Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

pep

Medlem
Jag reser med två separata biljetter idag.
En biljett med SAS till Bryssel och en biljett med Qatar Airways från Bryssel till Tokyo.

Jag frågade SAS check in agenten om det går att checka in bagaget hela vägen till Tokyo.
Jag sa att det är OK om det inte går, men det vore trevligt om det går

Vänliga chck in agenten knappade tangentbordet ett par minuter och bagagetaggen kom ut från printern och det stod HND (Tokyo Haneda).

En stor tack till SAS agenten som gjorde mer än hon behövde att göra. Tummen upp!
Vel også lidt kredit til QR at de accepterer at tage din baggage ind selv om du ikke har BPs?
 

Dr. Miles

Expert
Vel også lidt kredit til QR at de accepterer atsku tage din baggage ind selv om du ikke har BPs?
Nej, det är inget att göra med incheckat bagage.

För din information, jag lyckades att checka in min väska hela vägen till destinationen bl a med flyget som skulle flyga två dagar senare när jag reste med bonusresabiljett från bmi Diamond Club förut.
T ex
dag 1 flög jag Tokyo-Hong Kong
inom 24 timmars layover
dag 2 flög jag Hong Kong-Singapore
inom 24 timmars layover
dag 3 flög jag Singapore-Bangkok

Då kom väskan till Bangkok dag 3 och jag behövde inte att hämta min väska i Hong Kong eller Singapore.
Check in för flighten mellan Singapore-Bangkok var inte ens öppen när jag checkade in väskan i Tokyo.
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag installerat mig i British Airways lounge på B piren på Bryssel flygplats.
Det tog över en halvtimme för mig att passera immigration. Det var nog antagligen för att det finns många flighter till USA/Kanada under förmiddagen.

Det blev lite strul när jag försökte att komma in i British Airways loungen med Qatar Airways Business class boardingkort som skrevs ut av SAS.
För att det står endast SAS biljettnummer (inte så konstigt).

Loungepersonalen sa att hon inte kunde släppa in mig om det inte fanns biljettnummer på boardingkortet
Till sist tog jag fram mobila boardingkortet från Qatar Airways och där stod Qatar Airways biljettnummer (157-) så släppte hon in mig.
 

pep

Medlem
Nej, de har faktiskt ingenting med saken att göra.
Hmmm - hvis der bliver "strul"? Det er vel sidst fløjne carrier der er ansvarlig for bagagen? Exempel:
Jeg checkede ind i Nairobi og fik de 4 første BPs fra QR på min rejse til Canada: NBO-DOH-BUD (med QR) videre med TK BUD-IST-Toronto. I Toronto manglede bagagen, men det var TK som kompenserede mig, selv om det var QR der havde checket mig og baggage ind hele vejen
 

Dr. Miles

Expert
Hmmm - hvis der bliver "strul"? Det er vel sidst fløjne carrier der er ansvarlig for bagagen? Exempel:
Jeg checkede ind i Nairobi og fik de 4 første BPs fra QR på min rejse til Canada: NBO-DOH-BUD (med QR) videre med TK BUD-IST-Toronto. I Toronto manglede bagagen, men det var TK som kompenserede mig, selv om det var QR der havde checket mig og baggage ind hele vejen
Antagligen ersättning mot passagerare regleras mellan flygbolagen och sånt skriver de i interlineavtalet när de blir partner.

Jag har en annan erfarenhet med två separata biljetter. Oslo-Beijing T/R med SAS och Beijing-Tokyo T/R med Asiana.
Jag checkade in väskan i Oslo och hela vägen till Tokyo Narita.
Det roliga var att SAS glömde att lasta min väska i Köpenhamn så det fanns kvar på Kastrup när jag kom till Tokyo Narita.
ANA var groundhandling åt Asiana så ANAs personale bugade och bad om ursäkt flera gånger för att min väska inte var med på flighten till Tokyo. Trots att det var inte deras fel alls.
 

Dr. Miles

Expert
Nu är jag på QR194 från Bryssel mot Doha.
Dagens flight flygs med Airbus A350.
Bra och rymlig Business class stol.
tmp-cam-305975045.jpg


Jag fick en signature drink med mynta som pre-departure drink.
tmp-cam--1627104046.jpg
 
Toppen