Det finns inte bara storföretag i världen, utan det finns massor av små/medelstora företag och jag är inte förvånad om många företag använder LCC för affärsresor.
Många LCC inom Europa flyger mellan lite udda flygplatser men ibland behöver man åka just till udda platser. Då är tidvinsten med LCC väger tyngre än att flyga med legacy carriers to en känd stad + hyra bil sedan köra bil flera timmar.
Skandinavien-Oakland (San Francisco) är ganska bra satsning. Som de säger, det är få utrikesflyg landar till Oakland och då kan det hända att immigrationsprocessen går mycket fortare än i San Francisco. Total tidvinsten kan bli flera timmar.
Om man åker till San Jose (där många IT företag finns) tar det lika lång tid att åka som från San Francisco flygplats.
Inte i världen, men vi bör ju analysera detta utifrån vilka företag som finns i området dit Norwegian ska flyga
USA kan inte liknas vid Europa i frågor om transport. Avstånd mellan städer är stora, och den kommunala trafiken är värdelös (åtminstone tidskrävande). T.ex. Fresno, som ligger "nära" SFO är ändå 20mil bort....
Givet är Bergamo inte heller Milano, men även Malpensa ligger utanför staden. Stansted är inte London, men det är inte Heathrow heller etc. Avstånden är dock bara 5-6mil (förutom för några få flygplatser).
Jag håller med dig angående udda flygplatser, och fler bolag borde satsa på det. Vissa flygplatser som Ryanair flyger till skulle må bra även av linjer med t.e.x LH/Germanwings etc. LIN är närmast Milano, men för den som ska till Alperna norröver är Bergamo betydligt bättre.
Jag tror att problematiken ligger i att bolagen som ska samarbeta kanske ligger i Lycksele och Fresno.. Då har man rätt långt till flygplatser i båda ändar. Med Nextjet + SAS + United kommer du från Lyckesele till Fresno.
Att det ska finnas flera små bolag som samarbetar och har verksamhet i just "centre of Stockholm" och "centre of San Fransisco" känns ju inte jättetroligt, även om det såklart finns sådana. Om 30% av dessa företag väljer Norwegian, hur många blir det totala antalet - 500 om året?
Tycker precis som du att Oakland är briljant som val, och kommer själv överväga att flyga dit i Norwegian Premium Economy. Ska bli intressant att se hur migration fungerar där
Jag tror att Norwegians nya linjer kommer fungera utmärkt, och säkert locka en del affärsmän. Det blir dock inte affärsmännens förstaval, inte ännu iaf