Senaste nytt

NotRyans galna sommar 2014

NotRyan

Medlem
Gick till loungen direkt efter security, och då immigration just före fångade upp den mesta kön och securityn betade av alla som kom genom passkontrollen i bra takt så var det just inte någon kö till säkerhetskontrollen och jag var igenom med en timme till godo
IMG_0450.jpg IMG_0452.jpg IMG_0453.jpg IMG_0454.jpg

EVA Air använder Deltas lounge i Manila, vilken är den sämsta av loungerna där som jag har provat. Såväl MIASCOR-loungen och Thai Airways Royal Orchid som ligger mitt emot i samma korridor, som Singapore Airlines i den andra korridoren är bättre.

20140709_122547.jpg

Problemet med Thais lounge är att den är så liten och TG621 till Bangkok går ungefär samma tid, och Singapore Airlines lounge håller stängt den tiden på dagen (åtminstone gjorde den det när jag provade innan nyår).

Jag gick till avgångsgaten nr. 10 ungefär 5-10 minuter innan boarding och kom först till en kontroll av boardingkort och handbagage, dom släppte sedan in mig i en separat fålla för Business Class resenärer med fri väg mot utgången.

IMG_0455.jpg

Efter en liten stund blev det boarding och alla i fållan släpptes på, boardingkort revs och pass kollades.

Jag gick mot dörr 2L eftersom jag skulle till Upper deck och min plats 12 C. EVA Air använder en 747 Combi på denna linje med Business Class på Upper deck.

IMG_0457.jpg IMG_0459.jpg

När jag satt mig ner kom värdinnorna med en kall våt handduk att svalka sig med, sedan blev man bjuden på apelsinjuice eller vatten.

IMG_0461.jpg

Inget starkhaltigt synligt innan avgång här, kanske man kunde få det om man frågade dock. Sedan kom dom och tog uppgift på vilken huvudrätt man ville ha till maten.

IMG_0462.jpg

Pushback skedde några minuter efter tidtabell då maskinen var sen in från Taiwan.

När vi sedan kom till startbanan och började sätta fart så tycker jag att det kändes att det var en Jumbo, en härlig känsla...

Till huvudrätt hade jag valt porkribs med ris som väl i sig var OK men ingen direkt höjdare.

IMG_0470.jpg

Flygningen gick sedan smärtfritt och vi landade på Taipei Taouyan Airport ungefär 14.55, 15 minuter efter tidtabell.

Sedan blev det transfersecurity som var en snabb historia och jag gled igenom ännu en gång utan ett ljud från bågen.

Naturligtvis styrdes kosan mot EVA Airs Infinity-lounge där jag sitter nu och väntar på boarding på BR871 till Hong Kong.
 

Attachments

  • 20140709_161644.jpg
    20140709_161644.jpg
    629,6 KB · Visningar: 976
  • IMG_0475.jpg
    IMG_0475.jpg
    597,2 KB · Visningar: 852
  • IMG_0477.jpg
    IMG_0477.jpg
    577,9 KB · Visningar: 833
  • IMG_0478.jpg
    IMG_0478.jpg
    578 KB · Visningar: 832
  • IMG_0479.jpg
    IMG_0479.jpg
    566,8 KB · Visningar: 819
  • IMG_0480.jpg
    IMG_0480.jpg
    475,6 KB · Visningar: 817
Last edited:

NotRyan

Medlem
Flight BR871 Taipei - Hong Kong

Jag gick något sent från EVA Air-loungen då jag behövde "på huset" innan avgång och kom fram till gate C4 visserligen innan stängning, men final call hade kommit upp på tavlan, och jag verkade vara en av de sista att gå ombord.

På grund av detta såg jag inte vilket plan som stod vid gaten och blev glatt överraskad när jag kom in genom dörr 2L och blev visad uppför trappan till min plats 12C, det var schedulerat en vanlig 744 på den här avgången tidigare och då hade det blivit vänstersväng istället :)

Alltså en 747 Combi igen, vad trevligt :) Det är en härlig känsla att åka på upper deck i de här antikv mysiga planen. Jag kan säga att dom här recliner-stolarna är skönare än många nyare sleepers att sitta i, och jag skulle nog föredra dessa mjuka sköna ting att sova i framför de erbarmerliga 170-graders-sleepers som många bolag kör med.

När jag kom ombord på planet så erbjöd sig värdinnan att ta jackan och hänga undan vilket hon fick, jag skulle ju ändå inte behöva fylla i något landningskort för Hong Kong, då jag numera har e-channel access och slipper det.

Efter det så kom faktiskt värdinnan och frågade om jag ville ha vatten, juice eller Champagne innan start, på föregående flight så kom dom med en bricka med bara juice och vatten så det kändes härligt. Jag valde naturligtvis Champagne vilket jag fick.

Champagnen som serveras på EVA Air i Business short-haul är Champagne Castelnau Blanc de Blancs Millésime 2002. Detta bubbel är väl inte något av de godaste jag druckit, men ändå något bättre än vårt favorit-mousserande Bernard Massard från Luxemburg :D

Sedan kom måltidsvalet på tal, ville jag ha "Braised Diced Chicken Thigh with Mountain Yam, mixed vegetables and Egg fried rice with scallion" eller "Wok fried seafood with fermented rice and tomato sauce, mixed vegetables and egg-noodles"?

Jag valde kycklingen på denna flight vilket smakade gott.

IMG_0482.jpg

Genomgående på flighterna med EVA Air blev jag tilltalad med namn vilket också bidrar till upplevelsen även om man märker att dom måste titta efter innan dom säger namnet...

Det blev ytterligare en skön flight och vi landade några minuter före tidtabell i Hong Kong, vilket upplystes om i PA-systemet :)

Ankomst var på gate 36 vilket innebar en kort promenad till rulltrapporna ner till tåget som skulle ta oss mot immigration och därefter bagageutlämning.

Jag var nästan först upp från tåget vilket medförde att jag bara hade en person före mig i e-channelkön. Placera passet med streckkod-stickern som sattes på passet vid ansökan, nedåt mot läsaren så var jag inne i fållan, sedan höger pekfinger på fingertrycksläsaren och den vanliga lilla papperslappen kom ut och jag släpptes in i Hong Kong. Fort var det gjort!

Trots att det gått så fort genom immigration låg redan väskan på band 3 när jag kom fram, riktigt snyggt.

Sedan köpte jag ett Airport Express Travel Pass för 300 HK$ och begav mig in till Hong Kong Station där jag hade kollat att det skulle avgå en fri shuttle-bus till Traders Hotel vid 19.30-tiden.

Jag satte mig och väntade där nere där hotel-shuttles avgångarna går ifrån och där jag tagit nämnda buss vid tidigare besök, men inte kom det någon buss inte... Jag ringde Traders Hotel och kollade och det skulle ha gått en buss (senare fick jag reda på att dom har ändrat upphämtningsplatsen till samma som avlämningen) Då tog jag H1-bussen istället till Island Pacific Hotel och spårvagnen sista biten till Traders.

Vid incheckningen i Traders Club-loungen så berättade jag ju detta, och det var där jag fick reda på att dom ändrat upphämtningsplatsen. Jag poängterade naturligtvis vänligt att jag var missnöjd.

Det medförde att jag blev uppgraderad från ett vanligt Traders Club rum till en Traders Club Suite vilket var vad jag hoppades på.

20140711_005513.jpg 20140711_005321.jpg 20140711_005333.jpg 20140711_005419.jpg 20140711_005235.jpg

Tjejen i incheckningen fick naturligtvis höra hur glad jag var och jag tackade henne innerligt.

Det här gjorde att jag är en mer nöjd kund nu än om bussen hade kommit dit den brukat gå ifrån, och jag hade fått det rum jag bokat :)

Nu är det stop-over på den här USDM bonusresan fram till den 5 augusti, då hemresan börjar, men redan den 16 juli är det dags för nästa flight BR892 till Taipei, så stay tuned...
 
Det er ser rigtigt godt ud NotRyan.

Godt der endeligt kom billeder ;)

Selv er jeg rigtigt godt tilfreds med EVA Air og ser frem til et par flyvninger med dem i august.

Det bliver spændende af følge med på resten af turen, forhåbentligt med endnu flere billeder :)
 

henrik l

Medlem
Trevlig läsning och jag ser att vi nästan är grannar i borta i Sai Wan, men jag åkte ju vidare idag. Brukar se Trader från mitt hörnrum på Courtyard:D
 
Toppen