Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Dr. Miles

Expert
Sitter på SK964 och ena värdinnan sa att SAS har 500 passagerare som skall ombokas från HKG. Vi har ett helt fullt flyg.
Jag såg att CX255 från Hong Kong till London var kraftigt försenad (skulle avgå kl. 00:25 men ny avgångstid runt kl. 08:30) så det kanske inte ha varit lätt att hitta hotell för så många passagerare.
 

Dr. Miles

Expert
Bonusprogram: British Airways Executive Club
Flygbolag: Cathay Pacific
Kabinklass: Business
Avreseort: Hong Kong
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 8.000 avios
Skatter&avgifter (per person): 986 SEK (inkl. cash del)
Antal resenär: 1
När (avresans tidpunkt): aug 2017
Bokad: aug 2017


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Som vanligt, ett av bästa värde med aviosen är att boka enkelresa under 2.000 miles i Business/First class, speciell på Cathay Pacifics flygningar nära inpå avresa.
Just nu står det att min flight kommer att flygas av Airbus A350 men jag är inte helt säker på det innan jag kliver ombord på deras plan...
Det blev Airbus A350 trots allt.
tmp-cam-1697998201.jpg

tmp-cam-198776998.jpg


Det fanns två delar i Business class kabinen på deras A350.
Bakre delen är liten och det känns nästan som First class då det fanns bara två rader där och Cathay Pacific har 1-2-1 konfig i Business class på A350.
tmp-cam-1869448813.jpg


Jag satte mig i 20H vilket ät första raden i minikabinen.
Utrymmet är stort och jag kunde inte nå ottomanen i start/landningsläge.
tmp-cam--614786228.jpg

tmp-cam--1791772578.jpg

tmp-cam-1225027884.jpg


Skärmen var mycket större än samma stolmodellen på Airbus A330.
tmp-cam--1614744766.jpg


Det blev frukost på denna flygning (avgångstid kl.09:30). Jag valde kinesisk frukost och det smakade bra.
tmp-cam-591033163.jpg

Hong Kong style milk tea.
tmp-cam-1400492643.jpg


Airbus A350 har stora motorer. Jag undrar om de inte är lika stora som på Boeing 777-300ER.
tmp-cam--906624468.jpg
 

henrik l

Medlem
Jag fick ett Premium Lane (Fast track) kort vid check in trots att jag reser i Economy class på Cathay Pacific flight mellan Bangkok - Hong Kong.

Jag undrar om alla oneworld Emerald får det, eller även oneworld Sapphire också? Trots att man reser i Economy class?

Jag fick också ett i våras när jag reste i economy. Frågade om det var överbokat. vilket det inte var, men jag fick ett Premium Lane kort. Har inte tänkt på det förut när jag flugit HKG-BKK i economy och när dom hälsar välkomna och frågar om dom kan göra något, så vet jag ju vad jag skall be om nästa gång:D Det är ju faktiskt värt en hel del att slippa köa.
 

Dr. Miles

Expert
Eftersom DL116 från Singapore fortsätter till Seattle efter Tokyo Narita, fanns det security screening före check in köer.
Det gick fort för mig som ska endast till Tokyo men de som åker till USA hade lite mer frågor.

Min check in agent sa att flighten är helt full och eventuellt behövas några volontärer som åker med senare flyg eller annat flygbolag.
Jag frågade henne om de kunde boka om mig till Singapore Airlines tar jag erbjudandet direkt, men hon sa att de inte brukar att ta emot volontärer från Business class kabin så det lär inte bli någon ombokning till Singapore Airlines till Tokyo för mig. :(

De hade en extra kontroll av boardingkort och pass EFTER check in (inte där vid immigration, utan precis efter check in) för dem som nyss har fått boardingkortet.

Nu kommer jag ihåg varför jag slutade att åka amerikanska flygbolag inom Asien.
Det var inte bara pga deras dåliga service utan även pga de extra kontrollen som finns på amerikanska flygbolags flygningar.

Det blev en hel del frågor vid check in också då jag hade min biljett till Taipei men jag hade ingen bokning från Taiwan.
När jag sa att jag inte skulle resa vidare till Taipei då blev det OK.
 

Dr. Miles

Expert
Pursern ombord på DL166 är mycket trevlig pratglad japansk dam.
Hon pratade med alla i Business class på ett trevligt sätt. Det påminner mig om nya zeeländare.
Det ser ut som en hel del passagerare i Business class kabin har fått Op-up då de pratade med pursern glatt om detta.

Jag passade på att fråga henne om vilken champagne Delta serverar på denna flight (Singapore-Tokyo).
Hon sa att de serverar sparkling wine som pre-departure drink men riktig champagne (ej amerikansk benämning av champagne) efter starten.

Dagens meny.
tmp-cam--1128750370.jpg


Drinkmeny. Det står inget om vilken champagne, viner de serverar.
Det ser ut som att de serverar The Macallan Double Cask 12 Single Malt. Kan det vara något för @palmen och @David?
tmp-cam-14080042.jpg
 
Toppen