Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Dr. Miles

Expert
Har du valt 62K själv? Har för mig det anses som det bästa sätet i Club World.
62K var förbokad åt mig när jag checkade in på mobilen.
Väl på flygplatsen bekräftade check in agenten att de hade uppgraderat också min kollega pga/tack vare hög beläggning i World Traveller och i World Traveller Plus.

Flighten till London var lite skakigt i början men annars var det en behaglig flight. Jag lyckades att sova ca 4-5 timmar under flygningen.
Nu väntar jag på en anslutningsflight till Hamburg.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Lite sen frukost på ett yumchaställe i Sham Shui Po i Hong Kong.
4 st Shanghai Dumplings för 16 HKD och en kanna Oolongte för 3 HKD.
rps20151108_102941.jpg


Idag är söndag så finns det många lokalbo som spelar på hästar medan de fikar i yumchastället.
rps20151108_102957.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inhandlat några SIM kort för nästa resor i Sham Shui Po.
rps20151108_145159.jpg

rps20151108_145226.jpg


Det fanns också SIM kort för surf och samtal inom USA.
1GB + fria samtal inom USA under 30 dagar: 180 HKD
Obegränsad data + fria samtal inom USA under 30 dagar: 280 HKD

Nu har jag installerat mig på The Heaven i Cathay Pacifics The Wings i väntan på att cabanan blir ledig.
rps20151108_145853.jpg
 

Dr. Miles

Expert
"Welcome back to our flight, Mr. Dr. Miles. We really appreciate you are flying with us again." sa pursern några sekunder efter jag satt mig i 2K på Cathay Pacifics Boeing 747.
Har Cathay Pacific koll på vem som har åkt med dem (i First class?) förr?

rps20151108_161001.jpg


7 av 9 platser i First class är upptagna och Daniel, Tomoko och Moo jobbar i First class kabin på denna flight.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
När jag promenerade i min hemstad såg jag att många äldre spelade en sort golf som kallas "Target Bird Golf".
Man slår en fjäderboll (som används i Badminton) med golfs Ironklubba och siktar på att fjäderbollen hamnar i en korg.
Japan, 001.jpg


Jag har aldrig sett denna sport förut men det verkar att ha blivit populär inom äldre befolkning i Japan.
Det är inte lika ansträngande som att spela golf och den kräver inte heller stor yta för att spela.

 

Dr. Miles

Expert
Lite sovmorgon här i Hong Kong.
Brandlarmet tjöt kl. 1 på natten och jag gick ut till korridoren för att kolla vad som har hänt.
Det visade sig att mannen i ett annat rum rök i rummet trots rökförbjudet (hela hotellet är rökningsfritt) och röken satte igång larmet.

Det som var värre än brandlarmet var bråket mellan hotellpersonalen och mannen om skadestånd (straffavgift 5.000 HKD) för att mannen satte igång brandlarmet.
Mannen vägrade att betala skadeståndet och bråket fortsatt säkert mer än en halvtimme...
 

Dr. Miles

Expert
Jag flög med ANA mellan Tokyo och Beijing nyligen och jag hade tillfälle att prata med en flygvärdinna.
Jag passade på att fråga henne om hon åker tillbaka med vändande plan (jobba både tur och retur) eller stanna i Beijing och flyga tillbaka till Tokyo dagen efter.
Eftersom det var en morgonflight från Tokyo, sa hon att hon flyger tillbaka samma dag.

Det som intressant var att hon sa att även Tokyo-Hong Kong, Tokyo-Manila flygs med samma besättning både tur och retur samma dag.
Både Tokyo-Hong Kong och Tokyo-Manila tar ca 5 timmar västerut, ca 4 timmar österut.
Hanoi och destinationer söderut/västerut i Asien blir det en övernattning, sa hon (för ANA).


Flygs Norden-Kanarieöarna (ca 6 timmar) med samma besättning både tur och retur samma dag?
 
Toppen