Senaste nytt

Norwegians skatteflykt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Magino

Medlem
Därför dessa anställda bor och har sina familjer i Japan/Kina och därför har de sina avtal i de länderna. Man ska ju inte tvinga dem att flytta till CPH bara för att SAS vill att de ska ha skandinaviska avtal. De vill kanske stanna kvar hos sina familjer.

Självklart fattar jag att SAS har avtalen där borta för att de tjänar på det, hade det varit dyrare där hade det säkert inte funnits någon som inte hade sin bas i Asien.
 

Alx

Medlem
Därför dessa anställda bor och har sina familjer i Japan/Kina och därför har de sina avtal i de länderna. Man ska ju inte tvinga dem att flytta till CPH bara för att SAS vill att de ska ha skandinaviska avtal. De vill kanske stanna kvar hos sina familjer.

Vad är skillnaden? :confused:

DY personalen från Spanien och Polen bor och har ju också sina familjer i sina hemländer. De är dessutom anställda av ett bemanningsföretag i hemlandet som då följdaktligen lyder under det landets arbetslagar och lönevillkor.
 
Det är väl irrelevant när vi talar om att "smita från skatt", eller?!

Du menar att det är ok att vissa ombord tjänar mindre om dom håller sig till enbart en rutt? (tex NRT-CPH)

T.ex. SK och AY har ju en del av kabinpersonal just på Kina och Japan routerna för att ge bättre service till sina kunderna. Men det är ju fortfarande minoriteten av flygpersonal på respektive bolag inte majoritet...
 

Magino

Medlem
Vad är skillnaden? :confused:

DY personalen från Spanien och Polen bor och har ju också sina familjer i sina hemländer. De är dessutom anställda av ett bemanningsföretag i hemlandet som då följdaktligen lyder under det landets arbetslagar och lönevillkor.

I artikeln står det att de har sin bas i Sverige och därför borde de betala som man ska i Sverige. Hade det haft sin bas i Spanien tycker jag de ska följa reglerna där. De anställda till basen i Helsingfors ska anställas efter fiska regler och inte de estniska. Jag tycker man ska skatta och följa de reglerna som den basen man jobbar vid har.
 

cmj

Medlem
I artikeln står det att de har sin bas i Sverige och därför borde de betala som man ska i Sverige. Hade det haft sin bas i Spanien tycker jag de ska följa reglerna där. De anställda till basen i Helsingfors ska anställas efter fiska regler och inte de estniska. Jag tycker man ska skatta och följa de reglerna som den basen man jobbar vid har.

Står även i artikeln att de personerna som de skrivs om i artikeln är inte anställda av Norwegian, och därför får dom lön och skattar i det landet dom är anställda.
 

cmj

Medlem
T.ex. SK och AY har ju en del av kabinpersonal just på Kina och Japan routerna för att ge bättre service till sina kunderna. Men det är ju fortfarande minoriteten av flygpersonal på respektive bolag inte majoritet...

Visste inte att majoriteten av besättningen ombord på Norwegian är utomskandinaviska?!
 
Last edited:

Alx

Medlem
I artikeln står det att de har sin bas i Sverige och därför borde de betala som man ska i Sverige. Hade det haft sin bas i Spanien tycker jag de ska följa reglerna där. De anställda till basen i Helsingfors ska anställas efter fiska regler och inte de estniska. Jag tycker man ska skatta och följa de reglerna som den basen man jobbar vid har.

Man kan ju kanske tycka att det "borde" vara så. Men så ser inte skattereglerna ut och vad någon tycker är tämligen irrelevant när det gäller beskattningsregler. Är det inte ett skattebrott så ska heller inte skatteverket hänga ut enskilda företag. Vart anställda och företag ska beskattas framgår av de skatteavtal som finns, svårare än så är det inte. I det här fallet handlar det om personal hemmahörande i Spanien och Polen anställda i bemanningsföretag i Spanien och Polen.

DY betalar bemanningsföretagen för deras tjänster och bemanningsföretagen betalar ut löner till sina anställda. Det är alltså bemanningsföretagen i fråga som i så fall bryter mot skattereglerna.

Damen från skatteverket låter mer som en fackpamp som gör allt vad hon kan för att spy galla över en öppen arbetsmarknad. Kanske inte helt hennes arbetsuppgift?!
 

Tjaeng

Medlem
I artikeln står det att de har sin bas i Sverige och därför borde de betala som man ska i Sverige. Hade det haft sin bas i Spanien tycker jag de ska följa reglerna där. De anställda till basen i Helsingfors ska anställas efter fiska regler och inte de estniska. Jag tycker man ska skatta och följa de reglerna som den basen man jobbar vid har.

Ja men de är fortfarande stationerade på Arlanda.

Jaha? Så expatsen här på forumet kanske borde, i rättvisans namn, vara anställda lokalt till samma villkor som befolkningen i de länder de är stationerade i?
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen