Senaste nytt

NotRyans galna sommar 2014

NotRyan

Medlem
Ny dag - nya möjligheter, och framförallt en ny flygning.

20140704_104514.jpg

Jag hade alltså tagit in för natten på Novotel Citygate i Tung Chung, där jag hade fått uppgradering till Executive Premier Suite, endast ca. 5 minuters bussresa till terminal 1 på Chek Lap Kok, där min incheckning var dagen till ära, något ovant då jag oftast använder terminal 2 och Thai som carrier ut från Hong Kong.

Incheckningen gick smidigt och min väska blev incheckad hela vägen till mitt stopp 2 flighter bort.

Utrustad med boardingpass och vägvisning till Plaza Premium Lounge gav jag mig iväg mot security north, där såg jag för första gången en person som fick sin väska mätt med måttband utanför security, säkert någon som skulle med något fulflyg ut från Hong Kong.

Säkerhetskontrollen gick som en dans och jag gled igenom som vanligt utan ett pip.

Sedan var det immigration där det inte var några långa köer, men där min kö gick osedvanligt långsamt, varför tar det ofta dubbelt så lång tid när man har kineser eller koreaner framför sig? Det är bra människor, men det går inte fort i immigration :)

Här lämnade jag över departure-card till immigration, men det skall bli skönt att slippa det. Det kommer att bli några vändor genom immigration på Chek Lap Kok i sommar om jag säger så...

Jag styrde kosan mot tåget som skulle ta mig till klykan på Y:et där gate 40-59 går åt ena hållet och 60-80 åt det andra hållet och där Plaza Premium Lounge ligger på plan 7, alldeles intill ett gäng lounger, bl.a Emirates Lounge och Thai Royal Orchid Lounge.

Singapore Airlines håller på att bygga om sin SilverKris lounge i Hong Kong och hänvisar sina Businessclass och statusinnehavare till Plaza Premium Lounge, medan folk i Economy med *A Guldkort hänvisas till United Club och Thai Royal Orchid under stängningen. Loungen beräknas öppna under september 2014.

20140704_125452.jpg 20140704_125439.jpg

I loungen inmundigades några Pizza-slices och Kaffe, starkvarorna får vänta till senare....

Planet från Singapore var sent inkommande så jag fick beskedet att boardingen skulle börja 13.15, ordinarie avgångstid var 13.30

Klockan 13.15 begav jag mig ner till gate 62 där SQ863 mot Singapore Changi stod redo, nästan alla passagerare hade redan gått ombord och jag var en av de sista att gå ombord på planet, en Boeing 777-200 i 2-klass konfiguration. Jag gick till min plats 14C där jag knappt hade hunnit slänga upp ryggsäcken i bagagehyllan innan en Singapore Girl kom fram och hälsade mig med namn och presenterade sig själv med ett leende.

Det dröjde inte många minuter innan det bjöds på ett glas Bollinger som pre-flight drink, den satt gott i en torr strupe. Sedan bjöds det på tidningar och tidskrifter. Värdinnorna såg verkligen till att jag trivdes, och det med ett personligt tilltal genom hela flygningen.

20140704_132908.jpg 20140704_144527.jpg

Jag har sagt det tidigare, men det är nästan så att jag hellre åker Singapore Airlines Business Class än Thai Airways First Class när det kommer till själva flygningen.

Efter take off så tog Singapore Girlsen första vändan med drinkvagnen. Det blev naturligtvis ett glas Bollinger med lite cashewnöt och mandelblandning. Passade alldeles utmärkt ihop..

Till förrätt blev det sedan en antipasto-tallrik med en räka, prosciutto, melon, mozzarella och tomat, till det en underbart god pesto-sås.

20140704_145505.jpg

Här kom verkligen Bollinger till sin fulla rätt och verkligen fick anrättningen att blomma upp.

Till huvudrätt blev det sedan Kyckling-bröst med rostad finger-potatis och ratatouille.

20140704_151706.jpg

Dessert var sedan en overkligt god Haagen Dazs Tiramisu-glass med fruktsallad till

Ost och frukt avslutade sedan måltiden, som sedan följdes av Caffe Latte, försenad p.g.a turbulens annars hade jag hunnit få den till glassen...

Allt detta sköljdes ner med en otroligt god Bollinger

Sedan blev det efter ytterligare en liten stund dags att göra iordning kabinen för landning, och descend över en av de vackrare vyerna man kan ha, massor av båtar som ligger på redden utanför Singapore.

Jag skulle vilja flyga Singapore Airlines varje gång jag ska nånstans, man blir rent av lycklig av att åka med dom - varje gång...

Ankomsten blev till Terminal 3 på Changi denna gång, och efter en stunds köande till immigration så var jag igenom och kunde ta tåget in till city och Hilton Singapore. Tyvärr är jag för tillfället kastlös här, men räknar med att det skall ordna sig snart då detta var tredje vistelsen av fyra i en gold-challenge.

Nästa flight blir lördag 14.10 ut från Terminal 2 på Changi.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Har tagit plats nu i Singapore Airlines Silver Kris lounge på Changi T2 för lite lunch, MRT-resan från Orchard tog ca. 40 minuter och väl på plats gick immigration smidigt då det endast var en person före mig i kön...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Har tagit plats nu i Singapore Airlines Silver Kris lounge på Changi T2 för lite lunch, MRT-resan från Orchard tog ca. 40 minuter och väl på plats gick immigration smidigt då det endast var en person före mig i kön...
Det är smaksak men från Orchard Road går buss 36 också till Changi flygplatsen. Det brukar att ta mellan 50-60 minuter till T2 (då man kommer till T3 och T1 först).
Fördel med buss 36 från Orchard är att det finns alltid sittplats, i alla fall från övre Orchard där Hilton och St Regis ligger.
 

NotRyan

Medlem
Det är smaksak men från Orchard Road går buss 36 också till Changi flygplatsen. Det brukar att ta mellan 50-60 minuter till T2 (då man kommer till T3 och T1 först).
Fördel med buss 36 från Orchard är att det finns alltid sittplats, i alla fall från övre Orchard där Hilton och St Regis ligger.

Helt rätt, en fördel till kan vara att man slipper två cross-plattformsbyten, i Tanah Merah samt City Hall. Men just då så prioriterade jag att det går lite snabbare med tågen... :)
 

NotRyan

Medlem
Vid 13.30 - tiden var det dags att börja vandra från Singapore Airlines SilverKris lounge på Terminal 2 till avgångsgaten som idag var F58.

Promenaden dit tar inte mer än 10 minuter, men sen kommer ju det som gör att det är så otroligt svårt att beräkna vilken tid man ska gå från loungen - På Singapore Changi sker säkerhetskontroll vid gaten vilket gör att man aldrig vet hur lång tid det kommer att ta, idag tog det ingen tid alls men då jag flög till Jakarta (från T2) så dröjde jag mig en av gångerna kvar i The Private Room (som ligger i T3) lite för
länge, kom fram till gaten och fann en låång kö till security.

Här skulle jag föredra om dom kunde ha central säkerhetskontroll i varje terminal istället, i likhet med nästan alla andra civiliserade flygplatser.

Frånvaron av kö gjorde att det blev lite tid över för att sätta sig i gate-loungen och slappna av, och när det var dags för boarding så ropades det ut, precis som hos SAS att Business-classresenärer, star Alliance guldkortsinnehavare (och PPS-club) var välkomna att stiga ombord först.

NotRyan var först att boarda så jag vet inte om det efterföljdes, men jag förmodar att Singapore Airlines skötte det bra och att det inte blev mellanmjölksboarding av det hela. Dock så spelade det mindre roll då första delen av bryggan är bred och båda dörrarna 1L samt 2L användes.

Jag kom in till min plats i flygplanet som på den här flighten SQ916 till Manila är en Airbus A330-300 med 2 klasser ombord.

Jag började stuva upp mina saker i hatthyllan vid 12C där jag skulle sitta, omedelbart kom en ur kabinpersonalen fram och hälsade mig med namn och presenterade sig och frågade om hon fick bjuda på något att dricka.

Ja tack svarade man ju naturligtvis, ett glas Champagne skulle ju inte sitta helt fel - omedelbart så kom dagens första glas Bollinger fram.

Därefter blev jag erbjuden olika tidningar samt tidskrifter att läsa under flygningen.

När boardingen var avslutad konstaterade jag att jag, i likhet faktiskt med föregående flygning, inte hade någon bredvid mig på fönsterplats så jag hoppade in till 12A istället.

Vädret idag på flygsträckan var molnigt vilket skulle komma att innebära att fasten-seat-belt skylten var tänd i omgångar. Dock fortsatte serveringen ändå utom vid ett tillfälle då kaptenen bad även kabinpersonalen att sätta sig ner.

Det är egentligen först då man vet att det kommer att bli ordentligt turbulent. På något sätt lyckades dom undvika den värsta turbulensen för det blev inte såå mycket skakigare då heller.

På denna flight serverades en "light meal menu" vilket jag inte riktigt håller med om :)

Till förrätt serverades
Pocherade pilgrimsmusslor med band av gurka och en kryddig tomat och koriandersalsa

Som huvudrätt denna dag valde jag:
Baconinlindad oxfile serverad med rödvinssås, benmärg, charlottenlökspuré och sauterad spenat

Dessert blev:
Viennetta chokladglass med halloncoulis som avnjöts tillsammans med Caffe Latte

Dryck genomgående var Bollinger Special Cuvée Brut, utom till huvudrätten där jag valde en Australisk Shiraz. 2011 Dandelion Vineyards ´Lionheart of The Barossa´ Barossa Valley.

Efter måltiden och en stunds vila var det dags att fylla i arrival card, customs form samt en health declaration där man får skriva vilka länder man besökt m.m.

Landning på Manilas flygplats Ninoy Aquino International Airport skedde ungefär tidtabellsenligt och vi kunde taxa in till terminalen direkt.

Vid avstigningen var jag nästan först av och skyndade mig in i terminalen då jag ville igenom immigration innan det blev alltför lång kö. Detta lyckades bra och jag var först fram till en immigration officer, inga problem där och jag var igenom på väldigt kort tid. Sedan fick vi vänta kanske 5-10 minuter på bagaget.

Alla priotaggade väskor kom först på bandet och min väska kom bland de sista av dom priotaggade tycktes det...

Vid nothing to declare i tullen tog dom inte ens customs declaration utan bara vinkade förbi mig.

Utanför tullen var stora delar av ankomsthallen avspärrade och det verkar som att dom håller på med stora ombyggnadsarbeten i terminal 1 på Ninoy Aquino. Det är ju inte en dag för tidigt, hoppas att det kommer att bli bra.

På grund av detta stod det inte någon person i röd uniform utanför tullen med Shangri-La skylt utan jag gick direkt till deras lilla terminal där jag blev välkomnad med en flaska vatten och fick sitta ner och vänta en liten stund medan bilen kördes fram. Jag hade bokat ankomst och avgångstransfer till Traders Hotel i Pasay City Manila, det hotell jag alltid bor på i Manila och som jag trivs väldigt bra på!

Nu har jag avverkat dom fem första segmenten på den här USDM-awardresan och kommit fram till min destination, Manila, där jag kommer att tillbringa några dagar med att träffa vänner som jag träffade redan på min första Star round-the-world resa 2007 och umgås med dom.

Nästa segment blir ut från Manila redan den 9 juli, så stay tuned...

Bästa resväg för att ta sig till Manila?

ARN - SK + - FRA - TG F - BKK - TG F - HKG - SQ C - SIN - SQ C - MNL


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

johansch

Medlem
Jag fick också nytt boardingkort utskrivet i FRA när jag flög ARN-FRA-BKK i C/F med SAS/Thai. Misstänker att anledningen var att F-detaljen skulle vara tydlig vid boarding. (Det nya kortet hade ett gigantiskt F på sig, till skillnad mot det mer diskreta jantelags-kortet jag fick från SAS på Arlanda.)
 

NotRyan

Medlem
Jag fick också nytt boardingkort utskrivet i FRA när jag flög ARN-FRA-BKK i C/F med SAS/Thai. Misstänker att anledningen var att F-detaljen skulle vara tydlig vid boarding. (Det nya kortet hade ett gigantiskt F på sig, till skillnad mot det mer diskreta jantelags-kortet jag fick från SAS på Arlanda.)

Kan ju vara så, men jag tror snarare att det har att göra med nytt incheckningssystem i Frankfurt, dom nämnde något om det.....
Jag förstår däremot inte hur det skulle inverka eftersom dom då borde byta till Altea vilket är det som SAS använder....
 

David

Medlem
När jag flög GOT-CPH-CDG-BKK-HKG fick jag boardingkort i Göteborg för samtliga legs. På CDG vid boarding funkade det dock inte men de hade förberett nya boardingkort för Thaiflygningarna vid gate.
 

Hall

Medlem
Det är smaksak men från Orchard Road går buss 36 också till Changi flygplatsen. Det brukar att ta mellan 50-60 minuter till T2 (då man kommer till T3 och T1 först).
Fördel med buss 36 från Orchard är att det finns alltid sittplats, i alla fall från övre Orchard där Hilton och St Regis ligger.

Uber black har också sittplats. :cool:
 
Toppen