Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Dr. Miles

Expert
Nu sitter jag i Marhaba loungen på Dubai flygplats.

Köerna både till check in och till immigration var korta, men det var lite längre kö vid säkerhetskontrollen.
Jag förstår dock inte riktigt poängen med att kolla pass på kvinnor som har mask/duk över ansiktet. Immigrationen kontrollerar inte ansiktet på kvinnan. (Det fanns ingen kvinnlig immigrationspersonal.)

Marhaba loungen har utsikt över landningsbanan och Gate 125. Det finns många sköna fåtöljer att sitta i och några bord nära matavdelningen.
IMG_20110822_055845.jpg IMG_20110822_055907.jpg

Utbud av mat och dryck i Marhaba loungen är bra. I alla fall tillräckligt för en frukost.
IMG_20110822_055932.jpg

För de som gillar starka drycker, finns det också.
IMG_20110822_055947.jpg

Dålig bildkvalitet pga bilderna togs med mobilkameran.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Snart är det boarding för Lufthansa flighten till Munchen.

Yemenias flight till Guangzhou är inställd. Jag kan tänka mig att det är het krig där ute vid check in.
Det blir tufft för kinesiska reseguiderna som ska hantera ombokningar/ordna hotell för alla resenärer i gruppen...
 

Mikael

Medlem
Tyvärr blev miles-kalkyl gick upp till 90,000 miles, vilket är i och för sig förståeligt. Jag tar en stopover i Sydostasien trots allt.

Blev det 90 000 (och inte 80 000) just pga stopovern? Dvs att bara flyga Europa-norra Asien men via Sydostasien borde vara 80K?

Jag planerar en resa mellan Stockholm och Beijing och funderar på om jag kan resa via BKK eller Sin (vanlig transfer, ej stopover) för 80K?
 

Dr. Miles

Expert
Blev det 90 000 (och inte 80 000) just pga stopovern? Dvs att bara flyga Europa-norra Asien men via Sydostasien borde vara 80K?

Jag planerar en resa mellan Stockholm och Beijing och funderar på om jag kan resa via BKK eller Sin (vanlig transfer, ej stopover) för 80K?

Om du inte gör en stopover, bör det vara OK. Men det är US Airways trots allt, så räkna med att det blir agent-roulette.
 

Swisser

Medlem
Jag tillhör en minoritet här på BusinessClass.se som inte dricker alkohol så mycket. :)
Så tänkte jag att göra en lite udda jämförelse av olika flygbolags utbud av te! (i Business class)

  • Air China: Bland de bästa både när det gäller utbud (8 sorters varmt te) och kvalitet. Jag kan rekommendera deras Oolong te. De serverar även kallt Oolong och grönt te.
  • Cathay Pacific: 6 sorters värmt te och 3 sorters kallt te.(inkl Ice tea)
  • Dragonair: Samma som Cathay Pacific, men utan kallt grönt te.
  • ANA: 3 sorters varmt te och 2 sorters kallt te. Deras grönt te var lite bittert.
  • Japan Airlines: 4 sorters varmt te och 2 sorters kallt te. Deras Genmaicha(popris te) har behaglig smak och passar bra efter maten.
  • THAI: 4 sorters varmt te och 1 sorts kallt te. Deras Jasmine te har bra doft och är skonsamt mot magen.
  • Singapore Airlines: 4 sorters varmt te och 2 sorters kallt te. De serverar i en stor mugg vilket gillar jag.

AHO,
Jag uppskattar din sammanställning av teerna som serveras i olika flygbolag. Personligen tycker jag bäst om japanskt grönt te, men Oolongte är också ok. Det vore trevligt om denna lista kunde hållas levande och kompletteras med fler flygbolag, så fort du eller någon annan har input att tillfoga.
 

Dr. Miles

Expert
Det vore trevligt om denna lista kunde hållas levande och kompletteras med fler flygbolag, så fort du eller någon annan har input att tillfoga.

Det försöker jag göra nästa gång jag flyger med annat flygbolag.
Jag flög med Malaysia Airlines i fjol, men jag tyvärr kommer inte ihåg om deras utbud. :eek:
 

Dr. Miles

Expert
Jag är inte bra på att skriva Trip Report, men jag försöker. :)
Det är inte som andra i redaktions. Jag hoppas att det gör nytta för någon.


Turkish Airlines Business Class på Boeing 737-800

Flygbolag: Turkish Airlines
Kabin: Business class
Linje: inom Europa samt till/från Mellanöstern
Flygplan: Boeing 737-800


Säte:
Benutrymme: 35"
Stolsbredd: 20"
tk_europa_01.jpg tk_europa_02.jpg tk_europa_03.jpg

I Business class har de 5 raders 2-2 kofigurartion med mittensäte som sidbord.
Benutrymme är helt OK jämfört med andra europeiska flygbolags pseudo-Business class stolar på flygningar inom Europa.


Service ombord:
Turkish Airlines service ombord är både professionel och uppmärksam.
Jag var tilltalad med namn av Turkish Airlines flygvärdinnor ombord, trots att jag hade inget guldkort.
Varje gång när mitt te i koppen blev tomt kom de med påfyllning.


Mat:
tk_europa_04.jpg
Förrätt:
Assorted Turkish Meze
Mediterranean Salad

-
Huvudrätt:
"Islim Kebab" Lamb coated with eggplant buttered rice
eller
Chicken Satay
eller
Home made Rigatoni pasta

-
Assorted cheese

-
Home made Apple strudel

Dryck:

Champagne

Spirits:
Blended Whisky, Bourbon Whisky, Gin, Vodka, Raki

Wines:
Selected Turkish and International wines

Beers:
Carlsberg, Efes Pilsen

Liqueur and Cognacs

Juices:
Orange, Apple, Sourcherry, Tomato

Soft drinks:
Coca Cola Light, Sprite, Mineral water, Ayran(Yoghurt dryck)

Hot drinks:
Freshly brewed coffee, tea
De hade mint te. :)

Underhållning:
På deras Boeing 737-800 har de liten fällbar tv från taket. De sänder kort TV program samt reklam.
Det finns både engelska och turkiska tidningar ombord. Avgångar från Stockholm har dessutom några svenska tidningar.
Det finns ingen el-uttag på Boeing 737-800.
 

Dr. Miles

Expert
Uppdatering av tésortiment.

Cathay Pacific Business class:
  • Hong kong style milk tea
  • Ceylon tea
  • Japanese green tea
  • Jasmine tea
  • Camomile tea
  • Earl Grey tea
  • Mint tea

Asiana Airlines Business class:
  • Black tea
  • Green tea
  • Jasmine tea
  • Camomile tea
  • Oolong tea
  • Ginseng tea

Cathay har slutat med att servera Oolong te. :(
 

Dr. Miles

Expert
Jag råkade hjälpa två Asiana flygvärdinnor att hitta rätt gate på Bangkok flygplats igår. Sedan visade det sig en av dem serverade i Business class kabin på min flight.
Hon var mycket trevlig mot mig hela flygningen och alltid tilltalade mig med namn, vilket hennes kollega inte gjorde en enda gång.

Asiana Business BKK-ICN 04.jpg

Däremot nattflyg mellan Bangkok och Seoul var mycket tröttsamt.
Schemalagd tid var ca 5 timmar, men i själva verket var det 4:40 timmar i luften.
Sedan måste man vänta tills seatbelt sign släcks innan man kan ruta stolen till sovläge. Och minus 30 timme före landning.
Så det är bara 4 timmar att sova maximalt och det bör räknas som Red-eye flight.

Asiana Business class stol på A330
Asiana Business BKK-ICN 01.jpg

Business class stolen i sovläge
Asiana Business BKK-ICN 07.jpg

När jag kom fram till Seoul Incheon Airport, provade jag HUB West Lounge på Main Terminal, där alla Asiana och Korean Air flighter avgår ifrån. Därför att Jacob redan har skrivit om Asiana Lounge här, så tyckte jag att det är mer nyttigt för BusinessClass.se medlemmar om jag testade något annat att kunna skriva om.

Loungen ligger 4F på Main Terminal.
Trappan till HUB West Lounge ligger nära immigration vid gate 41 på Main Terminal.
Det är samma trappa som när man går till Asiana lounge.
HUB Lounge West ICN 15.jpg

HUB West Lounge har kontrakt med bl a Diners, Priority Pass och nåra koreanska banker. Med Diners Club kort har man gratis inträde (än så länge med svenskt Diners Club kort).
HUB Lounge West ICN 14.jpg

Lougen är lagom stort och har utsikt över avgångshallen.
HUB Lounge West ICN 12.jpg HUB Lounge West ICN 03.jpg

Utbud av mat är okej. Snäppet bättre än Asiana lounge. Men när det gäller starka drycker, finns det inte så mycket att välja.
HUB Lounge West ICN 07.jpg HUB Lounge West ICN 06.jpg

Det finns olika läsk, te/kaffe, viner, öl från server(med nedkyld glas i frysskåpet) och lokal glass.
HUB Lounge West ICN 10.jpg

Det finns ingen toallet/dusch i loungen.

Några datorer med internetuppkoppling finns. Fri Wifi.
Man kan även boka bord för ett möte i loungen.
HUB Lounge West ICN 13.jpg

Det var rusningstid på morgonen, så personalen hann inte plocka undan tillräckligt snabbt. Det störde mig lite grann.


Efter kort visitelse för denna post, gick jag vidare till Asiana lounge för att duscha.
Asiana Lounge ICN 01.jpg

Det var kö till duschen och ännu värre det fanns inga lediga vilostolar kvar. (Vanliga fotöljer fanns gott om)
Asiana Lounge ICN 03.jpg

När jag duschade klart, så kunde jag hitta en ledig vilostol.
Denna vilostol är egentligen en massagestol.
Asiana Lounge ICN 06.jpg

Jag tryckte på någon av knappen för att testa massagefunktion, då slutade det att jag fick ont i benen istället.
Nämligen det finns fot-/benmassage funktion på denna stol och det började klämma mina ben ganska hårt så att det började göra ont.
Jag tryckte på en rosa knapp som är för att starta/stänga massagen, men då ändrade sittställningen också. Då drog den mina ben ytterligare. Aj!
Det var inte kul... Jag fick strecha lite.

Tur för dem att det var i Sydkorea. Om det har varit i USA, får de säkert betala mycket skadestånd för sådant...
 
Toppen