Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Dr. Miles

Expert
Jag flög Bangkok->Tokyo Haneda med Japan Airlines (JAL) i Economy class förra veckan.
Det var ett dagflyg och Boeing 787 flight.
Till skillnad från andra flygbolag, behåller JAL 2-4-2 konfig i Economy class.

Som oneworld Sapphire (British Airways Executive Club Silver) kunde jag välja bulkhead på rad 18.
JAL BKK-HND B787 Economy, 04.jpg


Drink och snacks:
JAL BKK-HND B787 Economy, 05.jpg


Val av huvudrätt, mellan fläsk eller kyckling: Jag tycker att fler flygbolag bör ha sådant kort istället för att ropa: beef or chicken.
JAL BKK-HND B787 Economy, 06.jpg


Femrätters lunch:
JAL BKK-HND B787 Economy, 07.jpg


Efter maten serverade de Häagen-Dazs glass:
JAL BKK-HND B787 Economy, 08.jpg


Ca 1,5 timme före ankomst serverade de en muffin och dryck:
JAL BKK-HND B787 Economy, 09.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Jag flög med SAS på Stockholm->Hong Kong och Tokyo Narita->Köpenhamn i SAS Go.

På Stockholm->Hong Kong serverade SAS två måltider (varav en är frukost) i SAS Go.
SAS ARN-HKG A330 Economy, 09.jpg

SAS ARN-HKG A330 Economy, 11.jpg


På Tokyo Narita->Köpenhamn serverade SAS två måltider + macka / onigiri i SAS Go.
SAS NRT-CPH A340 Economy, 05.jpg

SAS NRT-CPH A340 Economy, 06.jpg



Kycklingen på Stockholm->Hong Kong flighten var berömda (ökända?) maten med lång hållbarhet som tillverkades i Tyskland. ( SAS och datummärkning på mat | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor )
Det smakade dock helt OK för mig,
SAS ARN-HKG A330 Economy, 08.jpg


Frukosten var mer problematiskt, volymmässigt.
Den var väldigt mager. Ingen varmrätt, inte ens någon skinkskiva.

Jag undrar varför Tokyolinjen (eller från Tokyo) har bättre måltider än Hong Konglinjen?
 

Dr. Miles

Expert
Jag var på Kunming flygplats idag och det var minst sagt väldigt rörigt vid immigrationen.

På golvet har de markerat tydligt vilka linjer är för kinesiska medborgare, kinesiska medborgare med e-channel och utlänningar.
Men i VERKLIGHET var kön för utlänningar var där de markerat för kinesiska medborgare och kön för kinesiska medborgare var där de har markerat för utlänningar.
Enda som stämde var för e-channel och för crews.

Detta skapade en stor förvirring för alla resenärer och många stod i fel kö (men enligt markeringar på golvet var det rätt) och folk fick flytta mellan köerna hela tiden.

Jag förstår inte varför de inte har placerat om immigrationspersonal till korrekta båser så att allting ska vara rätt.
Istället envisade de med fel kö och skrek åt folket att skyltarna inte stämde...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag var lite förvånad över att vi fick Haägen Dazs glass i Economy class på China Easterns flight från Hong Kong till Kunming.
Dessutom maten (torsk ryggfilé) var gott.
Det måsta vara något med catering från Hong Kong att göra. Maten på China Easterns avgångar från Kina är oftast inte särskillt gott.
 

Dr. Miles

Expert
Jag reste ut från Kina på Kunming flygplats och det blev inte enkelt den här gången heller.

Man kan besöka Kunming utan visum under transit inom 72 timmar om man är på väg till ett tredje land.
Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vid utresa från Kunming med utrikes flyg, blev det så att passera immigration där.
Före immigration, fanns det ett bord där man kan fylla i "Departure card".
Problemet var att det fanns två olika sorters "Departure card". Ett blått och ett gult.
I och med att jag inte stannade i Kunming mer än 24 timmar, ansåg jag mig som "temporär resenär" därför använde jag blåa kortet.
Väl framme till immigrationsbåsen lämnade jag över mitt pass och ifyllda blåa kortet till immigrationspersonalen.

Immigrationspersonalen säger att det är inte rätt "departure card" jag har fyllt i. Jag borde ha använt gula kortet.
Jag sa till henne att det står att "departure card for temporary entry foreigners" och jag är temporär utländska resenär. Vad är problemet?
Hennes svar var att jag är en japan så får du använda gula kortet (det står ingenstans om vilka nationalitet ska använda vilket kort). #¤%&!?

Jag fick flytta mig från kön och fylla i gula kortet men då kom ett gäng av indier* så det tog extra tid att passera immigrationen.
(* Det finns ganska många avgångar till södra Asien från Kunming)
 

Dr. Miles

Expert
Jag är glad över att ha ExpertFlyer abonnemang. Det är värt för varenda öre.

När jag åker i Economy class, brukar jag att kolla seatmap på ExpertFlyer ca en halvtimme före avgång ( då har check in stängts).
Om jag hittar en hel tom rad vid det läget, försöker jag att kliva ombord sist så att jag blir sista passageraren (och jag hör förhoppningsvis "boarding completed").
Sedan är det bara att ta mig till tomma raden direkt och sätta mig där.

Screenshot20181111 01 MU.jpg


Med den här metoden fick jag en hel tom rad för mig själv på fyra China Eastern flighter under den här resan.
Snacka om medvetet resande! ;)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har märkt att China Eastern tenderar att blockera sista raderna av planet när beläggningen inte är full.
Alltså, man inte kan välja de platserna vid check in.
 

Dr. Miles

Expert
När jag var i Kina sist, såg jag att kineserna har börjat att odla fugu (blåsfisk, giftigt) lokalt.

Fugu.jpg


Jag passade på att fråga den som sålde fugu om det finns någon lag/regel som gör att endast legitimerade fugukock som kan tillaga fugu.
Hans svar var nej. Vem som helst kan tillaga fugu.
Åh nej, oavsett hur billigt eller bra, tänker jag inte äta någon fugu i Kina...

Om ni vill söker spänning i livet, rekommenderar jag er "Chinese roulette" av fugu. ;)
 
Toppen