Senaste nytt

Norweigan startar direktflyg till Los Angeles och San Francisco

Alf

Medlem
Oakland Intl Airport var en överraskning. När San Francisco-Oakland-bron öppnar igen i höst blir avståndet in till centrala S.F. bara marginellt längre än från SFO.

För min del tycker jag denna flygplats är mycket bättre om man inte skall vidare från SFO. Tar inte direkt längre tid till city och det blir närmare till Napa och Sacramento. Jag vet dock inte om deras premium kabin är värd priset. Det kanske kommer någon rapport om denna så småningom. Jag är kluven om jag vill åka med Norweigean, men med dessa linjer från ARN blir det att fundera en gång till.
 

Palazzi

Medlem
Jag är nästan chockad över den aggressivitet Norwegian visar upp genom sin expansion (gillar det!). Man visar också en väldigt handlingskraft och dedikation till vad man lovar.
För två månader sedan säger Norwegian att man flyttar fokus mot främst USA, och idag finns det alltså sex destinationer i landet (!!) Att baserna flyttas till NYC & FLL är också rätt tänk om man ska kunna behålla prisnivåerna och nå ut till amerikansk publik.

Destinationerna känns också väldigt rätt! Få, rimliga, destinationer som jag saknar...

1199kr till NYC nu betyder positioneringsflyg för flygning i F :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag är nästan chockad över den aggressivitet Norwegian visar upp genom sin expansion (gillar det!). Man visar också en väldigt handlingskraft och dedikation till vad man lovar.
För två månader sedan säger Norwegian att man flyttar fokus mot främst USA, och idag finns det alltså sex destinationer i landet (!!) Att baserna flyttas till NYC & FLL är också rätt tänk om man ska kunna behålla prisnivåerna och nå ut till amerikansk publik.

Destinationerna känns också väldigt rätt! Få, rimliga, destinationer som jag saknar...

1199kr till NYC nu betyder positioneringsflyg för flygning i F :)
Det är väl inte konstig med denna expansion?
Vi diskuterade flitigt om vad SAS kunde göra OM SAS hade flera longhaul flygplan. Då skrev många att det vore trevligt (och skulle vara lönsamt) om SAS kunde ha direktflyg till USAs västkust.
Skillnaden från SAS har Norwegian handlingskraft och flygplan så de såg potential på de nya rutterna.
 

Jaws

Medlem
Det är väl inte konstig med denna expansion?
Vi diskuterade flitigt om vad SAS kunde göra OM SAS hade flera longhaul flygplan. Då skrev många att det vore trevligt (och skulle vara lönsamt) om SAS kunde ha direktflyg till USAs västkust.
Skillnaden från SAS har Norwegian handlingskraft och flygplan så de såg potential på de nya rutterna.

Norwegian kommer både prisa in sej samt, viktigast, skapa efterfrågan som ger ett långsiktigt kundunderlag.
Först till kvarn... stackars nordiskt delvis statligt flygbolag...
 

Palazzi

Medlem
Det är väl inte konstig med denna expansion?
Vi diskuterade flitigt om vad SAS kunde göra OM SAS hade flera longhaul flygplan. Då skrev många att det vore trevligt (och skulle vara lönsamt) om SAS kunde ha direktflyg till USAs västkust.
Skillnaden från SAS har Norwegian handlingskraft och flygplan så de såg potential på de nya rutterna.

Men det finns inga OM i företagsamhet :)
Om man räknar expansionstakt är jag ganska säker på att Norwegian har en extrem sådan jämfört med de flesta bolag. I förhållande till storlek (procentsats) skulle jag tro att endast något lågkostnadsbolag och Turkish går snabbare framåt.
Germanwings, som liknar Norwegian, planerar ju ständigt för expansion....men alla processer är långdragna.

Norwegian har ätit upp SAS marknadsandelar innan de tar emot sina A350.... Att stå stilla när andra springer är sällan gynnsamt, oavsett vad som är orsaken...
 

Palazzi

Medlem
Lite mer information framkom i en separat intervju med Björn Kjos, efter ordinare presskonferens (sett på youtube)

1. Nuvarande linjer (inkl expansionen) tar upp sex stycken av Norwegians åtta beställda B787-8. Det lämnar två flyg till övriga linjer. Kjos säger att man bara kommer flyga till USA i västlig riktning (nära framtid), och därmed kan man glömma Mexico & Kanada. De två kommande planen ger utökning till USA med största sannolikhet. Asien kommer i ett sk "steg tre".... Dubai kommer fortsätta opereras med 737.

2. Det förhandlas om fler nya plan redan. På frågan om vad Kjos tycker om B787-9 så skrattar han och svarar "haha, det är ett MYCKET bra plan". Kändes nästan självklart att det var den typ av plan man förhandlar om.. Troligen blir det B787-9 till Asien där man räknar med större trafik till Europa i framtiden.

3. Kjos säger att Stockholm kommer vara fokus för trafik mot Asien, men att såväl Oslo, Köpenhamn och Stockholm kommer fokusera på USA. Han nämner inget om long haul från sina andra Europeiska baser, och som det låter kommer man inte beställa flygplan för att kunna flyga t.e.x LHR-JFK.

4. Redan innan årsskiftet kommer man presentera vad som kallas "steg 3" med fokus på Asien och beställningar av nya flygplan. Det går undan!
 

Zwizz

Medlem
Denna satsning kommer att avslöja SAS strategi med CPH som hub för långlinjer.Som ett stort fel mot skandinavien och dess resenärer.I stort sett dagliga avgångar från skandinavien till LAX,jag är imponerad av satsningen.Vilken produkt de levererar och hur den står sig kan jag inte uttala mig om.Det blir säkert mång intressanta diskutioner på BC om detta framöver.
 
Toppen