Jag sitter i SAS Gold loungen på Arlanda T5 just nu och dricker en kop te.
Jag blev förvånad när SAS check in agenten sa till mig att flighten till Hong Kong blev inställt därför jag måste gå till biljettkontoret, när jag försökte att checka in mitt bagage på Arlanda tidigare idag.
Jag gick till SAS biljettkontoret på T5 och det fanns en skylt om att SK6963 (planerad avgångstid kl. 12:00) var inställt.
Det tyckte jag att det var konstig i och med att min flight var SK963, inte SK6963.
Efter en kvarts väntan blev det min tur så frågade jag till SAS personalen på biljettkontoret om min flight (SK963) var inställt eller inte.
Hon sa att SK 963 skulle avgå som planerat därför jag inte behöver att boka om mig (vilken tur).
Jag gick tillbaka till Business/Star Alliance Gold check in och berättade för check in agenten att jag skulle checka in för SK963, inte för SK6963.
Då kollade hon sin terminal och upptäckte att den flighten inte var inställd.
Jag frågade henne snällt om hon kunde checka in min väska till Bangkok trots att jag bokade Hong Kong-Bangkok biljetten separat.
Hon tog pappret av min andra bokning och matade in uppgifterna in i sin terminal.
Efter en minut kom ut ett boardingkort för båda flighter och bagaget var taggade till Bangkok. Stort tack till SAS!
Jag är dock lite konfunderad över bokningsklassen av min Cathay Pacific flighten på boardingkortet.
Jag bokade den flighten med British Airways Executive Club avios och awardbokning på Cathay Pacifics i Business class bokas i U klass men det står "J c" på mitt boardingkort.
http://www.flyertalk.com/forum/amer...rtner-award-information-rules-master-thd.html