Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Dr. Miles

Expert
Det var första gången för mig att flyga från Midfield concourse på Hong Kong flygplats.
tmp-cam--2116366021.jpg


Bron på vänster sida av bilden är nog bron till Macau & Zhuhai som kineserna håller på att bygga.

Stolarna här hade både eluttag (dock endast UK kontakt) och USB uttag.
Men några USB uttag var redan trasiga trots att den delen av terminalen är ganska ny.
tmp-cam--640029226.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Jag har anlänt till Arlanda och nu väntar jag på pendeltåget hemåt.

6 tulltjänstmän väntade vid gaten på min flight OS317 från Wien när vi kom.
Jag trodde först att det var poliser så jag visade mitt pass men de var inte intresserade.

Flighten mellan Wien och Stockholm var odramatisk och jag sov mesta del av flighten.
Det flygs med Embraer E190:
1D, 1F sidan av första raden har mer benutrymme än 1A, 1C sidan (där jag satt).
tmp-cam-1936956161.jpg

tmp-cam--1442907521.jpg


Austrian blockerar sätet bredvid sig i Business class så det blir ett säte per sidan på Embraer E190.
Jag var enda passagerare i Business class.

De serverade liten varm måltid och peppermintte.
tmp-cam--1361051049.jpg

tmp-cam-1735099139.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Jag har suttit i de här Business class stolarna under min senaste resa till Asien.


SAS Business class på Airbus A330:

SAS Business A330 ARN-HKG, 06.jpg

SAS Business A330 ARN-HKG, 08.jpg


Cathay Pacific Business class på Airbus A350:

Cathay Pacific Business A350 HKG-BKK, 06.jpg

Cathay Pacific Business A350 HKG-BKK, 11.jpg


Delta Business class på Boeing 767:

Delta Business B767 SIN-NRT, 01.jpg

Delta Business B767 SIN-NRT, 18.jpg


Japan Airlines (JAL) Business class på Boeing 787:

JAL Business B787 HND-CAN, 10.jpg

JAL Business B787 HND-CAN, 23.jpg


Austrian Business class på Boeing 777:

Austrian Business B777 HKG-VIE, 06.jpg

Austrian Business B777 HKG-VIE, 08.jpg


Min personlig ranking av hårdvaran från de flygningarna jag har gjort under min senaste resa till Asien:

1, Cathay Pacific Business class på Airbus A350
1, Japan Airlines Business class på Boeing 787
3, SAS Business class på Airbus A330
4, Austrian Business class på Boeing 777
5, Delta Business class på Boeing 767

Det märks att Deltas Business class på Boeing 767 är äldsta i kategorin, åtminstone när man jämför med ovannämnda flygbolagen.

Skillnaden mellan Cathay Pacific och Japan Airlines är nästan obefintlig. Det beror på vad man föredrar.
I JALs Business class stolen känns det som du är helt ensam när man drar up partitionen. Nästan som Suite.
Cathay Pacifics Business class stol i mittraden är säkert mycket trevlig när man reser som ett par.


Svårt att jämföra dem rättvist gällande servicen då jag har sovit mestadels av flighten på Japan Airlines, Delta och SAS flygningar.
Men om jag ska ändå ranka dem så blir det så här:

1, Austrian Business class på Boeing 777 (dagflyg)
2, Cathay Pacific Business class på Airbus A350 (dagflyg)
3, Japan Airlines Business class på Boeing 787 (dagflyg)
3, SAS Business class på Airbus A330 (dag- & nattflyg)
5, Delta Business class på Boeing 767 (tidig morgonflyg)

Vänligen tänk på att den här jämförelsen är baserad på:
  • ensam resenär
  • som inte dricker alkohol särskilt mycket
  • en asiat som är 170 cm lång
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Härligt! Har inte sett mycket Austrian business här på forumet så ska bli kul att höra (och se ) vad du tycker. Jag försökte in i det sista att byta min Swiss mot Austrian men dök aldrig upp plats från Hong Kong till Wien.

Vet inte hur bra WhereToCredit är men for what it's worth:
eb3e5faeddee90f8893c954a836a7833.jpg
Idag fick jag poäng från Austrians flygningar.
Totalt 9.450 baspoäng, inte dåligt med tanke på att ursprunglig SAS flight var en bonusresa.

Screenshot20170831 05 SK.png
 
Toppen