Senaste nytt

Norweigan planerar flyglinjer från Newburgh (New York) och Providence (Rhode Island)

jsn

Medlem
Finns det passkontroll och tull på dessa inrikesflygplatser? Annars är det väl bara Irland och snart Sverige+Norge som de kan flyga på?
 

RickardG

Medlem
Icke att förglömma är att Woodbury ligger ett stenkast från Stewart, så shopoholics lär väl göra en och annan helgtur...någon gång i framtiden när dollarn återfått sitt förnuft.
 

SK989

Medlem
Finns det passkontroll och tull på dessa inrikesflygplatser? Annars är det väl bara Irland och snart Sverige+Norge som de kan flyga på?
Providence har idag en utrikeslinje till Kap Verde (som inte har pre-clereance), så pass- och tullkontroll finns i Providence redan idag. Newburgh veti sjutton om de har det idag.

Fr.o.m. i sommar 2017 kommer det även att gå en säsongslinje från Providence till Portugal.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Providence har idag en utrikeslinje till Kap Verde (som inte har pre-clereance), så pass- och tullkontroll finns i Providence redan idag. Newburgh veti sjutton om de har det idag.

Fr.o.m. i sommar 2017 kommer det även att gå en säsongslinje från Providence till Portugal.

Stewart har pass o tullkontroll enligt vad jag läst. Tycker konceptet verkar intressant...
Läste en analys som pekar på att det är marginellt bättre ekonomi att flyga med en full 737MAX (den som avses) än en full 787 iom besparing i personal etc.
Hur mycket sparar man på att flyga till Newburgh, iform av flygplatsavgifter tro?
Hur mycket sparar de i turn around? En timme snabbare hantering kan ju betyda ganska mycket...

Gissar att man teoretiskt kan använda en 737MAX på t.e.x. Rom-Bergen-Newburgh-Puerto Rico (bara en hypotes) på 24h.

Kan detta förehavande vara tillräckligt för att nå de baspriser man talar om? 1.500SEK T/R låter ju onekligen helt galet.
 

Palazzi

Medlem
Nu har Cork Airport annonserat på sin Twitter att Norwegian ska börja sälja biljetter mellan Cork o Worchester (South Boston) om några dagar.
Två mindre flygplatser innebär mindre kostnader, och just denna linje innebär en kort flygtid. Gissar att flygstart är denna sommar, om man får sin 737MAX itid.

Får se om satsningen bär sig, och hur priserna står sig. Man har som bekant talat om baspriser från 69$ enkel väg.

Idag flyger bara Jetblue på Worchester, och det är 11mil till centrala Boston. Gissar att intresset är så pass stort att det nu kommer en direktlinje med buss. Går t.e.x. Greyhound från centrala Worchester till Boston. Kanske köra 1km extra sträckning på den bussen, om tiderna passar.

Finns inga anslutningar till/från Cork idag, och landvägen till t.e.x Dublin är lååång, så antar att man räknar med att upptagningsområdet räcker. Eller så kommer vi att få se Cork växa till en hubb mot Nordamerika, då läget gör det möjligt för en 737 MAX att flyga till den Nordamerikanska västkusten i alla väder.
 

Palazzi

Medlem
Ryanair är ju starka i Cork och vi får väl se om de kan mata till Norwegian.

Just ja. Glömde det samarbetet som ska vara presenterat i Juni (enligt rykten iaf).
15 destinationer från 6 länder med Ryanair. Lättare för de att uttöka, troligen...

Återstår att se vad som händer. En revolution för branchen är det, om man lyckas.
 

mha321

Medlem
Det har ju varit diskussioner om att just Ryan skulle mata till Norwegian longhaul även om man inte pratat om var. Det här kanske blir första testen - säkert enklare att testa mot en 737MAX än en full 787-linje också.

Alterantivt så behöver ju Norwegian inte lägga på speciellt många flighter in till Cork från europeiska destinationer för att själva kunna mata. I startskedet en linje med 737 så behöver de ju inte jättemånga passagerare. Och så har de något att växa ordentligt på.
 
Toppen