Senaste nytt

NotRyans galna sommar 2014

NotRyan

Medlem
Flight BR892, Hong Kong - Taipei Taoyuan

Nu är det som sagt dags att sticka emellan med några flighter när USDM-resan tar stopover fram till den 5 augusti.

Dom tio kommande flighterna kommer sig egentligen av att en snäll och trevlig British Airways Executive Club-medlem som är GGL gav bort ett guldkort till mig under en Monks-träff i våras. Nu måste jag ju försvara guldet och då passar det väldigt bra att ha nästan en månads stopp i Hong Kong. Taipei är ju inte långt bort...

Först så kommer en positioneringsresa med EVA Air Hong Kong - Taipei Taoyuan, både för att dom var klart billigare än Cathay Pacific i Business från CX hemmabas, samt för att jag ville testa Virgin Atlantic Clubhouse i Hong Kong.

Jag gav mig av från Novotel Citygate vid 7.30 - tiden på morgonen. Hotellet ligger bara 5-7 minuter med buss från terminal 1 och dom erbjuder fri shuttle-bus 4 gånger i timmen, så jag tycker att det är ett väldigt bra alternativ då man behöver komma snabbt till terminalen.

Efter en snabb incheckning så blev det säkerhetskontroll och immigration, den senare är ju numera en snabb och smidig affär då jag kan gå på e-channel och därmed nästan slipper köa.

Väl igenom säkerhetskontrollen var det bara att ta rulltrappan ner från balkongen och knalla bort mot nedgången till tåget, jag iddes inte gå bort till Y-klykan - idag heller :)

IMG_0533.jpg

Virgin Atlantic - loungen ligger i det allmänna loungeområdet uppe på plan 7, en trappa upp i klykan och den smidigaste uppgången är väl vid gate 60 då man kommer upp närmast loungen.

20140716_080040.jpg

I loungen serverades från en frukostmeny, men då jag inte kände för någon av rätterna som bjöds så tog jag en Caffe Latte med Haagen Dazs vaniljglass.

20140716_080430.jpg

Detta är kanske den trevligaste loungen jag varit i hittills i Hong Kong med den klart personligaste servicen. Loungen används också av bland annat Delta vars kunder nog motvilligt går in i en ordinär Delta-lounge efter denna.

IMG_0494.jpg

IMG_0495.jpg

Så blev det dags för boarding och jag gav mig bort till EVA Air-flighten, denna avgång körs med en Airbus A321, men jag har åkt både Airbus A330-200 samt Boeing 747 Combi på den här rutten. Tillbakaresan på denna biljett är för övrigt schedulerad med en MD-90.

När jag kom fram till gaten hade redan boardingen påbörjats och jag gick fram till Priority-kön som var tom och jag kom igenom väldigt snabbt och gick ombord. Planet hade två rader med riktiga Business-säten, alltså totalt 8 säten varav 7 var upptagna på den här flighten.

IMG_0496.jpg

När jag hade stuvat undan mina grejer kom värdinnan och hälsade mig välkommen med namn och erbjöd en varm handduk att torka mig med, den var jag som vanligt tvungen att lufta för att inte få brännskador :)

Sedan serverades det lite att dricka och jag tog ett glas apelsinjuice så här på morgonen, inget starkt syntes till på brickan..

Efter jag hade druckit upp samlades glasen in och pushback påbörjades. Då påbörjades säkerhetsgenomgången på monitorerna, jag tog några bilder, ni kan säkert lista ut vad som sas till varje bild :)

IMG_0505.jpg IMG_0504.jpg IMG_0503.jpg IMG_0502.jpg IMG_0501.jpg IMG_0500.jpg IMG_0499.jpg IMG_0498.jpg IMG_0497.jpg IMG_0506.jpg

Efter avgång serverades Champagne samt val av huvudrätt. Jag valde Brässerade fläs- ribs med roselle-sås, till det äggnudlar, ingen gastronomisk sensation men det smakade rätt bra ändå.

IMG_0508.jpg

Vi anlände till Taoyuan terminal 2 i stort på tid och jag gick bort mot immigrationskön, och kö var det allt men det flöt på ändå i ganska okay takt.

Nu hade jag 9 timmar kvar (säkerhetsmarginal!) till nästa flight, vad skall jag göra nu då?

Jag gick i varje fall mot skytrain till terminal 1. Först upp till incheckningsvåningen och sedan bort via ena sidan av hallen genom några smala passager bort till en trappa ner och en ensam stackars hiss (tänk trappan ner till bagagehallen efter ankomstimmigration i B-piren på Arlanda T5, och med bara en hiss). Den som planerade detta kan inte ha tänkt på smidiga passagerarflöden. Eller så gick det helt enkelt inte att bygga på ett annat sätt

Efter en kort tågresa var vi vid terminal 1, och anslutningsgången in mot terminalen var inte mycket bättre här...

Jag kom upp till incheckningen och gick till Cathay Pacifics First Class incheckning. Väl där frågade jag om jag kunde byta flight till en tidigare flight till Hong Kong, vilken gick alldeles utmärkt. Nu hade jag ett boarding-pass på CX511 med avgångstid 13.10 istället för 18.45.

Jag gick mot säkerhetskontrollen som gick smidigt som vanligt då jag alltid förbereder mig just för att det SKA gå smidigt och bra.

Efter säkerhetskontroll och immigration gick jag då till Cathay Pacifics Business & First lounge en trappa upp.

Jag gick till First-delen längst in. På vägen dit passerade jag nudel-baren i business-sektionen, men då jag hade ätit på flighten och kommer att få en ny måltid inom en inte alltför avlägsen framtid så valde jag att inta lite flytande istället.

Cathay Pacifics First Class lounge i Taipei var väl ärligt talat inte så mycket att skriva hem om, men jag fick sitta ner en stund och vila i alla fall...

Rapport från CX511 kommer inom kort..
 

Dr. Miles

Expert
På Hong Kong-Taipei v.v. går det utmärkt att ändra till en tidigare egen opererad flight (om platsen finns), i alla fall hos Cathay Pacific, Dragonair, China Airlines och EVA Air. De tänker nog som amerikanska flygbolag.
 
Godt skrevet og fine billeder :)
Godt at høre du også var godt tilfreds med The Clubhouse, selv var jeg meget imponeret.

Jeg glæder mig meget til at høre om Cathay!
 

henrik l

Medlem
Var ju skönt att se att du inte verkar ha drabbats av Matmo, som den senaste tyfonen heter, men den verkar ha träffat mitten av Taiwan. När du är tillbaka från Indonesien? lär den ha blåst över:D

Du gjorde helt rätt som bytte till en tidigare flight. Bättre att spendera tiden i The Wings förstaklassavdelning på HKG, in i förstaklassloungen på TPE. Det är två olika universum:cool:
 
Last edited:
Toppen