Senaste nytt

Norwegians skatteflykt

Status
Stängd för vidare inlägg.

India Alpha

Medlem
Här är en bra artikell om hur Norwegian systematiskt flyr skatt som dom skall betala. Betyder nte det att alla som flyger med dom och därmed tror sig betala mindre också gör det genom att supportera skatteflykten? Det känns inte okay att ett bolag agerar på det sätt dom gör samt med effekten att man blandar olika nationaliteter på personalen ombord (Polska, Spanska, Estländska, Norska, Thailändska...)

Så smiter flygbolagen undan skatt - DN.SE

Det vore ju intressant och se hur de svenska fackförbunden väljer att resa, speciellt Byggnads och andra som är oerhört petiga med att bevaka "rättigheter"...
 

agehall

Medlem
Det var ju dumt gjort då du kan få:
22 augusti: DY (Norwegian) för 484 kronor eller SAS för 1414 kronor (endast få platser kvar i ekonomi)
29 Augusti: DY för 484 kronor eller SAS för 782 kronor
15 september är med DY 624 kronor samt SAS 695 kronor.
15 oktober: DY för 426 kronor enkel eller få flyga med härliga SAS för 564 kronor

Så ser det ut i dag (söndag 19 augusti)

Nej, det var inte dumt gjort eftersom vi ska på ett möte i Oslo, så det måste flygas den 21e.
 

Gnopps

Medlem
Jag försöker i största mån undvika att flyga Norwegian. På grund av just detta, när jag flyger Helsingfors-Oslo ska inte hela kabinbesättningen vara spansktalande.
 
Agehall-Kommer du "överleva" en flight med DY? Från tidigare trådar har jag noterat att du är mycket skeptisk till DY och andra LCC bolag?
 

Palazzi

Medlem
Haha, det är frågan ;) Jag överlevde faktiskt en flygning (påtvingad:p) med DY får någon vecka sedan....

Jag mådde lite dåligt över att stödja Mr. Kjos, men det var iaf gott om benutrymme, trevliga flygvärdinnor & fungerande internet!:eek:
 

Mr.C

Medlem
Problemet är oftast inte att man ska överleva en flygning med LCC, det gör nog alla. :confused:
Ett problem som vi ser är att jobbet försvinner från Sverige (inte bara sverige), och det är där vi har problemen. Skatterna lär inte bli lägre för oss jobbar om staten får in mindre skattepengar. Så alla dessa individer som väljer att stödja dessa LCC med inhyrd personal oavsett om det är från Estland eller Spanien skjuter sig själva i foten. Att flyga 2ggr per år och de gångerna vara så jävla snål att man väljer ett bolag som säljer en biljett för kanske 200kr mindre (sen tillkommer det säkert lite för bagage om man vill ha det).

Det är oftast dessa personer som också sitter och sliter sitt hår när de blir arbestlösa när även deras företag skickar produktionen utomlands. Vissa är så trångsynta att man inte ser hela spiralen. Men det är klart, man sparar ju 200kr...

Jag gör allt för att låta bli dessa LCC som gör allt för att slingra sig runt alla skatteregler, MEN och HUR tror vi att DY med en "liten" vinst 122 miljoner norska kronor för helåret 2011 skulle prestera OM dom var tvugna att betala samma skatter och arbetsgivaravgifter som andra företag i norden/skandinavien?
 

Palazzi

Medlem
Ärligt talat tycker jag att resenärerna, snarare än bolaget, är att lasta för problematiken (om någon).

Finns flera akademiska artiklar på temat "Is a firm a moral person?" Främst har det varit en debatt mellan French & Ladd. Den förstnämda påstår att de har ett etiskt och socialt ansvar mot sin omgivning , och den senare tycker att en firma är en mekanisk struktur som endast kan/bör sträva mot vinstmaximering och enkom håller ett ansvar mot sina aktieägare.

Problematiken ligger ju i att Norwegian bryter sitt ansvar/löfte gentemot sina aktieägare (som troligen inte valt DY på moraliska grunder:p) om de börjar agera etiskt korrekt och därmed går miste om potentiellt högre vinst.

Stora börsnoterade bolag rör sig alltid i en legal & moralisk gråzon, det är så världen ser ut.

Jag tycker inte att det är lämpligt att reglera en marknad för att korrigera arbetsmarknadsproblem av det här slaget. När den svenska befolkningen väljer att flyga DY får man även bevittna konsekvenserna. Det är betydligt fler svenskar som flyger med Norwegian än som förlorat jobbet p.g.a dessa inhyrda spanjorskor.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Jag tycker det var mycket bra sagt Palazzi!!

Protektionism är i förlängningen bara skadligt för små exportländer som Sverige. Vart gränsen för etik och moral går, anser jag att vi som konsumenter måste visa genom att göra kloka val. Ett sådant klokt val skulle kunna vara att avstå att handla med bolag vi anser bryter mot etiska och moraliska koder.

Det någon uppfattar som etiskt och moraliskt fel, uppfattar någon annan som mindre allvarligt. Till exempel skulle det krävas väldigt mycket att få mig att resa med Aeroflot eftersom de, i mitt tycke, agerar omänskligt när de sparkar personal som avslöjas vara homo- eller bisexuella. För mig en viktig sak, för någon annan mindre viktigt.

Jag anser att vi konsumenter, genom vårt agerande, ofta är bättre än lagstiftare på att påverka företag i den riktning vi vill att de ska gå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen