Senaste nytt

Norweigan startar direktflyg till Los Angeles och San Francisco

Kristofer

Medlem
Kul med nya linjer och satsningar. Men innan man dömer ut SAS och konstaterar framgångssagan för Norwegians långlinjer bör de 1. Börjat flyga alla linjer 2. Tjäna pengar. SAS long haul går för stunden mycket bra och SFO-linjen är den mest lyckade i bolagets historia.
 

Agö

Medlem
Intressant, förhoppningsvis driver detta ned priserna ytterligare. Tror ni att affärsresenärer kommer att välja att flyga med Norwegian till Oakland och Los Angeles? Fördelen är ju direktflyg men väger det tillräckligt tungt?
 

Palazzi

Medlem
Intressant, förhoppningsvis driver detta ned priserna ytterligare. Tror ni att affärsresenärer kommer att välja att flyga med Norwegian till Oakland och Los Angeles? Fördelen är ju direktflyg men väger det tillräckligt tungt?

Tveksamt.
De bolag som idag låter sina anställda resa i lågprisflyg till Europa - har dessa ens "vanliga" anställda som reser till USA. Jag tänker kanske främst på IKEA..... Affärsföreståndare etc tvivlar jag på att man skickar med Norwegian, trots att säkert Kamprad vill förmedla ett annat budskap.

ABB, Bombardier, Ericsson etc har ju ofta avtal med SAS, LH etc och i.o.m att de har behov att resa till många andra destinationer än de som erbjuds av Norwegian, och då är det nog tidsbesparande att hålla sig till det konceptet.

Bolag som är stationerade på andra orter i Sverige än Stockholm (ARN) , Skåne (CPH) behöver ju anslutningsflyg. Norwegians inrikesflyg tror jag inte erbjuder tillräckligt mycket flexibilitet/avgångar.

För mindre företag i storstadsregionerna tror jag säkert att detta kan vara aktuellt, men hur många av dessa har affärsrelationer i just givna städer....samtidigt som de ska föredra Norwegian?

PS. Det mest tråkiga, för SAS, är ju att Norwegian nu pressar ner prisläget på det enda område där SAS fortfarande tjänar pengar....
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det finns inte bara storföretag i världen, utan det finns massor av små/medelstora företag och jag är inte förvånad om många företag använder LCC för affärsresor.
Många LCC inom Europa flyger mellan lite udda flygplatser men ibland behöver man åka just till udda platser. Då är tidvinsten med LCC väger tyngre än att flyga med legacy carriers to en känd stad + hyra bil sedan köra bil flera timmar.

Skandinavien-Oakland (San Francisco) är ganska bra satsning. Som de säger, det är få utrikesflyg landar till Oakland och då kan det hända att immigrationsprocessen går mycket fortare än i San Francisco. Total tidvinsten kan bli flera timmar.
Om man åker till San Jose (där många IT företag finns) tar det lika lång tid att åka som från San Francisco flygplats.
 

Palazzi

Medlem
Det finns inte bara storföretag i världen, utan det finns massor av små/medelstora företag och jag är inte förvånad om många företag använder LCC för affärsresor.
Många LCC inom Europa flyger mellan lite udda flygplatser men ibland behöver man åka just till udda platser. Då är tidvinsten med LCC väger tyngre än att flyga med legacy carriers to en känd stad + hyra bil sedan köra bil flera timmar.

Skandinavien-Oakland (San Francisco) är ganska bra satsning. Som de säger, det är få utrikesflyg landar till Oakland och då kan det hända att immigrationsprocessen går mycket fortare än i San Francisco. Total tidvinsten kan bli flera timmar.
Om man åker till San Jose (där många IT företag finns) tar det lika lång tid att åka som från San Francisco flygplats.

Inte i världen, men vi bör ju analysera detta utifrån vilka företag som finns i området dit Norwegian ska flyga :)
USA kan inte liknas vid Europa i frågor om transport. Avstånd mellan städer är stora, och den kommunala trafiken är värdelös (åtminstone tidskrävande). T.ex. Fresno, som ligger "nära" SFO är ändå 20mil bort....

Givet är Bergamo inte heller Milano, men även Malpensa ligger utanför staden. Stansted är inte London, men det är inte Heathrow heller etc. Avstånden är dock bara 5-6mil (förutom för några få flygplatser).

Jag håller med dig angående udda flygplatser, och fler bolag borde satsa på det. Vissa flygplatser som Ryanair flyger till skulle må bra även av linjer med t.e.x LH/Germanwings etc. LIN är närmast Milano, men för den som ska till Alperna norröver är Bergamo betydligt bättre.

Jag tror att problematiken ligger i att bolagen som ska samarbeta kanske ligger i Lycksele och Fresno.. Då har man rätt långt till flygplatser i båda ändar. Med Nextjet + SAS + United kommer du från Lyckesele till Fresno.
Att det ska finnas flera små bolag som samarbetar och har verksamhet i just "centre of Stockholm" och "centre of San Fransisco" känns ju inte jättetroligt, även om det såklart finns sådana. Om 30% av dessa företag väljer Norwegian, hur många blir det totala antalet - 500 om året?

Tycker precis som du att Oakland är briljant som val, och kommer själv överväga att flyga dit i Norwegian Premium Economy. Ska bli intressant att se hur migration fungerar där :)

Jag tror att Norwegians nya linjer kommer fungera utmärkt, och säkert locka en del affärsmän. Det blir dock inte affärsmännens förstaval, inte ännu iaf :)
 

Henry

Medlem
Lägsta möjliga pris verkar landa på 3172 kr. Dock hittar jag inget datum då man kan boka det priset ex-ARN, utan bara 200 kr dyrare. Vill man ha mat och bagage (20 kg) på resan kostar det 549 enkel väg, alltså ett totalpris på 4270 för den billigaste biljetten. Därefter tillkommer 50 kr om man betalar med kreditkort (några miles vill man ju tjäna ifall man flyger Norwegian...) vilket resulterar i ett totalpris på 4320 kr.

SAS marknadsför San Francisco "från 5999 kr" (och troligtvis blir det väl 30 kr serviceavgift på det), en rätt väsentlig skillnad ändå. Dock är de flesta här EBS, EBG eller *G, vilket ger en extra väska på SAS. Vill man med Norwegian ha två väskor (a 20 kg) kostar det 229 kr extra per väg, altså ett totalpris på 4778. Har man någon av ovan nämnda statusar och samlar miles så verkar inte Norwegians pris jätteattraktivt. Dock är det ju en stor fördel att man kan boka en enkelbiljett väldigt billigt.
 

agehall

Medlem
Problemet är ju att det troligen inte kommer att finnas speciellt många säten till det där priset. Ganska snabbt kommer priserna att ligga i nivå med alla andra.
 
Toppen