Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

palmen

Moderator
Jag flög med ANA mellan Tokyo och Beijing nyligen och jag hade tillfälle att prata med en flygvärdinna.
Jag passade på att fråga henne om hon åker tillbaka med vändande plan (jobba både tur och retur) eller stanna i Beijing och flyga tillbaka till Tokyo dagen efter.
Eftersom det var en morgonflight från Tokyo, sa hon att hon flyger tillbaka samma dag.

Det som intressant var att hon sa att även Tokyo-Hong Kong, Tokyo-Manila flygs med samma besättning både tur och retur samma dag.
Både Tokyo-Hong Kong och Tokyo-Manila tar ca 5 timmar västerut, ca 4 timmar österut.
Hanoi och destinationer söderut/västerut i Asien blir det en övernattning, sa hon (för ANA).


Flygs Norden-Kanarieöarna (ca 6 timmar) med samma besättning både tur och retur samma dag?
Ja det brukar vara samma besättning hos sas om jag förstått det rätt.
 

Dr. Miles

Expert
Gårdagens British Airways flight till Hong Kong hade uppskattningsvis ca 30-40% beläggning i WorldTraveller (Economy class) så fick jag en hel rad av 4 stolar för mig själv. :)

Mitt val (kyckling) av varmrätt till middagen var slut men en vänlig flygvärdinna tog en varmrätt (också kyckling) från Business class till mig diskret.
Tack British Airways!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Min British Airways flight från Bangkok är försenad mer än en timme därför är det stor risk att jag inte hinner att ansluta till Stockholmsflyget senare ikväll.
(ca en halvtimme i London i så fall)

Jag försöker att be dem att boka om mig via Hong Kong så att jag slipper att övernatta i London. Jag kommer att bli ombokad på samma morgonflight (BA776) till Stockholm ändå, oavsett om jag åker med Bangkokflyget nu eller Hong Kongflyget senare ikväll.

Hittills är agenten inte så villig att boka om mig via Hong Kong. Vi får se.
 

Dr. Miles

Expert
Nu fick jag plats 77J på Upper deck så jag är nöjd.

Jag kunde dock inte att checka in väskan nu för att min flight till Hong Kong avgår först på kl. 17:30.
Agenten sa att man kan checka in väskan från 4 timmar före avgångstid i Bangkok.
Detta gäller även om Cathay Pacific har öppna check in diskar nästan hela dagen på Bangkok Suvarnabhumi flygplats.
 

Dr. Miles

Expert
Jag fick ett Premium Lane (Fast track) kort vid check in trots att jag reser i Economy class på Cathay Pacific flight mellan Bangkok - Hong Kong.

Jag undrar om alla oneworld Emerald får det, eller även oneworld Sapphire också? Trots att man reser i Economy class?
 

Dr. Miles

Expert
Det går inte bra med British Airways och mig för den här hemresan.

Först hade de försening av Bangkok->London så jag skulle missa min flight till Stockholm igår.
Jag blev ombokad via Hong Kong så jag slapp att övernatta i London.

Nu är det så att de har hittat läckage på bromsarna på flygplanet som skulle flyga till Stockholm.
Teknikerna bedömde att det är "not fit to fly", så vi behöver att byta plan.
Kaptenen och markpersonal håller på att ta reda på om det finns ledigt ersättningsplan här eller inte.

Om de inte hittar ersättningsplan nu, lär det att ta ett par timmar eller mer.
 
Toppen