Senaste nytt

NotRyan på Asien-tour Juli 2013

NotRyan

Medlem
Nu var turen kommen att åka på en USDM-award resa då jag hittat en plats med ANA F mellan MUC-NRT, så jag började leta flighter utifrån det. Resan kommer att gå: ARN-MUC-NRT, HND-HKG-SIN-CGK-BKK-CDG-ARN.

Jag kom till Arlanda ungefär vid 14-tiden efter att har sprungit förbi Forex på Cst för att köpa lite Yen för N'EX & Suica samt USD för Visa-on-arrival i Indonesien, resten fixar jag på plats i lokala ATM.

När jag kom till Arlanda så gick jag en snabbis genom Taxfreen (Som om man skulle kunna undvika den när man tar SAS Fasttrack) för att komplettera med en after-shave.

Sedan gick jag upp till SL och BusinessClass.se - hörnan. Där satt en snubbe som i alla fall inte var synlig Businessclass.se-medlem. NotRyan tog plats i det lilla båset på andra sidan glasrutan som så ofta erbjuder en lugn oas i en överbefolkad lounge.

När det var ca 25-30 minuter kvar till avgång gick jag ner till gate 4A där fågeln stod, en A320-200 som skulle transportera oss till München och Franz Josef Strauss airport.

Vid boarding så gick jag ombord som en av de första, ingen priority boarding annonserades, alla boardade som dom ville.

Eftersom jag var i princip först fanns det gott om plats att stuva upp väskorna i bagagehyllan, en boardingstrategi som skulle visa sig riktig då flighten var i princip fullsatt.

Jag fick upp väskorna i hyllan fort och klev in från gången för att ta av mig jackan, detta för att snabba på boardingen lite som jag alltid gör. Sedan satte jag mig ner på min plats 2C och bara tog det lugnt medan alla andra stod i kö för att komma in!

Lufthansa har ju Business class på sina flighter vilket nu är ett övertag gentemot SAS som bara har Go och Plus. Tidigare föredrog jag SAS Business då dom hade aningen bättre mat samt likvärdig komfort, dessutom gillar jag det skandinaviska gemytet dom sprider.

Nåväl vi startade från Arlanda och efter en låång stund så påbörjades serveringen i Business, i eftermiddag blev det en delikatessbricka med Pata Negra-skinka, chorizo-korv, Manchego-ost och grillade grönsaker. Till det tog jag ett gott rödvin. Dessert var en god Pannacotta med Aprikoskompott och Lavender. Det toppades då med Kaffe med mjölk. Jag ville inte dra på för mycket då jag har en flight i F till Tokyo att se fram emot.

Gardinen fanns på plats bakom rad 3, men det var ett väldans spring från Economy-kabinen till den främre toaletten, och ingen av kabinpersonalen såg ut att bry sig...

Vid ankomst till München blev det apron-parkering och buss till terminalen, sedan genom passkontrollen och till Senator-loungen vid H-gaterna där jag tog dagens första Champagne-glas.

Nu är det snart dags att gå till avgångsgaten för en resa i First Class med ANA till Tokyo Narita.

Tänk inte på mig där jag sitter i First och njuter :)

Vi hörs från Tokyo!

Mvh
/NotRyan

Allt som allt en rätt ordinär Lufthansa-flight inom Europa
 
Last edited:

pep

Medlem
God tur! Hilsen fra Oryx Lounge her i Doha. De har også champagne,men den er gemt i køkkenet aht. til muslimerne/alkoholpolitiken. Man skal vide det og bestille specifikt.
 

majer

Medlem
Härligt upplägg.
Får man fråga hur många USDM-poäng det hela kostade?
NotRyan skrev:
Tänk inte på mig där jag sitter i First och njuter
Nej, varför skulle jag. Sitter ju själv på jobbet och njuter... ;)
 

jumbooze

Medlem
God tur! Sitter själv nu på NRT på min lilla asien-vända, får hoppas vi får till ett möte, var på väg att starta liknande tråd igår men efter downgrade på Asiana och misslyckad ombokning till annan F så gick luften ur ambitionen
 

GillBates

Medlem
God tur! Sitter själv nu på NRT på min lilla asien-vända, får hoppas vi får till ett möte, var på väg att starta liknande tråd igår men efter downgrade på Asiana och misslyckad ombokning till annan F så gick luften ur ambitionen
@jumbooze : Jag vill inte kapa NotRyans tråd, men berätta gärna (i lämplig forumdel) hur det gick för dig, om du fick någon kompensation etc (skall åka FRA-ICN i höst och vill ha ammunition i fall samma öde händer mig)
 

jumbooze

Medlem
@jumbooze : Jag vill inte kapa NotRyans tråd, men berätta gärna (i lämplig forumdel) hur det gick för dig, om du fick någon kompensation etc (skall åka FRA-ICN i höst och vill ha ammunition i fall samma öde händer mig)

Givetvis så kommer det, jag ska bara flyga lite first först så att det inte svider så mycket :)
 

NotRyan

Medlem
Hej igen!

Nu kommer äntligen fortsättningen

Boardingen påbörjades till NH208 lite sent, men vi kom ändå iväg i rimlig tid för att ankomma Tokyo lite före tidtabell.

Jag hade registrerat mina passuppgifter på två ställen innan resan bara för att vara på den säkra sidan. Både i Lufthansas manage my booking
samt på ANAs websida, genom att jag gjort det hos ANA blev jag även automatiskt incheckad på flighten, då tänkte jag att det borde fungera :)
Dessutom drog jag passet i SAS incheckningsautomat på Arlanda för att få ut boardingkortet.

Jag kom till H32 från loungen med stor förväntan inför flighten, skall vi inte få börja boarda snart, jag vill ju in i planet och låta mig bli
omhändertagen..

Nej först blev några äldre passagerare ledsagade till planet - gott så, för snart är det ju vår tur.

NotRyan var sedan först med att scanna sitt boardingkort - rött ljus, - vi måste lägga in dina passuppgifter. Jahaja, nu är det några system
som inte lirar ihop :D

Nåväl, passet scannades i gaten också och jag kom ner till planet. Gick in genom dörr 1L, blev hälsad välkommen ombord av värdinnan, och
gick till min plats för kvällen 2K.

IMG_0002.jpg

Efter en liten stund kom värdinnan tillbaka och hälsade mig välkommen med namn och tog min jacka för att
hänga undan den, samtidigt räckte hon över pyjamasen och frågade om jag ville byta om nu eller när vi kommit upp i luften. Jag föredrar dock att
byta om efter maten.

Sedan kom det en pre-flight drink, kvällens första då jag invigde Krug-flaskan, den skulle för övrigt senare komma att ta slut...

IMG_0009.jpg

Var och en av värdinnorna kom och presenterade sig vilket var en trevlig gest då man kände sig betydelsefull.

Kvällens meny delades ut vilken bestod av:

Caviar with traditional garnish
IMG_0017.jpg

Lobster and smoked salmon salad in orange cup
IMG_0019.jpg

Foie gras terrine and coconut toast with espresso cream
Denna var för kvällen slut :(

Smoked duck and fig salad with sherry vinegar dressing
IMG_0021.jpg

Garden salad. Served with a choice of dressings—Japanese yuzu citron, tomato or creamy black pepper
IMG_0024.jpg

Main plate
Fillet of beef steak with ginger-flavored Riesling wine sauce - Denna var den jag valde
IMG_0026.jpg

Sauteed turbot and mussels with saffron sauce
Sauteed lamb chop persillade with ratatouille

Selection of breads Please choose from four kinds of breads to suit your taste.

Served with flavorful butter or extra-virgin olive oil

Cheese plate
Cambozola German camembert Emmental

Dessert - här valde jag att äta två.

Assorted ice cream and sherbet

Chocolate cake with mango sauce.
IMG_0029.jpg

Warm lavender and peach cake with vanilla ice cream
IMG_0032.jpg

Selection of fresh seasonal fruit

Petits fours

Efter denna excellenta måltid var det dags att byta om till pyjamas och gå och lägga sig i stolen bredvid som värdinnorna gjort säng av,
sedan hoppade jag den andra serveringen före ankomst till Narita, och blev väckt ungefär en timme före ankomst för ombyte och
iordningsställande inför landning.

Landningen gick fint och vid ankomst till terminalen stod värdinnorna och tog farväl av oss i First

Immigration gick väldigt snabbt, endast någon före mig i kön och då jag endast reste med handbagage så var jag snabbt nere vid JR-centret
där en Suica & N'EX - kombination inhandlades för resan in till Tokyo.

Jag valde då att åka in till Shinjuku och strosa omkring i området för att insupa storstadens atmosfär och rytm.

Efter denna korta Tokyo-vistelse tog jag Yamanote-linjen till Shinagawa - Ja, jag kunde åka med ryggsäck och kabinväska, stundtals lite trångt
men det gick.

Byte på Shinagawa till Keisyu-line mot Tokyo Haneda och JAL City Hotel Haneda som ligger alldeles vid tågstationen Anamoriinari.

Hotellet var helt ok för en natts sömn innan nästa dags flight till Hong Kong, hotellet har fri shuttle-bus till terminalerna och resan till
International terminal tar ca 7-8 minuter.

Nästa del med flighten NH1171 Tokyo Haneda - Hong Kong kommer i morgon...

Ha det gott vänner..

Mvh
/NotRyan
 
Toppen