa bruna grejer som flyter i vatten när jag kom in i vattnet och det var jord och andra smuts (usch).
Jag lämnade poolen omedelbart och duschade ordentligt under lång tid. Mina kunder sitter kvar i poolen som om det var ingenting. 1,5 timmar efter bastun sattes igång var det fortfarande långt ifrån varmt.

Jag fick nog och ursäktade mig till mina kunder för jag mådde dåligt och åkte tillbaka till hotellet.
Ibland har man otur...

On topic till resande:
THAI flight från Bangkok till Kunming var händelslös men servicen var mycket bättre än gårdagens THAI flight från Hong Kong.

THAI Business class på Airbus A330. Beläggning var ca 30-40% i Business class.
THAI Business class BKK-KMG_ 05.jpg

Helt okej måltid för en två timmars flygning.
THAI Business class BKK-KMG_ 31.jpg
THAI Business class BKK-KMG_ 34.jpg
THAI Business class BKK-KMG_ 36.jpg

IFE var riktig gammal videosystem utan AVOD. Ungefär samma nivå som SAS Economy class longhaul.
THAI Business class BKK-KMG_ 16.jpg

Utsikt utanför Kunming, det var ca en kvart före landning.
THAI Business class BKK-KMG_ 40.jpg

Kunmings nya flygplatsen, Kunming Changshui flygplats
THAI Business class BKK-KMG_ 46.jpg
 

MarSecLtd

Medlem
Kul att du tyckte Eva var ok. Åkte med dem ZHR-BKK 1997 i en MD11a i Y och fick bättre service än SK/TG gav på den tiden i coach.
 

Dr. Miles

Expert
Jag måste berätta om det som hände i kväll på restaurangen medan jag kommer ihåg.

Jag var på en muslimisk restaurang för att äta min favorit rätt, uyghuriska nudlar.
Det var nästan tomt i restaurangen förutom två äldre Hui (kinesiska muslimer) män.
Den äldsta av dem hälsade och frågade mig om var jag kommer ifrån. Jag tvekade först om jag skulle svara men jag sa att jag är en japan. Då vinkade han till mig och bad mig att sitta tillsammans med dem.
Han började berätta om att han var krigsfånge i japanskt läger i Burma och han sa några ord på japanska.
Jag beklagade honom att det var tråkigt att höra men han sa "Nej, det är inte ditt fel."

Här börjar hans berättelse om hans liv hittills.

Han var född i Kunming på en kinesisk muslimisk familj (Hui). Han utbildade sig till en lärare.
Han stred mot japaner som Kuomintangs (KMT) soldat under andra världskriget och blev fången vid slaget vid Nu-floden.
Han lyckades att fly från lägret när amerikanska (engelska?) flygplan bombade lägret.

Efter japanerna lämnade Kina blev det inbördeskrig mellan KMT och CPC men han gick inte tillbaka till KMT utan stannade i en by utanför Kunming och jobbade som lärare. Till skillnad från andra delar av Kina hade Yunnan tillgång till mat så hans liv var någorlunda bra tills Stora språnget började.

År 1958 satte Mao Zedong igång Stora språnget och det orsakade att marknad/ekosystem blev helt knasig. All träd inkl frukträd i hans by höggs ner för att göra ved till tegelstenstillverkning. Året efter kom stora hungersnöd. Han och hans familj flyttade till södra Yunnan i minoritetsfolks område (Yi folket) vilket var utanför kaoset.
Han jobbade som en bonde och samtidigt som en lärare och utbildade Yi-folks barn.
De levde enkelt men lyckligt liv i södra Yunnan men då kom Kulturrevolutionen.

År 1970 kom rödgardister till hans hus och krävde honom att genomföra självkritik på byns torg. Trakasserier fortsatte även efter detta, bland annat han och hans familj tvingades att äta fläskkött och att säga något elakt om Muhammad.
Några månader senare skickades han till en bergsby i Qinghai provins för "omskolning".

Vintern i Qinghai var väldigt kall och de hade ingen uppvärmning i huset. Många sov tillsammans som en flock får för att behålla värme.
Hans dagliga arbete i bergsbyn i Qinghai var vägbygge. Det fanns ingen lördag/söndag och fick jobba så länge det var ljust. De hade inte heller bra kläder som var anpassade till lokal klimat. Han förlorade några tår pga köldskada.

1977, året efter Mao Zedongs död fick han komma tillbaka till Yunnan men han ville inte åka tillbaka till minoritetsfolksbyn där han och hans familj trakasserades, därför bosatte han sig i Kunming. Han fortsatte jobba som lärare.

1979, började kriget mellan Kina och Vietnam och han förlorade hans andra son i striden.

När han var 62 år pensionerade han och flyttade till en pensionerade tjänstemans lägenhet utanför Kunming. Han har nu en son och två döttrar, 8 barnbarn och 9 barnbarnsbarn.

Han sa "Jag hatar inte japaner, jag hatar inte partiet. Vem som än vinner är kriget ond. Det är alltid folket som blir lidande."

Vilket liv han har haft! Det var nästan som om man läser i Wild Swans.
Han skall fylla 90 år i år men var helt klar i huvudet och kom ihåg alla händelse med årtal.
 
Toppen