Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Dr. Miles

Expert
Jag blev bokad i Y klass på Hong Kong-London istället för S klass som jag hade ursprungligen på Bangkok-London när jag blev ombokad via Hong Kong och London.
Jag fick ca 4.500 avios mer för denna flight. Tack.

Screenshot20170524 02 BA.png
 

Dr. Miles

Expert
Luktar det EU ersättning?
Det blir nog oavsett i och med att jag skulle ha landat på Arlanda igår kväll, om Bangkok->London flyget inte var försenat.
Ja, de accepterade min claim.

Jag skickade claim 24 maj och idag (30 maj) fick jag svar. Det tycker jag att det är ganska bra responstid med tanke på att hur mycket claim de har fått under senaste dagarna.

British Airways skrev:
We take all reasonable measures to avoid delaying a flight and we’ll always consider if there are any operational options available before we make a decision. However, I’ve checked the details of your journey and I’m pleased to advise you’re entitled to compensation for the delay to your flight BA0010 on 22 May 2017. The distance of your disrupted journey was over 3,500km and this has been calculated in accordance with EU legislation. This means you’re entitled to €600.00 in compensation.

I will therefore need your bank details (bank name, IBAN and BIC code) to settle your claim. Please use the following link to send us a reply and quote your case reference xxxxxxxx in any correspondence with us: replyto.me.ba
 

Dr. Miles

Expert
Jag åkte med Japan Airlines Boeing 787 i Economy class från Helsingfors till Tokyo Narita.
Jag måste säga att det var en av de bästa flight i Economy class.

De är ett av få flygbolag som har 2-4-2 konfig i Economy class på Boeing 787. Många andra flygbolag har 3-3-3 konfig på Boeing 787

Seat pitch var inte dåligt heller.
Jag hade två knytnävers (sida vid sida) avstånd kvar till stolen framför mig efter jag satte mig i stolen
Jag hade plats vid nödutgång men det var en passagerare bredvd mig, därför bytte jag plats till en av de 4 rader som inte hade någon stolgranne bredvid mig.

Kabinbild:
tmp-cam--1355745742.jpg


Economy class stolar:
tmp-cam--1964755440.jpg


Snacks:
tmp-cam-1268130530.jpg


Drinkmeny i Economy class:
tmp-cam-422959436.jpg


Middag:
tmp-cam-1130388810.jpg

Kycklingen var mör och gott.

Frukost:
tmp-cam--1237910201.jpg


Skärmen: jag gissar att storleken är runt 10 tum
tmp-cam-1912017700.jpg


IFE (In-Flight Entertainment System) hade bra respons och hade ca 90 filmer.
 

Dr. Miles

Expert
Jag sitter i SAS Gold loungen på Arlanda T5 just nu och dricker en kop te.

Jag blev förvånad när SAS check in agenten sa till mig att flighten till Hong Kong blev inställt därför jag måste gå till biljettkontoret, när jag försökte att checka in mitt bagage på Arlanda tidigare idag.

Jag gick till SAS biljettkontoret på T5 och det fanns en skylt om att SK6963 (planerad avgångstid kl. 12:00) var inställt.
tmp-cam-1704183457.jpg


Det tyckte jag att det var konstig i och med att min flight var SK963, inte SK6963.
Efter en kvarts väntan blev det min tur så frågade jag till SAS personalen på biljettkontoret om min flight (SK963) var inställt eller inte.
Hon sa att SK 963 skulle avgå som planerat därför jag inte behöver att boka om mig (vilken tur).

Jag gick tillbaka till Business/Star Alliance Gold check in och berättade för check in agenten att jag skulle checka in för SK963, inte för SK6963.
Då kollade hon sin terminal och upptäckte att den flighten inte var inställd.
Jag frågade henne snällt om hon kunde checka in min väska till Bangkok trots att jag bokade Hong Kong-Bangkok biljetten separat.
Hon tog pappret av min andra bokning och matade in uppgifterna in i sin terminal.
Efter en minut kom ut ett boardingkort för båda flighter och bagaget var taggade till Bangkok. Stort tack till SAS!
tmp-cam--997801831.jpg


Jag är dock lite konfunderad över bokningsklassen av min Cathay Pacific flighten på boardingkortet.
Jag bokade den flighten med British Airways Executive Club avios och awardbokning på Cathay Pacifics i Business class bokas i U klass men det står "J c" på mitt boardingkort.

http://www.flyertalk.com/forum/amer...rtner-award-information-rules-master-thd.html
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker synd om dem som skulle ha åkt med SK963 till Hong Kong igår.
Deras flight blev inställt igår och ny flight SK6963 som skulle avgå idag kl. 12:00 blev också inställt.
Ett par män som stod bakom mig i kön vid biljettkontoret sa att de skulle ha landat till Hong Kong söndag morgon men efter två ombokningar ska de landa till Hong Kong måndag eftermiddag (de fick ombokning via London med Cathay Pacific).

Jag erbjöd min plats på SK 963 (som skall landa till Hong Kong på måndag morgon) men SAS personalen på biljettkontoret sa nej.
 

Agö

Medlem
Jag tycker synd om dem som skulle ha åkt med SK963 till Hong Kong igår.
Deras flight blev inställt igår och ny flight SK6963 som skulle avgå idag kl. 12:00 blev också inställt.
Ett par män som stod bakom mig i kön vid biljettkontoret sa att de skulle ha landat till Hong Kong söndag morgon men efter två ombokningar ska de landa till Hong Kong måndag eftermiddag (de fick ombokning via London med Cathay Pacific).

Jag erbjöd min plats på SK 963 (som skall landa till Hong Kong på måndag morgon) men SAS personalen på biljettkontoret sa nej.
Har SAS slutat boka om till andra bolag? Det där låter ju som rena Norwegianfasoner.
 

Dr. Miles

Expert
Nej, vad jag kunde se från de två männens boardingkort, fick de ombokning på Cathay Pacifics flight via London så SAS bokar om till andra bolag.
Men jag undrar om varför SAS inte bokade om dem till gårdagens Cathay Pacifics flight.
 
Toppen